"אנחנו עומדים כאן ומתפעלים כל פעם מחדש מהאיש הזה, שמעון סבג. כמה נתינה יש באדם אחד", אמר ראש עירית חיפה יונה יהב, בטקס המרכזי של יום השואה שנערך ברחבת יד לניצול של עמותת יד עזר לחבר בחיפה. "אנחנו רואים את הנתינה יום יום, שעה שעה. אנחנו מבינים כמה כוחות צריך כדי לסייע".


הטקס נערך השנה בסימן פתיחת מוזיאון לזכר קורבנות השואה, בעמותת יד עזר לחבר שיהיה הגדול והמרשים ביותר בצפון. בטקס נכחו אישי ציבור רבים ביניהם השר איוב קרא, סגני השרים ירון מזוז ומייקל אורן, חברי הכנסת אכרם חסון ומיכאל מלכיאלי, נשיא השגרירות הנוצרית יורגן בולר, הנדבן יאן פישר, ראשי ערים מהאזור חברי מועצת העיר חיפה, מאות ניצולי שואה ביניהם כמאה דיירי הבית החם של העמותה.



במהלך הטקס, אמר נשיא השגרירות הנוצרית יורגן בולר כי עמותת יד עזר לחבר הפכה לחלק בלתי נפרד מהפעילות של השגרירות הנוצרית והוא שמח וגאה על כך. יאן פישר, התורם מגרמניה, הודה כי התחבר לעמותה בגלל עוצמת הנתינה שלה, השר איוב קרא שהפך לאורח כבוד בטקסי העמותה התפעל מאד מהמוזיאון החדש, כך גם סגן השר ירון מזוז שיחד עם אישי ציבור אחרים חנכו את המוזיאון.



המוזיאון ישתרע על שטח של מאות מטרים רבועים ובנייתו אמורה להסתיים בתוך שנה. יונה יהב הבטיח בטקס כי יסייע לעמותה בהשבחת המוזיאון אחרי שהיה בין ראשוני שביקרו בו. שמעון סבג שנעל את הטקס אמר כי הוא יודע שמלאכתו הקשה לא הייתה מתאפשרת אלמלא הסיוע של כל הנוכחים. "זו זכות גדולה עבורי להיעזר במתנדבים הרבים ובתורמים שחלקם נמצאים כאן. אני חושב שפעילות העמותה חייבת להימשך וחובה עלינו למצוא, כל יום כל פעם מחדש, כל אחד ואחד מניצולי השואה שעדיין זקוקים לסיוע כזה או אחר. בואו לא נעבור את היום הזה בזעקה, אלא נזעק את זעקתנו כל השנה".



נציגי ההתאחדות לכדורגל שהגיעו יחד עם המאמן הלאומי אלישע לוי, הודיעו כי יחבקו ויאמצו את העמותה. סוכם על המשך שיתוף פעולה. "אני חושב שנוכל לעזור בפעילויות השונות ונעשה זאת בשמחה למען המטרה הנעלה הזו", אמר ראש אגף ההסברה של ההתאחדות שלומי ברזל. אחד משיאי הטקס היה כאשר הוענק "מגן הצדק החברתי" לעיתונאי וכתב חדשות ערוץ 10 אלי לוי, שזכה לקבל את המגן משורה ארוכה של אישי ציבור שבמחווה יוצאת דופן על פועלו למען ניצולי שואה עמדו וברכו אותו. "אני עומד כאן נרגש לא רק בגלל הפרס, אלא בגלל עוצמתו של שמעון סבג והעמותה בראשה הוא עומד. מדובר באיש יוצא דופן".



בטקס שנמשך למעלה משעה הנעימו מיצירותיהם הזמרת ונסה בולר רעייתו של נשיא השגרירות הנוצרית, האמן יעקב שפירו ומקהלה של תלמידי בי"ס יזרעאליה. רון קופמן אמר בטקס "חשוב יותר שהמדינה תסייע לניצולי השואה ולא תשאיר את המלאכה לאנשים כמו שמעון סבג והעמותה שלו שעושים עבודת קודש". בסיום האירוע הוענקו מגיני הוקרה ליורגן בולר ויאן פישר, בטקס קצר שנערך במועדון של העמותה בנוכחות עשרות ניצולי שואה.


אלי לוי מקבל את הפרס, היום. צילום: ג'ו לוצ'יאנו