דאגה ביהודה ושומרון לאור סימנים להמשך הקפאת הבנייה בשטחים, למרות הכרזות הממשלה בחודשים האחרונים על בניית אלפי יחידות דיור חדשות: ל”מעריב־השבוע” נודע כי בשבועיים האחרונים התברר בכמה מהיישובים הכלולים בגושי ההתיישבות כי יחידות הדיור, שהופשרו בתחומם בהודעות האחרונות של הממשלה, מעוכבות.



בכמה מקרים מדובר במאות יחידות דיור שעברו כבר את שלב ועדות התכנון העליונות, אך לפני שפורסמו ברשומות להתנגדויות, הגיעה הוראה לעצור את ההליך. לדברי כמה מהמעורבים, ההוראה הגיעה ישירות מלשכת ראש הממשלה בירושלים. כזכור, לאחר יציאתו של ברק אובמה מהבית הלבן ו”על התפר” בין שני הממשלים בארה”ב, שחררה ממשלת נתניהו לבנייה אלפי יחידות דיור חדשות בשטחים. רובן של יחידות הדיור הללו כבר עבר את ההליכים המקצועיים בוועדות התכנון העליונות וכעת היה אמור להתפרסם רשמית, לקראת התנגדויות.



הליך הפרסום הוא שעוכב, והעיכוב נעשה ב”הוראה מגבוה”. משמעות הצעד הזה היא המשך הקפאה דה־פקטו של הבנייה בשטחים. מדובר ביישובים הנמצאים בתוך גושי ההתיישבות המוכרים. “ירדה הוראה ברורה מירושלים”, אמר אתמול ל”מעריב־השבוע” אחד מראשי הוועדים ביישוב בשטחים, “לא לפרסם להתנגדויות את יחידות הדיור שאושרו בוועדה בעקבות החלטת הממשלה האחרונה”. ההודעה, על פי גורמים המעורבים בעניין, אינה מוגבלת בזמן ומוגדרת כ”עד הודעה חדשה”.




"מקווים שהבעיה תיפתר בקרוב"



לדברי אחד המקורות, “נתניהו לא רוצה להרגיז את הממשל החדש ודוחה את המשך הליך הבנייה עד שתושג ההסכמה המיוחלת עם הממשל בעניין הבנייה בהתנחלויות”.



גורם פוליטי בכיר אמר אתמול כי “אכן יש בעיה, אנחנו מקווים שהיא תיפתר עד חודש מאי”. ההערכה היא כי נתניהו לא מעוניין להרגיז את הממשל האמריקאי בטרם הושגה ההבנה באשר לדפוסי הבנייה בשטחים. "אף אחד לא מבין מדוע העיכוב הזה, אבל זו עובדה", אמר אתמול ל"מעריב־השבוע" שר בקואליציה, "נקווה שזה יסתדר במאי כמו שמבטיחים".



נתניהו חושש מטראמפ? צילום: רויטרס
נתניהו חושש מטראמפ? צילום: רויטרס




הנושא לא מעורר בינתיים תסיסה, לאור העובדה שראשי היישובים מקווים כי בשבועות הקרובים תושג ההסכמה עם הממשל ותינתן הוראת הפשרה מירושלים, שתאפשר לפרסם את תוכניות הבנייה החדשות ולהתחיל לצאת במכרזים עצמם.



יחד עם זאת, לא חסרים כאלה החוששים כי מדובר במהלך גדול הרבה יותר, הקשור ליוזמת שלום אזורית גדולה בהובלה אמריקאית, יוזמה שתעמיד את ממשלת ישראל במבחן לא פשוט. במצב כזה, חוששים בימין, לא יוכל נתניהו לחדש את הבנייה בשטחים כפי שתכנן וייאלץ לקבל החלטות קשות.