תשעה זוכים קיבלו הערב (שלישי) את פרס ישראל ביום העצמאות ה-69 למדינת ישראל, זאת במסגרת טקס הענקת הפרסים המתקיים במרכז הקונגרסים הבינלאומי - בנייני האומה בירושלים. באירוע לקחו חלק נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת, חה"כ יולי (יואל) אדלשטיין, נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, שר החינוך, נפתלי בנט, ראש העיר ירושלים, ניר ברקת ומנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב. את מירב תשומת הלב תפסה זכייתו של צביקה לוי, המכונה "האבא של החיילים הבודדים" בפרס מפעל חיים על תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה, זאת לאחר שתרם תרומה מכרעת בהתגייסות למען החיילים הבודדים.



בחקר ההנדסה זכה פרופסור אורי שקד, מבכירי המדענים בעולם בתחום הבקרה התאורטית. שיטות שפיתח נמצאות בשימוש נרחב בכל מגוון התעשיות, כולל בתעשייה הביטחונית הישראלית. פרופסור שקד הביא לתרומה משמעותית גם בהרחבת החינוך המדעי-טכנולוגי בארץ והיה ממובילי המהלך להקמת המכללות האקדמיות להנדסה שתרמו להנגשת החינוך האקדמי לאוכלוסיות רבות.



בחקר החינוך זכתה פרופסור מלכה מרגלית, חוקרת בעלת שם בינלאומי מוביל בתחום החינוך המיוחד וחקר ליקויי הלמידה. מחקריה הטביעו חותם על פיתוח החינוך המיוחד בישראל לאורך השנים ומחקריה מוכיחים, כיצד תקווה משרה הישגים גבוהים אצל תלמידים וכיצד שיפור כוח הרצון המנטלי מהווה כלי לחולל שינוי אישי מרחיק לכת.



בחקר מחשבת ישראל זכה פרופסור יהודה ליבס, חוקר מוביל בחקר הספרות המיסטית היהודית לדורותיה. פרופסור ליבס תרם רבות בתחום ספר הזוהר ושינה את מפת המחקר באופן מכריע.



 


בחקר המוזיקה זכה פרופסור אריה ורדי, מוזיקאי ופדגוג שתרם רבות לקידומה של תרבות המוסיקה הקלאסית בישראל ולקידומם של המוסיקה הישראלית והמוסיקאים הישראלים ברחבי העולם. פרופסור ורדי הנגיש את המוסיקה הקלאסית לקהלים רחבים ביותר באמצעות קונצרטים ותוכניות טלויזיה.

בחקר מדעי החיים זכה פרופסור יוסי ירדן, חוקר מוביל בינלאומי בתחום הסרטן, שבמחקריו בתמקד בזיהויים של קולטנים של גורמי גידול האחראים לוויסות תהליכי חיים מרכזיים בתא, הבנת דרך פעולתם, וגילוי השיבושים החלים בהם, התורמים להתפתחות התהליך הסרטני.

בחקר המשפטים זכתה פרופסור נילי כהן, נשיאת האקדמיה הישראלית הלאומית למדעים ובעלת קול חשוב במאבק על דמותו של המחקר המשפטי והאקדמי בחברה הישראלית.

בתחום הספורט ותרבות הגוף זכתה אגנס (אגי) קלטי בת ה-96, זוכת 10 מדליות אולימפיות בהתעמלות מכשירים. קלטי נחשבת אחת המתעמלות הגדולות בהיסטוריה של ענף התעמלות המכשירים והיא אימנה מתעמלים והדריכה דורות של מאמנים, אלופים לאורך השנים.

בפרס מפעל חיים על תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה זכה דוד בארי, על הפיכת עיר דוד לאתר מורשת, חינוך ותיירות לאומי ובינלאומי מן המעלה הראשונה. 

שר החינוך בנט: "על הנוער ללמוד מחתני פרס ישראל"

שר החינוך נפתלי בנט פנה במהלך דברים שנשא בטקס לצעירים: "הערב אני פונה דווקא אליכם, בני הנוער הישראלי, הנמצאים בתחילת מסע חייכם.  אני פונה אליכם, כי כל אחד ואחת מכם יכולים גם להיות החתן או הכלה העתידיים של פרס ישראל. ובדבריי במעמד מכובד זה אני קורא לכם: השכילו לבחור בדרך חיים של יצירה ופעולה, בדרך של יזמות".

"בעיניי, המרכיב הסודי של מדינת ישראל הוא היזמות", המשיך בנט, והוסיף: "יזמות בתנועות הנוער, יזמות ביחדות צה"ל, יזמות בהיי-טק ובכלכלה, יזמות בחברה ובחינוך. רבים וטובים בישראל נוטלים אחריות ומחדשים. אך עוצמתנו איננה טמונה רק בחדשנות, אלא ביזמות. מהו ההבדל בין חדשנות ליזמות החדשנות היא שמולידה רעיון. היזמות הופכת אותו למציאות".

השר בנט במהלך הטקס. "בכולם יש פוטנציאל. עכשיו תפעלו לממש אותו", אמר לצעירים. צילום: שלומי אמסלם
השר בנט במהלך הטקס. "בכולם יש פוטנציאל. עכשיו תפעלו לממש אותו", אמר לצעירים. צילום: שלומי אמסלם


הוא אף הסביר כי "משחר קיומנו, גיבורי עמנו היו אנשי מעשה. יזמים. אברהם אבינו הבין שהאלילות היא אסון. הוא קם ועשה מעשה: עזב את מולדתו ועלה לארץ ישראל; הפיץ את האמונה באל אחד ובחיים מוסריים. משה רבנו הבין שהעבדות של עם ישראל היא אסון. הוא עשה מעשה: ניגש לפרעה ופעל להוצאת העם מעבדות לחרות. בנימין זאב הרצל המיר את תשוקת הדורות במעשה. הוא פעל. הקים קונגרס ציוני; התרוצץ בכל העולם על מנת לקדם את רעיון הציונות". 

"בכולם יש פוטנציאל. עכשיו תפעל לממש אותו. נערים ונערות יקרים, תהיו אתם המכבי. הביטו בחתני פרס ישראל ובכלותיו, שאבו מהם השראה. תיזמו, תפעלו. התאמצו, אך לעולם אל תתייאשו. הפכו את מדינת ישראל האהובה שלנו אור לגויים. אני מברך את כלות פרס ישראל לשנת תשע"ז, את חתני הפרס ואת בני משפחותיהם שניצבו לצִדם לאורך המסע הארוך. נהיה כולנו: המכבי".