"עובד שמתחיל לעבוד בכפרי הנוער בגיל 25-30, עד הפנסיה הוא לא יצליח לשפר את השכר שלו, הפנסיה שלו תהיה כל כך נמוכה שהיא תגבול בעוני", ככה אומר היום (שלישי) ל"מעריב אונליין" רונן דגני, מדריך נוער מזה 10 שנים בכפר הנוער עיינות, לאחר שהוקפאה שביתת 1,800 העובדים בכפרי הנוער ברחבי הארץ שתוכננה להיום. "לא יהיה מצב שהעובד יצליח לשדרג את עצמו מבחינה כלכלית, מבחינת ההרגשה שלו שהוא מוערך, הוא פשוט תקוע, אנחנו נשארים במקום וכל המשק מתקדם", אומר דגני המשמש כיו''ר ועד הפעולה של כל וועדי הכפרים.



אחת הבעיות איתן נאלצים להתמודד העובדים בכפרי הנוער היא חוסר היכולת להתפרנס מעבר לשכר המינימום הקיים בחוק. משכורתם ההתחלתית היא כה נמוכה שהם מקבלים תוספת השלמה לשכר מינימום ובמידה והם יוצאים ללמוד תארים או גמולי השתלמות - התוספת אותה יקבלו תתקזז עם ההשלמה למינימום כך ששכרם בפועל לא ישתנה.



"עוזבים את העבודה אחרי שנתיים-שלוש"


במשך שנים העובדים בכפרי הנוער השונים לא התאגדו ולא דיברו ביניהם על המצב. לפני כחצי שנה התאגדו והחלו לדבר והבינו שמצבם דומה: "ראינו שהמצוקה בכפר שלי דומה למצוקה בכפר אחר", אומר דגני ומציין שהעובדים נכנסים לעבוד בכפרי הנוער בידיעה שהעבודה היא קשה והשכר נמוך אך הם חשים לא מתוגמלים וללא אופק כלכלי. "עובד מתחיל את העבודה שלו עם 5,000 שקלים, זה מעט אבל זה מה שיש. עובד שיעבוד 20 שנה יישאר עם אותה המשכורת בה התחיל ביום הראשון שלו. כדי להתקיים הוא צריך לעשות שעות נוספות, לעבוד שבתות וחגים וזה גורם לאנשים לחפש עבודה שנייה, הם לא יכולים להתפרנס רק מזה. העובדים שהתמקצעו בכפר ומבינים את המהות של איש חינוך, עוזבים אחרי שנתיים-שלוש לטובת מקומות אחרים עם שכר יותר טוב. מי שנפגע זה העובדים עצמם והילדים שבשבילם אנחנו פה, דור העתיד".



ביום חמישי נציגי משרדי האוצר והחינוך יפגשו עם נציגי כפרי הנוער להמשך דיוני המשא ומתן על שיפור השכר, אך דגני פסימי. "כולם מבינים את גודל הדבר הזה, הבטיחו לשבת איתנו כל שבוע וזה התארך ונעשה ביזיוני, מנסים למשוך זמן. אם נגיע לשם ועוד פעם יבלפו אותנו אנחנו נדע איך לפעול בצורה חוקית, לגיטימית ונחושה של 2,000 עובדים ב-32 כפרי הנוער".