למעלה מעשרת אלפים בני נוער, ניצולי שואה ורבים נוספים שהחליטו להזדהות ישתתפו מחר במצעד חיים שמתקיים בפעם ה-29 ויצא מאושוויץ לבירקנאו. היום (ראשון) הגיעו אלפי בני נוער מכל העולם לעיר קרקוב  וסיירו ברובע היהודי ובגטו וחזרו לשורשיהם. הבוקר נחת בקרקוב מטוס חיל האוויר שעליו היו הרמטכ"ל, רב אלוף גדי איזנקוט ועוד כ-250 קצינים וחיילים. לצידם, הגיעו הורים שכולים של חללי צה"ל וביניהם, בני הזוג גולדין.

בטקס צבאי שנערך במחנה ההשמדה בירקנאו, הקריאה בקול שבור, אמו של סגן הדר גולדין, שגופתו נמצאת בידי ארגון החמאס, מכתב שכתב הדר בעת ביקורו בפולין בזמן לימודיו. "אני וצור אחי וכולנו בדרך שלנו ממחישים את ניצחון העם היהודי", אמר גולדין במכתבו והוסיף: "אני הולך לרדת עכשיו מהקרון כמו הרבה יהודים כמוני הם צעדו בדרכם מהאחרונה ובמותם על קידוש השם או בהישרדותם לכיבוש החיים. אני צועד מפה בדרך שהראו לי לצמוח מעפר. אני מקווה שבמעשים שאני עושה אצליח להגיד לכם שאני אוהב אתכם". לאחר הקראת המכתב הוסיפה ואמרה אמו של הדר: "אל תשאירו חיילים מאחור".

לצידם של בני הנוער מרחבי העולם סיירו ברובע היהודי בעיר קרקוב, שר החינוך, נפתלי בנט כאשר לצידו שרת החינוך של אוסטריה דוקטור סוניה המרשמידט ששמעה בבית העלמין היהודי הסברים על ההיסטוריה של השואה והשמדת מרבית יהודי קרקוב. היא הודיעה שבארצה מתקיימים לימודי שואה ויזמה מפגש מיוחד הערב בעיר בהשתתפות 12 שרי חינוך ובכירים ממדינות באירופה במטרה להמחיש את הצורך בהנצחת מורשת השואה. 

השר נפתלי בנט ושרת החינוך של אוסטריה בבית העלמין היהודי בקרקוב, צילום: יוסי זליגר


שר החינוך בנט הדגיש שעל רקע הניסיונות להכחשת השואה חשוב להנציח את מה שקרה לדורות הבאים: "למעלה מאלף שנה הייתה קהילה יהודית גדולה בפולין שנמחקה. לא רחוק היום שבו אחרון הניצולים לא יהיה איתנו. האחריות של כולנו זה להנציח את זכר השואה. אנו שומעים ורואים את הכחשת השואה". השר בנט סיפר שיצעד עם מפת רקמה קטנה של סבתו לזכר משפחתה שנספתה בשואה. "סבתא שלי יצאה מפולין לקובה וארה"ב לפני המלחמה והיו לה 11 אחים ואחיות מבפולין. זה הזיכרון שנשאר. רוב אחיה נספו בשואה ונשארה רק רקמה". אמר בנט

במצעד החיים ישתתפו גם נשיאת בית המשפט מרים נאור ובעלה אריה. נאור סיפרה שמשפחתה מצד אמה נספתה בשואה. שניהם היו בעבר באושוויץ אך לא הסתירו את התרגשותם בהשתתפותם במצעד החיים כאשר נאור הפעם תצעד כנשיאת בית המשפט העליון. במהלך הסיור של משלחות בני נוער נוצר קיבוץ גלויות מרגש ברובע היהודי. יושב ראש מצעד החיים, שמואל רוזנמן סיפר: "השנה הגיעו מלמעלה מארבעים מדינות ולמעלה משלי מהם אינם יהודים מה שממחיש את המודעות הגוברת להנצחת השואה".

בני נוער יהודים ממרוקו הגיעו על מנת להשתתף במצעד

לאה גולדין בפולין

בין המשתתפים הלא יהודים במצעד יהיו כ-1500 פולנים מאות אוסטרים ומאות גרמנים. המשנה ליושב ראש מצעד החיים, אהרון תמיר ציין שקיים ביקוש גובר להשתתפות במצעד והוא חוצה דתות ולאומים. תמיר סיפר שבן גוריון אמר לו שהשואה הנוראית הביאה להקמת מדינת ישראל.

הרמטכ"ל גדי איזנקוט ומשלחת צה"ל בבירקנאו, צילום: דובר צה"ל

אחת מהמשלחות שעוררו התעניינות רבה היית השל עשרות ילדים יהודים מבית הספר אליאס בקזבלנקה, מרוקו. האחראי על הקבוצה דוד עזרן ציין שחשוב מאוד ללמוד על העבר ולחבר למה שקרה ליהודים באירופה מדריכת הקבוצה, קרן דהאן הוסיפה: "הרקע ההיסטורי מחבר את כולם לעם היהודי באשר הוא ולזכר השואה".

מי שעורר התרגשות היה יונתן, מדריך של קבוצה ממקסיקו שסבתו היגרה לאחר המלחמה למקסיקו: "סגירת מעגל עבורי". 
משלחת מכובדת הייתה גם מפנמה. הרב דורון מיארה סיפר שמרבית הקהילה היהודית בפנמה היא מעדות המזרח. "קיימת אצלנו הזדהות רבה מאוד עם השואה. אנו מלמדים על זה כל השנה וחשוב לנו להביא את הילדים למצעד החיים שיראו מה קרה". ציין והוסיף: "הקהילה בארצנו חזקה ואפילו רחוב ראשי בפנמה סיטי נקרא ישראל".

אישה נוספת שעוררה התרגשות הייתה קשישה ניצולת שואה, מניה אודי שהגיעה מטורונטו לספר לבני נוער מה קרה ועל מה עברו היהודים. התלווה אליה בנה אייב: "מאוד מתרגשים, חייבים לזכור ולא לשכוח". מחר ישתתפו עשרות ניצולי שואה ממדינות שונות בעולם במצעד בהם אלישע ויזל בנו של אלי ויזל. הערב ישתתף הרמטכ"ל בטקס מרכזי לציון השואה ומקביל ישתתפו שרי חינוך בטקס הרשמי של אירועי יום השואה בעולם האופרה בקרקוב.