הדג שמשליט טרור במצולות: הביולוג הימי פרופסור אריק דיאמנט הציג בתכניתם של ניסים משעל, דרור רפאל וספי עובדיה ב-103FM את הדג שהגיע לאחרונה לחופי אילת וזכה לכינוי יוצא הדופן "נסראללה": "שמו הרשמי של הדג הוא שפמית ארסי, אך הדייגים המקומיים העניקו לו את השם 'נסראללה'. מדובר בדג שעבר מים סוף אל הים התיכון בתחילת שנות ה-2000 דרך תעלת סואץ, ומסתבר שהוא הגיע לחופי אילת לפני כשנה-שנתיים. מדובר בדג ארסי החי בלהקות וחסר ערך כלכלי, ולכן כשהוא נתפס ברשת הדייגים קיים הצורך לשחרר ולוותר על רשת שלמה".



דיאמנט הוסיף כי "לפעמים הוא נסחף אל החוף ולפעמים אף דורכים עליו, מה הגורם לשיתוק באופן זמני במקום הפגיעה עד כחצי שעה. הכאב הוא חד מאוד וכואב מאוד. הדבר הטוב ביותר לעשות לאחר פגיעה הוא לחשוף את האיבר הפגוע למים הכי חמים שהגוף יכול לסבול. הדבר גורם לקרישה של החלבון בגוף ובכך מנטרלים את הארס".



לקראת פתיחת עונת הרחצה והקיץ הקרב, נשאל הפרופסור על מידת הסכנה הפוטנציאלית שמהווה הדג למתרחצים. "אכן קיימת סכנה פוטנציאלית, בצפון מפרץ חיפה קרו מקרים בהם הגיעו לבתי חולים בגלל הדג הספציפי הזה. באופן אישי, אני נתקלתי בו באילת במים רדודים. אין צורך להיכנס לפאניקה, אנחנו מכירים את התופעה, אבל כשהדג מתחיל להתרבות צריך לשים לכך לב. בים קשה לשלוט על ההתרבות שלו ויש להיות מודעים לכך ולעקוב אחר התופעה".



עריכה: איתמר זיגלמן