מהיום שבו נבחר שלום בן דוד, מנהל מחלקת הרווחה הנוכחי של עיריית בית שמש, לתפקידו במכרז של העירייה, עניי ונזקקי בית שמש מקבלים טיפול פחות מקצועי ופחות טוב. ההוכחות לכך הגיעו לידינו בחודשים האחרונים בזו אחר זו, במסמכים המעידים על תקנים חיוניים במחלקה שאינם מאוישים, בין היתר, בשל עזיבת עובדים ותיקים, מה שגורר גם עיכוב בפיתוח תוכניות שוטפות ומתן מענה חיוני לאוכלוסייה.



בן דוד עצמו לא אשם, הוא עובד סוציאלי שרואה בעבודתו שליחות כמו רוב העוסקים במקצוע. אבל ניסיונו וכישוריו לתפקיד מוטלים בספק, ואופן מינויו הוא שיבוש של כללי המינהל התקין המחייבים כל רשות מקומית בישראל, כך קבע כבר בית הדין האזורי לעבודה בירושלים.



בן דוד הוא עובד סוציאלי בשנות ה־40 לחייו, שקיבל את הכשרתו במכללת מבח"ר החרדית בבני ברק. עובדים סוציאליים יכולים ללמוד באוניברסיטאות או במכללות האזוריות תחת חסות אוניברסיטאית. אחד הצעדים שנועדו לעודד חרדים לצאת לעבודה היה הקמת שתי מכללות בבני ברק ובירושלים, אך בעיני רוב קובעי המדיניות בתחום העבודה הסוציאלית רמתן האקדמית של המכללות הללו פחותה. לדוגמה, באוניברסיטה המסלול לתואר בעבודה סוציאלית נמשך שלוש שנים, ואילו במכללה החרדית שנתיים בלבד במסלול ערב של יומיים בשבוע.




המכרז הראשון



באוקטובר 2015 התקיים המכרז הראשון לתפקיד, שאליו ניגשו מלבד בן דוד שלושה עובדים סוציאליים מנוסים וותיקים. זכייתו במכרז הבהבה כנורה אדומה בוהקת בקרב העובדים וגם במשרד הרווחה, שנציגו ישב בוועדת המכרזים והיה בעמדת מיעוט מול בכירי העירייה, בהם ראש העירייה משה אבוטבול (ש"ס) ומחזיק תיקי הרווחה והתרבות התורנית, יגאל חדד (ש"ס).



באותה עת היו לבן דוד בקושי חמש שנות ניסיון כעובד סוציאלי, בעוד ששתי עובדות אחרות מהמחלקה שניגשו למכרז היו בעלות תואר שני וכ־20־30 שנות ניסיון כל אחת כשלאחת מהן גם ניסיון בתפקיד ניהולי. לבן דוד היה זה תפקיד ניהולי ראשון. אבוטבול החליט שלא להסתפק בבחירה בין עובדי המחלקה שניגשו למכרז הפנימי, ולצאת מסיבות השמורות עמו למכרז חיצוני. "זה תפקיד מאוד רציני עם הרבה אחריות, ואני רוצה לאפשר לעוד הרבה מועמדים לגשת", אמר אז. למכרז ניגש לפיכך גם ד"ר איתן שחר, כיום סגן מנהל מחלקת הרווחה באופקים, וגם עליו גבר בן דוד, שהיה עד אז עובד זוטר.



בן דוד זכה במכרז מול שלושת האחרים לתדהמת כולם, אבל הפארסה הזאת קיבלה פרסום בתקשורת המקומית והכללית ואף הגיעה לבין הדין האזורי לעבודה בירושלים. עם זאת, מאז לא נדון הנושא בזירה התקשורתית וכשביקשנו לבדוק, בסיועם של אנשי עמותת אומ"ץ, מה השתנה מאז, התחוור לנו שמחלקת הרווחה רק המשיכה להידרדר מבחינה מקצועית וכי בן דוד עדיין משמש בתפקיד מנהל המחלקה.



בן דוד לא הגיע לעיריית בית שמש כעובד סוציאלי. הוא עבד במחלקת הרווחה שנים לפני סיום לימודיו והיה מחובר היטב לממסד הפוליטי של ש"ס בעירייה. הוא נחשב למקורבו של יגאל חדד, חבר מועצת העיר מטעם סיעת ש"ס השלטת. בוועדת המכרזים ישבו חדד ואבוטבול יחד עם מנכ"ל העירייה והיועץ המשפטי – כולם אנשים פוליטיים או בגדר משרות אמון.



רק שלושה התנגדו למינוי: נציג משרד הרווחה מנהל המחוז יורם אזולאי, שלו אין זכות הצבעה, יו"ר ועד העובדים וכן גזבר העירייה אריה ברדוגו. "בן דוד הוא תושב העיר שגדל במשפחת מצוקה מרובת ילדים ומשמש דוגמה עבור המטופלים", נומקה הבחירה. עו"ד שמעון ביטון, תושב העיר, הגיש עתירה ציבורית נגד המינוי לאחר שעובדי עירייה וכלי תקשורת מקומיים פנו אליו בנושא.



משרד הרווחה עמד חסר אונים מול הבחירה וסגנית מנהלת המחוז, אורלי אוסטרמן, הגדירה אותה "מנוגדת לחוקי הטבע". למרות ההתנגדות של מנהל המחוז בוועדת המכרזים, הבחירה נעשתה, לכאורה, כחוק. העתירה התגלגלה לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים. מנהלת מחלקת הרווחה הקודמת של בית שמש, איריס צור (כיום מנהלת מחלקת הרווחה של חולון), כתבה בתצהיר שהגישה במסגרת העתירה: "בחרו בעובד הפחות טוב, בחירה שהיא תקלה במועמד שאינו המועמד הראוי". מנהל המחוז אזולאי מסר עדות באותה רוח, וכך גם איגוד העובדים הסוציאליים, ובאפריל 2016 פסל בית הדין את המכרז, משום שהתברר שאפילו בתנאי הסף של חמש שנות ותק כעובד סוציאלי על פי חוק לא עמד בן דוד.



שלום בן דוד
שלום בן דוד




העירייה מצפצפת על בית הדין



משרד הרווחה, שהתנגד נחרצות למינוי, אפשר בכל זאת לעירייה למנות את בן דוד לממלא מקום מנהל מחלקת הרווחה עד למכרז חדש. כאן נכנסה עמותת אומ"ץ לתמונה, וכך גם המעקב שלנו ב"מעריב־השבוע" אחר התפתחות הפארסה.



במכתב לראש העירייה אבוטבול האיצה בו העמותה לזרז את המכרז החדש. רק אחת משתי העובדות הבכירות ניגשה שוב למכרז - השנייה ויתרה מראש הפעם. למכרז ניגשו עוד שתי עובדות במחלקה: בעלת תואר שני ו־17 שנות ניסיון, כולל בתפקידי ניהול של שיקום אסירים, ובעלת תואר שני ורכזת נוער בסיכון. אבל באופן מדהים, למרות פסיקת בית הדין ומכתבם של אנשי אומ"ץ לוועדת המכרזים השנייה שהתכנסה ב־20 בדצמבר 2016 ניגש מועמד רביעי, שלום בן דוד, וזכה. שוב.



הבוקר ידון בית הדין האזורי לעבודה בירושלים בעתירה שנייה, הפעם בניהול אומ"ץ, נגד אותו מינוי שפסל בית הדין כבר לפני שנה תמימה בפסיקה שעיריית בית שמש פשוט צפצפה עליה. במסגרת העתירה הוגש תצהיר של מי שהייתה ראש הצוות של בן דוד במחלקה במשך חמש שנים, ומעידה על אי־התאמתו לתפקיד. כמוה גם איציק אלישר, מפקח מחוז ירושלים בשירות לילד ולנוער של משרד הרווחה עד אותה עת (כיום בגמלאות), המעיד כי ניגש לראש העירייה לפני המכרז השני והתריע בפניו לבל תבחר הוועדה שוב בבן דוד על פני המועמדות המתאימות יותר, כי בן דוד פשוט לא מתאים, ונעשה גם לאגף וגם לו עצמו עוול.



אלישר מעיד כי ראש העירייה אבוטבול אמר לו אז: "אתה צודק אבל יש עלי לחצים פוליטיים, אני יודע שהוא לא מתאים, אבל לך לרב אלחנן פרץ ונסה לשכנע אותו". בית שמש שסועה כבר שנים בין העיר הוותיקה לזו החרדית שתופחת משנה לשנה. בבית שמש נציגות פוליטית מקומית של ש"ס הסרה למרותם של רבנים מקומיים. בעיר מכהנים שלושה רבנים ספרדיים מרכזיים המזוהים עם המפלגה והרב פרץ הוא אחד מהם.



חדד, הממונה על תיק הרווחה בעירייה ומי שדחף שוב ושוב לקידום בן דוד, ככל הנראה בשמו של הרב פרץ או בתיאום עמו, שימש בעבר מזכירו של פרץ. זהו הקשר הגלוי העיקרי שבבסיסו כל שיבוש המינהל התקין באגף הרווחה של בית שמש, והוא מוזכר בתצהירו של אלישר לבית הדין לעבודה בדיון שיתקיים היום. מתברר לנו עוד שרבנים אחרים פנו לרב פרץ וניסו להניא אותו מלקדם את בן דוד בשל אי־התאמתו, אבל הוא דחה את הניסיונות בטענה שמדובר בגזענות אנטי־ספרדית של רבנים אשכנזים.




"ראש העירייה יודע שהמינוי פסול"



בשיחה עם "מעריב־השבוע" אומר יו"ר אומ"ץ, מעוזיה סגל: "קיבלנו אינספור דיווחים על תפקודו הלקוי של שלום בן דוד כמנהל. גם המנהלת שלו לשעבר העידה כי אינו כשיר לתפקיד. זה לא קשור אפילו לניסיון אלא ליכולת. גם מנהל מחוז דרום של משרד הרווחה, ישראל בודיק, שישב בוועדת המכרזים השנייה, התריע כאיש מקצוע שהמועמדים האחרים יותר טובים ממנו.



"גם דוח משרד הרווחה שהוגש לעירייה עוד לפני המכרז השני היה חמור מאוד, וגם המפקח דאז (איציק אלישר) נועד עם ראש העירייה עצמו והתריע, עוד לפני המכרז השני. אז יכול להיות שהאיש הוא איש טוב, ואפילו עובד סוציאלי מוכשר, אבל הוא לא מתאים לתפקיד הזה ועושה הרבה מאוד נזקים כמנהל". סגל מדגיש: "ראש העירייה יודע שבן דוד איננו מוכשר לתפקיד ראש אגף רווחה על פי כל אמת מידה, ושהבחירה בו אינה הגיונית ומקצועית, אלא פוליטית ולא ראויה.



"מה שראש העירייה עשה זה דבר פסול על פסול. לאחר שבית הדין פסל את המינוי בפעם הראשונה כי הייתה חסרה לבן דוד תקופת ניסיון קצרה, הוא הכשיר אותו כממלא מקום עד למכרז השני כדי שיצבור את התקופה החסרה. אבל זה עדיין לא הופך את המינוי לסביר, וזה מה שנטען בבית המשפט".



בנוגע לבעיה הגדולה יותר שעולה מהמקרה טוען סגל: "חוק המכרזים ברשויות המקומיות חייב להשתנות. לא יכול להיות שלמנהל מחוז משרד הרווחה לא תהיה זכות הצבעה, ולא יכול להיות שלאיגוד העובדים הסוציאליים לא תינתן אפשרות להביע את עמדתו בפני ועדת המכרזים".




מי משלם את המחיר



מאז שבן דוד נבחר בשנית נאלץ משרד הרווחה למנות צוות מלווה למחלקה. בחודשים שחלפו הוציא המשרד, בחתימת מנהל המחוז אזולאי, דוח חמור לראש העירייה על המחיר שמשלמת מחלקת הרווחה. שורה ארוכה של עובדים בכירים עזבו את המחלקה, רובם לאחר המכרז השני, כשהבינו שאפילו בית המשפט לא עוצר את פוליטיקת המקורבים המושחתת של סיעת השלטון בעירייה.



עם הפורשות נמנות ראש הצוות לחרדים, שתי רכזות סדרי דין, כולל זו שהחליפה את הראשונה שהחליטה לעזוב, יו"ר ועדת תכנון וטיפול, עו"ס משפחה, עו"ס צרכים מיוחדים של יחידת השיקום, עו"ס חוק נוער ועובדים נוספים, בהם גם מי שהייתה מנהלת הצוות של בן דוד. כולן עובדות סוציאליות ותיקות עם ניסיון עשיר.



כך קורה שבמשך שנה וחצי קורסת מחלקת הרווחה של בית שמש לתוך עצמה. עובדים בכירים חדשים לא מגיעים למחלקה. על העובדים העוזבים מנסה העירייה לפצות באיוש חלק מהתקנים החסרים, למשל על ידי פיצול חלק מהתפקידים לעובדים זוטרים יותר, אבל מי שמשלם את המחיר, גם על פי חוות דעת משרד הרווחה, היא האוכלוסייה החלשה של בית שמש.



קרוב ל־3,000 בתי אב בבית שמש מטופלים במחלקת הרווחה של העירייה, כ־10% מאוכלוסיית העיר, שנחשבת לאחת החלשות בישראל וירדה בשנה האחרונה בדירוג הסוציו־אקונומי מאשכול 3 לאשכול 2 (מתוך עשרה אשכולות של רשויות מקומיות בישראל על פי דירוג הלמ"ס). בין ה־3,000 עשרות משפחות של חרדים עניים וגם, כמו בכל יישוב, קשישים נזקקים, משפחות עם בעיות תפקוד הורי ומשפחות חד־הוריות רבות.



האוכלוסייה החדשה בעיר היא בעיקר חרדית, וידיו של הצוות החרדי במחלקת הרווחה, שהמנהלת שלו עזבה כאמור, השנה, עמוסות לעייפה. אבל את פרנסי העיר לא מעניינת העבודה שלא נעשית בוועדות ההיגוי שמנהל הרווחה יושב בהן, ומחויב להשיג תקציבים, לפתח שירותים ומענים וגם לעמת את ראש העירייה והנהלת העיר עם צורכי המחלקה. בבית שמש, גם מינוי מקצועי הפך למשרת אמון שכל כולה בגידה באמון הציבור.



מעיריית בית שמש טרם התקבלה תגובה.