מדינת ישראל מתייחדת היום (שני) עם זכרם של חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה. הבוקר נשמעה ברחבי הארץ צפירה בת 2 דקות ולאחריה התקיימו טקסי אזכרה ב־52 בתי עלמין צבאיים ובמאות וחלקות קבורה צבאיות ברחבי הארץ. באגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון מעריכים שיותר מ־1.5 מיליון בני אדם השתתפו בטקסים בבתי העלמין.

הטקס המרכזי נערך בבית העלמין הצבאי בהר הרצל, במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה, יו"ר הכנסת, נשיאת בית המשפט העליון ובכירי מערכת הביטחון. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בטקס המרכזי בהר הרצל כי "אנחנו, בני משפחות השכול, נאלצנו במהלך חיינו לדבר על יקירינו בלשון עבר. גם אני. זאת משימה קשה מנשוא, כי פצעי העבר והאובדן לעולם לא נרפאים". לדברי ראש הממשלה, "מימי מגש הכסף של תש"ח ועד היום כמעט שעברו עשרה עשורים. כל כך הרבה השתנה במדינה, וכל כך מעט. חיינו מוסיפים להיות תלויים בנכונות ההקרבה והגבורה של בנינו ובנותינו. ואני יודע שהגבורה הזו היא תנאי הכרחי לא רק לקיומנו, אלא גם להשגת שלום עם שכנינו. ולכן בבואי לשלוח את חיילינו לקרב, אני תמיד חושב בלב כבד".



נתניהו הוסיף כי "לצערנו הרב מדינת ישראל נבנתה על חרבותיה, ואין לנו ברירה אלא להמשיך להגן עליה גם אם מדובר בנפילת טובי בנינו. כל המפגשים שתיארתי חידדו את האמת המורכבת והפשוטה הזו. אחים אנו בטוב וברע. בכיסופי השלום ובמכאובי המלחמה. נפש בנפש נוגעת בשדה הקרב – נפש בנפש נוגעת בשדה החיים.

ראש הממשלה אמר כי הוא מאחל החלמה לפצועים והתחייב להשיב את גופות החללים הנעדרים. "לא נשקוט עד שנשיב הביתה את לוחמינו הדר גולדין ואורון שאול. והערב כשהדגל יחזור לראש התורן, נדע שמדינת ישראל היא נחמת אמת. הגשמת חלומם של דורות רבים, מופת לאומות בהישגיה, וכן חרף האשמות השווא הרבות – מגדלור מוסרי שאין שני לו, באזורנו ובעולם כולו. הלב שהתכווץ ביום הזיכרון יתרחב בהכרת תודה ביום העצמאות".

ראש הממשלה נתניהו בטקס האזכרה לחללי מערכות ישראל. צילום: קובי גדעון, לע"מ
ראש הממשלה נתניהו בטקס האזכרה לחללי מערכות ישראל. צילום: קובי גדעון, לע"מ


שר הבריאות יעקב ליצמן היה נציג הממשלה בטקס האזכרה בבית העלמין בקריית גת. ליצמן הניח זר לזכר הנופלים וקרא פרק תהלים. בנאומו אמר כי "יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל הוא יום שבו כולנו, ילדים, מבוגרים, ותיקים ועולים, חרדים, דתיים ושאינם – עם ישראל כולו הופך לאיש אחד. לזיכרון אחד, כואב ומדמם. לזכרם של אלו שאיבדו הכל בשביל אחרים, בשביל כולנו".
 
"אנו מרכינים ראשינו היום בפני משפחות השכול, אבות ואימהות, אחים ואחיות, בנים ובנות, סבים וסבתות, ומתייחדים עם זיכרם של הנופלים במערכות ישראל"" אומר השר והוסיף: "בשבילכן, משפחות יקרות, הזיכרון המר הזה, מחלק את החיים ל"לפני" ו"אחרי". החיים לפני בוא בשורת האיוב על נפילת הבן, הבת, האב, האם, האח, האחות – והחיים שאחרי. שום דבר לא דומה יותר למה שהיה. הזיכרונות הקשים, הגעגועים המייסרים, כל אלה הפכו לחלק מהיום יום, שמלווים אתכם בכל צעד בחיים שנותרו לנו כאן".

"שום דבר לא דומה למה שהיה". השר יעקב ליצמן
"שום דבר לא דומה למה שהיה". השר יעקב ליצמן

 
אירועי יום הזיכרון נפתחו אמש בצפירה שהושמעה ברחבי הארץ ובטקס הדלקת נר לזכרם של הנופלים שנערך ברחבת הכותל המערבי, במעמד נשיא המדינה, הרמטכ”ל, ראש עיריית ירושלים ומשפחות שכולות. היום יתקיימו טקסי אזכרה ב־52 בתי עלמין צבאיים ובמאות וחלקות קבורה צבאיות ברחבי הארץ. באגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון מעריכים שיותר מ־1.5 מיליון בני אדם יגיעו לבתי העלמין.

בבית העלמין נחלת יצחק התקיימו טקסים לחללי מערכות ישראל וחללי האצ"ל, הלח"י וההגנה, ובבתי עלמין צבאיים נוספים התקיימו טקסים במעמד שרים, ח"כים ובכירים במערכת הביטחון.

צילום: אבשלום ששוני
צילום: אבשלום ששוני


בשעה 13:00 יתקיים בהר הרצל טקס האזכרה הממלכתי ל־3,117 האזרחים נפגעי פעולות האיבה, שנהרגו מאז הכרזת המדינה. מיום העצמאות אשתקד נהרגו 11 אזרחים בפעולות איבה. ההרוגה האחרונה היא חנה בלדון, סטודנטית מאנגליה שנדקרה למוות ברכבת הקלה בירושלים, בחג הפסח. אירועי יום הזיכרון יינעלו כמדי שנה בטקס הדלקת המשואות והעברת הדגלים הראשיים בהר הרצל, ואז יינתן האות לתחילת חגיגות יום העצמאות ה־69. סגר כללי על הגדה יוטל החל ממחר לפנות בוקר עד לאחר יום העצמאות. המעברים לרצועת עזה יהיו סגורים אף הם.
 
אירועי יום הזיכרון נפתחו אתמול
 
בפתח הטקס אתמול ברחבת הכותל, הדליק הנשיא ראובן ריבלין את נר הזיכרון. את הלפיד קיבל ממוריה בן ארי, אלמנתו של רס"ן חגי בן ארי, שנפצע אנושות במבצע צוק איתן ונפטר מפצעיו כעבור שנתיים וחצי. את הקדיש אמר בטקס הרב אוהד טהר לב, אביו של אלחי טהר לב, לוחם גולני שנפל בפיגוע בצומת עופרה באפריל השנה.


 
בדבריו למשפחות השכולות אמר ריבלין: "החירות שלנו קדושה. קדושה וקשה. אנחנו יודעים, יש מחיר לקיום שלנו כאן, לחירות שלנו. יש מחיר, ואנחנו ביראה ובאימה נכונים לשלם אותו. משפחות יקרות, אנחנו חיים את הזכות, אתן שילמתן את המחיר. את מחיר חירותנו הנקנית בדם. המחויבות שלנו לעתיד היא גם המחויבות שלנו לזיכרון. הזיכרון של הבנים והבנות, הגיבורים שלנו, האהובים שלכם. זיכרון חי של הגיבורים והגיבורות שלנו. לא רק תמונות במסגרת שחורה על קיר, אלא מורשת חיה, אבוקה המאירה את דרכנו, סיפור חייהם ומותם. נזכור את כולם. לאורם נלך".
 

הרמטכ"ל גדי איזנקוט אמר: "עם הישמע הצפירה מתכנס עם ישראל בעצמו. כל אדם בכאבו. אומה שלמה נושאת בעצב ובגאון את זכר היקרים לה, מוקירה את תרומת גיבוריה הנופלים ומרכינה ראשה. אנחנו, שצעדנו איתם ברגעים הקשים ביותר, מרגישים בחסרונם, והלב נצבט מהמחשבה על מי שיכלו להיות היום ועל הגבהים שיכלו להגיע אליהם. למענם אנו ממשיכים לשאת את הלפיד, ללחום בעוז ולהגן בנחישות, כי במותם ציוו לנו את החיים". הרמטכ"ל נשא תפילת החלמה לפצועים והתחייב להמשיך לפעול להשבת הנעדרים.

קודם לכן נערך טקס חנוכת היכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל, שבמהלכו נקבעה מזוזה במקום והודלקה אבוקת זיכרון על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו. ראשי מערכת הביטחון הדליקו יחד את 23,544 הנרות בהיכל לזכרם של כל חללי מערכות ישראל. נתניהו כינה את האתר החדש "היכל הזיכרון, היגון, הגאווה והגבורה - היכל המשלב באופן יוצא מן הכלל, הכל. היכל הזיכרון הזה הופך היום לאחד מסמליה של מדינת ישראל". לדבריו, "כל אחד מאיתנו נושא על גבו דורות רבים שהיו לפניו, וצועד איתם קדימה".
 
"לא פחות משאנו זוכרים את חללי מערכות ישראל, הם אלה שמזכירים לנו מי אנחנו, מהי תכלית עשייתנו, אהבת מולדת, גבורה ומסירות, אחדות גורל, נר תמיד שלא יכבה. גם כשלא תהיינה משפחות, גם כשלא יהיה אדם פרטי שיזכור את הנופלים והנופלות, יידלק ביום נפילתם כאן נר זיכרון מיוחד להם", הבטיח.
 
נאומו של נתניהו נקטע על ידי שאול צ'יטיאט, ששכל את בנו עמרי ב־1996. "גם ביום קדוש זה אני לא סולח על דמעותיה של לאה גולדין", קרא האב את זעקתו, "דמעותיה חייבו תגובה ובקשת סליחה ומחילה מיידיים". נתניהו הפסיק את דבריו, שמר על ארשת פנים חתומה, והמשיך בנאומו.
האב השכול כיוון בדבריו לעימות שהיה בין הורים שכולים לח"כים דוד ביטן ומיקי זוהר, לפני כשבועיים בוועדה לביקורת המדינה. בעקבות התפרצותו של האב התכנסה הנהלת יד לבנים בראשות אלי בן שם והחליטה להשעות את צ’יטיאט מפעילותו בהנהלת הארגון. ההשעיה הוקפאה בעקבות פנייה של ראש הממשלה.


בראיון ל"שש עם עודד בן עמי" בערוץ 2 הסביר האב: "חיכיתי עד שהוא יקריא את הפסקה הראשונה, והוא לא הוציא בה מילה וחצי מילה על האירוע המצער, שאסור היה שיתרחש. למה אני כל כך נסער? אחרי שאמרתי את מה שאמרתי, הוא המשיך כאילו לא היה כלום. במעמד הזה, זו לא בושה להתנצל. זו עוצמה של אדם. הוא לא סילק אותם לא מהכנסת ולא מהמעמד הזה". 
 
"הוא הביא אותם כדי שינצלו את העניין של מבקר המדינה בלי שיזכירו את הסיפור של צוק איתן", האשים. "עד כדי כך זה חשוב לו כדי לדרוס הורים שכולים? לקרוא להם שקרנים? הוא לא התנצל, אלא אחרי שבוע אמר שהוא מצר. אני מכיר את ההתנצלות - זה אפילו לא מהפה אל החוץ". האב ציין כי נתניהו הוא אומנם אח שכול, אך הוא אינו מאמין שנתניהו חש את הכאב של הורים שכולים, אחרת היה גוער בח"כים ומתנצל מיד ולא ממתין ימים לאחר העימות.


אירועי הזיכרון המרכזיים היום
11:00 טקסי האזכרה הממלכתיים לחללי מערכות ישראל בהר הרצל ובקריית שאול
13:00 טקס האזכרה הממלכתי לנפגעי פעולות האיבה בהר הרצל
20:00 טקס הדלקת המשואות והעברת הדגלים 
הראשיים בהר הרצל