יממה לאחר שארגון ההורים בירושלים הציע להקדים את חופשת ל"ג בעומר ליום שישי ה-12.5, במקום ביום שני ה-15.5, כפי שקבע משרד החינוך בשבוע שעבר, ההורים עדיין לא מבינים מדוע לא מקשיבים להם. "כאמא אני שואלת למה לגרור את המשק לאובדן של כל כך הרבה כסף ביום שני כשביום שישי כולם יוצאים מרוצים? אנחנו פשוט שוב ושוב נתקלים בקיר אטום, גם כשמביאים את ההצעה המאוד הגיונית של ארגון ההורים בירושלים שהיא פתרון מצוין לילדים, להורים, לצוותי החינוך ולמשק הישראלי - לא מתקבל על הדעת ולא ברור למה האטימות וחוסר ההקשבה", כך אומרת היום (שלישי) ל"מעריב אונליין" אפרת בן-אפרים, אמא לשלושה מזכרון יעקב ופעילה במחאת מחירי הצהרונים והקייטנות.



"התחושה היא שבגלל שהפתרון הגיע מההורים אז זה לא מתקבל, יכול להיות שגם פה האגו מנהל אותנו. אני מדברת עם אמהות ואנחנו לא מצליחות להבין למה אנחנו צריכות שוב לקחת יום חופש בשני כשיש פתרון בשישי, אני אמא לשלושה ילדים וזה מטורף, זה לא נגמר", אומרת בן-אפרים. "כל הכעס שלנו מגיע מאי הסנכרון שלנו כהורה עובד שיש לו כ-14 ימי חופשה בשנה, לעומת 76 ימים של הילדים".



בן אפרים הוסיפה: בפסח שילמתי למטפלת על יום מלא כי לא היה גיבוי של הצהרונים בכל הימים ושילמתי יותר ממה שהרווחתי את היומית כדי שאוכל ללכת לעבודה". לטענת בן-אפרים והורים רבים נוספים, הדברים חייבים להשתנות: "משהו פה צריך לקרות, חייב להיות שינוי. אני חושבת ששר החינוך צריך להיות שר חינוך ולהתעסק נטו בחינוך של הילדים. יש פה הרבה מאוד עוולות שמתאימות אולי לשנות ה-60' וה-70' במדינת ישראל ואנחנו חיים כבר ב-2017. אנחנו מרגישים שהמרחק בינינו למערכת החינוך רחוק ואנחנו כל הזמן מחפשים איך לגשר".



"מדוע לא להקל על ההורים?"


אם נוספת כתבה באחת מקבוצות ההורים ברשתות החברתיות כי היא לא מבינה איך דחיית החופשה נעשתה רק כשלושה שבועות לפני: "הם לא ראו שחופשת ל״ג בעומר נערכת ביום א׳ בשבוע? מדוע לא סידרו נושא זה עוד לפני פרסום לוח החופשות? מדוע לא מזיזים את החופש ליום שישי כך שחגיגות ל״ג בעומר יערכו ביום חמישי בלילה? מדוע לא להקל על הורים עובדים?". אם אחרת כתבה: "זה מדהים איך בעיני משרד החינוך אפשר להזיז ולדחות כל פעם ימי חג כפי ש'לכאורה' מסתדר להם יותר טוב".



ישראל אליסף, מנהל תחום גנים בארגון ההורים הירושלמי ומי שעומד מאחורי ההצעה להקדים את החופשה ליום שישי, מספר כי מאוד הופתע מהודעת משרד החינוך בשישי על דחיית החופשה ביממה: "הבנו בדיעבד שהייתה התייעצות עם פורום ועדי ההורים היישוביים והם אמרו שהם מתנגדים ולמרות זאת, פשוט החליטו לאחר את החופשה. נוצר מצב של כעס מוצדק במגזר החילוני ואני אומר את זה כבן אדם דתי - לא הגיוני ששר החינוך שבועיים לפני החופשה יגיד שהוא הולך לדחות את החופשה זה גורם לשנאת הדת, שנאת הרבנים, אין לזה שום היגיון".



על הפתרון שהוצע על ידי ארגון ההורים בירושלים למשרד החינוך אומר אליסף כי "במצב שנוצר חשבנו על רעיונות לפתרון שייתן מענה לכולם והצענו את הקדמת החופשה לחמישי ואת המדורות לחמישי בלילה. כולם צריכים להיות מרוצים - ההורים מרוויחים יום עבודה נוסף, התלמידים עושים את המדורות בנחת בחמישי בלילה ולא יחללו את השבת, המורים לא מפסידים חופשה, התלמידים שהבגרות שלהם במחשבים לא תתבטל והמשק כולו מרוויח מיליארד וחצי שקלים".



"לא הגיוני ששר החינוך שבועיים לפני החופשה ידחה את החופשה". ישראל אליסף
"לא הגיוני ששר החינוך שבועיים לפני החופשה ידחה את החופשה". ישראל אליסף



כזכור, משרד החינוך הודיע ביום שישי כי ההחלטה על דחיית החופשה ביממה התקבלה "כמענה לצרכים השונים של תלמידי המערכת ובעקבות פניית הרבנות הראשית לישראל בעניין. המשרד יבצע את ההתאמות הנדרשות לצורכי המוסדות בימים הקרובים". במשרד הדגישו גם כי הצעד נעשה בשיתוף פעולה עם ארגוני המורים ועוד ציינו כי בבסיס ההחלטה עמד הצורך לתת מענה לכ-750 אלף תלמידים במערכת החינוך, שלא יוכלו לחגוג את ל"ג בעומר באופן הראוי, בשל ציון החג ביום שבת.



לאחר ההודעה ההורים הודיעו שהם שוקלים ללכת לבג"ץ. יו"ר הנהגת ההורים בקריית אונו אמר ל"מעריב אונליין" כי "אני חושב שמשרד החינוך התעלם לחלוטין מההורים. ההנחיה שלו הייתה כפופה לזה שההורים יסכימו ואף אחד לא שאל את ההורים. למעשה, צפצפו בפועל על ההורים ועל הילדים. חבל שמנכ"ל משרד החינוך, שרק נכנס לתפקידו, מתנהל ככה".



אמש פורסם בחדשות 2 כי ארגון ההורים בירושלים הציע כאמור, להקדים את המדורות ליום חמישי ה-11.5 כך שחופשת החג תתקיים ביום שישי שלמחרת. הצעה זו הועברה גם לרב הראשי דוד לאו, שהביע תמיכה בה והבהיר כי פנייה בנושא הועברה לידי שר החינוך נפתלי בנט לפני מספר חודשים. למרות יוזמת ההורים, ממשרד החינוך נמסר מוקדם יותר שהם מדגישים ומבהירים כי חופשת ל"ג בעומר תתקיים ביום שני ה-15.5 (י"ט באייר) ולא ביום ראשון ה-14.5 (י"ח באייר).