ציון יום כדור הארץ מחרתיים, שבמהלכו יתקיים מצעד מהצטלבות שדרות בן ציון ורחוב קינג ג'ורג' עד לשגרירות ארה"ב בתל אביב, לא ממש מרשים קבוצת סטודנטים צעירים, חדורי אידיאולוגיה, שמקדישים את זמנם ומרצם למען איכות הסביבה. "עבורנו, כל יום הוא יום כדור הארץ", הם מסבירים בלהט, השמור לפעילים חברתיים מסורים.



אחד מהם הוא איתי דינר, סטודנט לתואר שני ללימודי סביבה באוניברסיטת תל אביב. דינר מציג בפנינו יוזמה חדשה, שבמסגרתה יוקם יער מאכל קהילתי ציבורי: "היער אמור לקום על שטח ציבורי של העירייה, יוזמה שהתושבים עצמם העלו. פרויקט שגדל מהשטח, מהשכונות סביב פארק החורשות בתל אביב, שם צפוי לקום היער החדש בעזרת ובתמיכת ארגון מגמה ירוקה ועיריית תל אביב". דינר, שעומד בראש הפרויקט יוצא הדופן, מסביר כי היוזמה "מציעה תפיסה אחרת, שלפיה אנחנו נגדל את המזון וניצור קהילה של אנשים שמתחזקים את היער, ונקנה ביטחון תזונתי לאותה הקהילה. זה פרויקט של התושבים ובשביל התושבים".




"אין מציאות שאי אפשר לשנות"



גם אורטל טיורין, סטודנטית בטכניון לתואר ראשון בהנדסת חומרים, היא מתנדבת ותיקה ומסורה המשקיעה את מרצה בארגונים סביבתיים. "מאז שאני זוכרת את עצמי, מאוד אהבתי את הטבע, זה נושא שיקר ללבי", היא מסבירה. "הלכתי לכיוון הנדסת חומרים מתוך רצון לבוא ולשנות משהו בסדר הקיים, כשהכיוון שלי כרגע הוא כל מה שקשור לאנרגיה מתחדשת, לנסות להטמיע את זה בישראל ובעולם ולשפר טכנולוגיה או לייצר טכנולוגיה חדשה". טיורין, הפעילה בתא חיפה, מעוניינת להגביר את המודעות של המאבקים השונים באזור, ובעיקר למאבק לפירוק מכל האמוניה בעיר: "התקווה שלנו היא לעורר מודעות אצל כמה שיותר אנשים וליצור לחץ על הממשלה וגופים ציבוריים, שיבינו שיש רצון לעבור לאנרגיה ירוקה שהיא לא מזהמת", היא מסבירה.



פעילה חברתית נוספת היא לידיה מורדבינקין, שסיימה לאחרונה לימודי מוזיקה, וכיום היא משמשת כחלק מהצוות שמוביל את מצעד האקלים של יום כדור הארץ. נוסף לכך, היא עומדת בראש מאבק החופים: "אנחנו מגיעים למצעד מחרתיים כדי להעביר מסר תקיף לממשלה, אנחנו דורשים 100% אוויר נקי ואנרגיות מתחדשות וקוראים ליישם את המלצות המשרד להגנת הסביבה". לדבריה, "אנחנו צועדים למען העתיד של הילדים שיגדלו פה. אנו מאמינים שאין מציאות שאי אפשר לשנות. אני לא יכולה לסבול אי צדק".