"ההחלטה של בג"ץ אמיתית ונכונה", אמר הערב בסיפוק קובי כהן, הבעלים של רשת המרכולים סופר יודה, "בית המשפט הבין שפרנסי העיר רשאים לקבוע את אורח החיים בתל אביב ולהבין את התחושות של תושבים רבים בעיר ותושבים חילוניים בארץ". הוא ציין: "רון חולדאי הכריז על תל אביב כעיר ללא הפסקה ואני שמח שבג"ץ מאפשר ליישם את זה".



עובדים במרכולים בתל אביב הביעו שביעות רצון מהחלטת בג"ץ. "רבים מגיעים לקנות בשישי בערב ובשבת ועכשיו הכל יהיה חוקי. זו החלטה היסטורית", ציין חיים, העובד במרכול ברחוב בן יהודה בעיר. לעומתו, אביחי המתגורר בשכונת רמת אביב, הביע תקווה שהחלטת בג"ץ תאפשר פתיחת מרכולים גם בשכונה הוותיקה שמעבר לירקון. "לא צריכים לנסוע כל פעם למרכז תל אביב כדי לקנות כמה מצרכים. הגיע הזמן שגם רמת אביב תהיה חלק מתל אביב ומרכולים יהיו פתוחים בשכונה בשבתות", הוא הסביר.



כזכור, מוקדם יותר היום בג"ץ החליט לאפשר לעיריית תל אביב לאשר פתיחת מרכולים. ההחלטה עברה במהרה לשדה הפוליטי, כאשר בהמשך לצעדי המחאה ולתגובות הזועמות במגזר חרדי והדתי נגד ההחלטה, ראשי מפלגות הקואליציה, השרים אריה דרעי, יעקב ליצמן, נפתלי בנט, משה גפני ואורי אריאל, שיגרו מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, בו ביקשו לזמן דיון עם כל ראשי הסיעות בקואליציה שבה יכריעו כיצד להגן על הפרצה בחומת השבת.



אריה דרעי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



השר דרעי פנה היום ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בבקשה לקיום דיון חוזר בבג"ץ בהחלטה על פתיחת המרכולים בשבת. במכתבו כותב דרעי: "שקדתי על הנושא, קיימתי שימוע ציבורי והשלמתי עוד לפי חג הפסח את הכנת החלטתי בנוגע לחוק העזר שהוצע ולפסילתו. החלטה אשר לא נשלחה לעירית ת"א בסופו של יום בשל סמיכות מועד השלמת הכנתה לחג הפסח ובהמשך לשיחתי איתך אמש נשלח נוסח ההחלטה למשרדך".



"לפתע, תוך ההמתנה לקבלת התייחסות הגורמים הרלבנטיים במשרד המשפטים לנוסח, הודיע בית המשפט העליון על מתן החלטתו אך כשעה ספורה לפני פרסומה ועל פי הצעתך לא נשלחה החלטתי זו לעירית ת"א יפו טרם פרסום פסק הדין".



עוד כתב שר הפנים, כי "החלטת בית המשפט העליון מהווה סטייה מהותית מהאיזון והמשקל הנדרש והמתחייב למשמעתה של השבת במדינת ישראל על כלל היבטיה הדתיים הלאומיים והחברתיים. כמו גם, משנה סדרי עולם בהכרה במהותו ובמשמעותו של יום השבת כיום מנוחה כלל ארצי אשר נדרש ומחייב ראייתו בראיה כלל ארצית".



מוקדם יותר אמר שר הבריאות יעקב ליצמן מיהדות התורה, כי "החלטת בג"ץ מהווה פגיעה חמורה בשבת קודש ובצביון היהודי של מדינת ישראל. זוהי המשך התערבות משפטית גסה בערכי הדת וההלכה, שאינה מותירה ברירה אלא לקדם מהלך משפטי לעקיפת בג"ץ כדי למנוע המשך כרסום מסורת ישראל והדת במדינה".