"לא ידעתי שיש כל כך הרבה חיילים בבית ספרנו שמתו במלחמות. אני נולדתי פה, אז אני מרגיש חלק מזה. בזכותם אני חי פה". כך אמר גדעון מריאנו, תלמיד כיתה י’ בבית הספר ביאליק־רוגוזין בדרום תל אביב, לאחר טקס לזכרו של חלל צה”ל ובוגר בית הספר מרק פודולסקי ז”ל, שנפל לפני כ־15 שנה. אם לא היה מדובר בתלמיד שהוריו הגיעו ארצה מהפיליפינים בחיפוש אחר עבודה, נראה שדבריו של מריאנו היו נשמעים די שגרתיים. אביו של מריאנו חי כיום בפיליפינים והוא גר כאן עם אמו. “גם במדינה שלה הייתה מלחמה, אז היא מבינה את יום הזיכרון לחללי צה”ל ומכבדת אותו”, מסביר מריאנו.



בבית הספר ביאליק רוגוזין לומדים ילדי ישראלים ותיקים, ילדי ערבים ישראלים, ילדי עולים חדשים, ילדי מהגרי עבודה שקיבלו אזרחות, ילדים של מהגרי עבודה המיועדים לגירוש, ילדי סייענים וילדי פליטים זה לצד זה. זו השנה השביעית שבה מתקיים בבית הספר טקס להנצחת פודולסקי ז”ל. יעקב קופיץ, רכז מעורבות חברתית בקמפוס ומורה לתנ”ך, מספר על הפרויקט להנצחתו של פודולסקי ז”ל, שלמד בבית הספר יחד עם אחותו, אינה. “אינה הגיעה לכאן ורצתה להנציח את אחיה, ואז עלה פרויקט ההנצחה של משרד החינוך ואמרנו שנצא לדרך”.



ד”ר אדיר זלצר, היזם ומנהל תוכנית ההנצחה “זוכרים את החללים”, שאותו מקדם שר החינוך נפתלי בנט, דאג שיגיעו לבית הספר סטודנטים להוראה, שחקרו את סיפורו של פודולסקי ז”ל ושל ו־40 בוגרי נוספים של בית הספר שנהרגו במלחמות ישראל. בעקבות כך, בכל שנה תלמידים ומורים שומעים את סיפורם של החללים. “זה לא מובן מאליו שילד לא ישראלי ולא יהודי יספר את סיפור הנופלים. מדי שנה אני מדבר עם התלמידים וחושף בפניהם עולם שהם לא מכירים כי הם לא מגיעים ממשפחות ששירתו בצבא”, מסביר קופיץ.



בין יום הזיכרון לשואה ולגבורה ליום הזיכרון לחללי צה”ל נערך לזכרו של פודולסקי ז”ל טורניר כדורסל, בשיתוף פלוגת ארז בחיל ההנדסה שבה שירת. לאירוע מגיעים גם בני משפחתו של פודולסקי. אינה וינוקור, אחותו, מספרת: “זה בית ספר שמרק ואני מאוד אהבנו, וביום הזה אנחנו מראים לתלמידים שהחיילים לא אויבים שלהם, שהצבא זוכר את החיילים שלו. זה נותן שיעור לכולם, גם לתלמידים וגם לחיילים, שתמיד יוצאים מפה מתפעלים, כי הם לא היו בסיטואציה של לראות פליט או ילד של עובד זר. לנו, המשפחה, חשוב להראות שאנחנו חלק מהמדינה, זה הבית שלנו. להורים שלי היום הזה נותן אור ומאוד חשוב להם”.