"אין זה דוח ראשון על מצבם הקשה של שורדי שואה רבים מדי בישראל, אנחנו מקווים שהפעם מסקנותיו והמלצותיו יילקחו ברצינות על ידי הממשלה והיא תפעל בהתאם", כך אמרו היום (רביעי) במרכז הארגונים של ניצולי השואה בתגובה לדוח מבקר המדינה בנושא הטיפול בניצולי השואה שפורסם היום. במרכז אף בירכו את המבקר, השופט בדימוס יוסף שפירא על הדוח הרציני והמעמיק שכתב. 



במרכז הביעו תקווה שהפעם מסקנותיו והמלצותיו של הדוח יילקחו ברצינות על ידי הממשלה והיא תפעל בהתאם. "אף שמאז הדוח האחרון נעשו שיפורים, אחוז גבוה של שורדי השואה חיים עדיין בתנאי עוני (כשליש מהשורדים בישראל – י"ב), וזאת בשל ביורוקרטיה בלתי נתפסת, חוקים מסורבלים שנתפרו טלאי על טלאי, ליקויי מערכת הבריאות ומשאבים לא מספיקים", אמרו. "אותם שורדים סובלים מבדידות ומתפקוד לקוי וחווים על בשרם את ההשפלות של הביטוח הלאומי, ואת חוסר הפתרונות של הדיור הציבורי. ערב יום השואה אנחנו פונים לראש הממשלה ולשרים – לוו הפעם את נאומיכם מלאי האמפתיה במעשים. זאת חובתכם המוסרית והציבור ישפוט אתכם על פי מעשיכם".



ערן וינטרוב, מנכ"ל ארגון לתת, מארגוני החברה האזרחית העיקריים אליהם מכוון המבקר, שלוקחים עליהם את אחריותה של הממשלה לטיפול בניצולי השואה העניים, אמר כי "רק 80 אלף מתוך כ-200 אלף ניצולי השואה בישראל מקבלים קצבה חודשית. היתר, רובם לא יכלו לעלות לארץ בשנים שאחרי המלחמה, לא עומדים בקריטריונים. אין להם ברוב המקרים פנסיה, והם נאלצים לחיות מקצבת הביטוח הלאומי בלבד ולכן רבים מהם חיים בעוני" ומדגיש: "הגיע הזמן להשוות בתנאים שהמדינה מעניקה לניצולים ולא לעשות 'סלקציה' ביניהם. אין ניצול שואה סוג ב'. העובדה שלממשלת ישראל אין גם תכנית סדורה לצמצום העוני, לא מאפשרת לתת מענה הולם לבעיה החמורה ביותר בחברה האזרחית ומותירה חלק ניכר מהעשייה בידי החברה האזרחית, אשר לה אין את המשאבים הדרושים למתן מענה מלא ובר-קיימא".



"דוח כואב ומרגיז"



תגובות קשות גם בכנסת לדוח המבקר. יו"ר שותף של השדולה למען הגמלאים וניצולי השואה, ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), אמר כי "מדובר בדוח קשה ונוקב המהווה כתב אישום חמור נגד ממשלות שפשוט הפקירו את הניצולים, כלאו חלק גדול מהם בגטאות של עוני ודלות ולא מילאו כמעט דבר מההתחייבויות הבומבסטיות שלהם לשפר את מצבם. שליש מניצולי השואה חי מתחת לקו העוני ומדינת ישראל תקציב של יותר מ-400 מיליארד שקל לא מוצאת את הסכום הנדרש כדי לטפל בהם. יש למדינה הזדמנות אחת אחרונה לתקן כי ניצולים אט אט הולכים מאיתנו ואני קורא לשר האוצר לגלות רגישות וחמלה ולהשתמש בחלק מהעודפים האדירים באוצר לטובת תיקון היסטורי של העוול הזה".



"הממשלות לא מילאו דבר מההתחייבויות הבומבסטיות שלהן". ח"כ שמולי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
"הממשלות לא מילאו דבר מההתחייבויות הבומבסטיות שלהן". ח"כ שמולי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



ח"כ דב חנין, יו"ר שותף של השדולה למען ניצולי השואה בכנסת, אמר כי "זהו דוח כואב ומרגיז. הוא כואב כיוון שלמרות השינויים הרבים שנעשו בכדי להקל על מצוקתם של ניצולי השואה, רבים מהם עדיין אינם מצליחים לממש את זכויותיהם באופן אמיתי. והוא מרגיז כיוון שהמדינה לא עושה את מה שדרוש כדי לפשט את החוקים, ההוראות והנהלים שמסדירים את הזכאות שלהם". חנין מוסיף: "המשימה המרכזית שבה נתמקד השנה תהיה מאבק באבחנות ההיסטוריות והמיותרות שמפלות בין סוגים שונים של ניצולים ויוצרות מציאות קשה להבנה וקשה למי שמבקש לממש את זכויותיו ברוח הזו אנחנו נמקד מאמץ רב בהעברת חקיקה שתתגבר על האפליה לרעה של הניצולים שהגיעו לארץ אחרי אוקטובר 1953".



ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, אמרה בתגובה לדוח כי "ניצולי השואה הם עמוד תווך בחברה הישראלית וצר לי שעד יומם האחרון לא מקבלים יחס כזה. דוח המבקר מעלה ליקויים וכשלים שיש לתקן בכמה מישורים עבור אלו שעוד בינינו אם זה ברווחה, בדיור, בבריאות, בסיעוד, במענקים, ובמימוש זכויות שפשוט לא מנוצלות. הדו"ח מהווה תעודת עניות לנו במקום שיש לגלות כלפיו הכי הרבה רגישות". אלהרר הודיעה כי תכנס כבר בשבוע הבא דיון על הדוח. "נבטיח תיקון כשלים למען מי שסבלם היה אמור להיפסק אחרי מלחמת העולם השנייה ולא בשנת 2017". 



ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) אמרה כי "הפזמון הזה של אי ניצול תקציבים עבור ניצולי שואה, הוא פזמון חוזר ומעיד על רשלנות עקבית של המשרדים והגופים הממונים על מתן איכות חיים מינימלית חיונית לניצולי השואה בשנותיהם האחרונות. לאן הולך הכסף הזה? העיקר שמשתמשים בשואה כדי להפחיד אותנו ולנזוף באומות העולם. כאן בבית הלאומי לעם היהודי, ניצולי שואה רבים מתים בבדידות לאחר חיי עוני וחסר במוצרים בסיסיים כמו מזון, חימום, טיפול רפואי ונפשי".



"אני דורשת מהמשרדים להציג בדחיפות תכניות הולמות לניצול משאבים המיועדים לניצולי שואה. איזום דיון במליאה מיד כשהכנסת חוזרת מהפגרה.


הממשלה מקדשת את השואה אך פוגעת בניצולים. אוי לה למדינה שלא זוכרת את העבר שלה, במיוחד אם זו מדינה יהודית היחידה בעולם שהוקמה מאש השואה", הוסיפה.