בית משפט השלום בתל אביב הרשיע היום (ראשון) את הרב אברהם יוסף, רב העיר חולון, ממלא מקום רב העיר אור יהודה לשעבר ובנו של מנהיג ש"ס המנוח, הרב עובדיה יוסף, בשתי עבירות של הפרת אמונים. הוא הורשע בכך שניצל את סמכותו להענקת תעודות כשרות וניתב בעלי עסקים לממכר בשר לשכור את שירותי בד"ץ בית יוסף, גוף השגחת כשרות פרטי אשר נמצא בבעלות אחיו.



הרב יוסף מכהן כרב העיר חולון מאז 1998. בשנים 2011-2008 מונה גם כממלא מקום רב העיר אור יהודה וכאחראי הכשרות בה. מכתב האישום, שהוגש באמצעות פרקליטות מחוז תל אביב, עלה כי יוסף הנחה את הכפופים לו בשתי העיריות, כי בעלי עסקים לממכר בשר, המבקשים לקבל תעודת כשרות "מהדרין" מהרבנות, חייבים לעבוד עם אחד משלושה בד"צים בלבד: בד"צ בית יוסף, בד"צ העדה החרדית או בד"צ הרב לנדאו.



בד"צ העדה החרדית ובד"צ הרב לנדאו מזוהים עם העדה האשכנזית, כאשר רוב ציבורי צרכני הכשרות בערים אלה הוא ספרדי, ובנוסף, מחירי הבשר בהכשרים אלה יקרים משמעותית ממחירי הבשר בהכשר בד"צ בית יוסף ובד"צים אחרים המזוהים עם העדה הספרדית. כתוצאה מההנחיה, ועל מנת לשמור על תעודת הכשרות מסוג 'מהדרין' אשר ניתנה להם מטעם הרבנות, החלו בעלי העסקים, בלית ברירה, לשלם לבד"צ בית יוסף עבור שירותי הפיקוח שלו.



הרבנות בחולון, צילום: פלאש 90



השופט צחי עוזיאל, שהרשיע היום את יוסף, ציין בהכרעת הדין כי "מעשיו של הנאשם הביאו לקידום גוף אחד שיש לו אינטרס לגביו ולמניעת תחרות חופשית בערים המדוברות, ומשכך פגעו הן בגופי הכשרות הפרטיים האחרים, הן בבעלי העסקים, והן בציבור צרכני הכשרות, אשר לו בעיקר חב הנאשם חובת נאמנות מתוקף תפקידו.. מדובר במעשים אשר לפי טיבם וטבעם פוגעים בציבור, ובכלל זה באמון שלו בסדרי מנהל תקינים ובטוהר מידות, ובמעשים אשר אינם עולים בקנה אחד עם ערכים חשובים של שוויון, חופש עיסוק וחופש בחירה".



השופט דחה את טענתו של יוסף לאכיפה בררנית, הנובעת, לטענתו, מאי העמדתם לדין של רבני עיר אחרים בנסיבות דומות. התובעת, עורכת הדין שירי רום, מסרה בעקבות ההרשעה כי "מדובר במסר חד משמעי לנבחרי ציבור, כי הפרקליטות לא תהסס להעמידם לדין במקרים של שחיתות שלטונית וכי הם אינם יכולים להשתמש בתפקידם, כדי לקדם אינטרסים זרים כאלו ואחרים".