המשבר סביב מחלקת ההמטו־אונקולוגית ילדים מחריף: שלושה רופאים נוספים הגישו השבוע את התפטרותם, מה שמעלה את מספר המתפטרים מצוות המטפלים לתשעה רופאים. כעת, לראשונה מאז פרץ המשבר בהדסה ניאותה אחת הרופאות המתפטרות, ד”ר איריס פריד, להתראיין. פריד יוצאת בהאשמה חריפה חסרת תקדים נגד הנהלת הדסה, על הפקרה לכאורה של מטופלים בכך שנוסף מספר לא סביר של ילדים חולי סרטן מחו”ל במסגרת מה שנהוג לכנות “תיירות מרפא” לטיפול המטו־אונקולוגי. 

לדבריה, מדובר במצוקה בלתי נסבלת וביכולת מקצועית ההולכת ומצטמצמת לתפקד ולתת את הטיפול המיטבי לילדים חולי הסרטן במחלקה. פריד הוסיפה שצעדי ההנהלה, שכללו הבאת תיירות מרפא של ילדים חולי סרטן לטיפולים המטו־אונקולגיים, גרמו לכך שהרופאים הבינו שלא יוכלו לתת טיפול ראוי לחולים במחלקה - ולכן התפטרו.
“ההנהלה זיהתה מקור שממנו יכול לצאת כסף, שזה השתלת מח עצם מתיירות מרפא”, הוסיפה וטענה ד”ר פריד. “מדובר במספר בלתי מוגבל של חולים ממזרח אירופה, מה שמעלה באופן קיצוני את העומס על המחלקה. התרענו בכל דרך אפשרית שהיכולת שלנו לטפל בחולים לא מספקת. עוד לפני המשבר עבדנו בכוח אדם לא מספק ונמוך משמעותית לעומת בתי חולים אחרים. נלחמנו יום־יום להעניק את הטיפול הטוב ביותר שיכולנו. אבל הכפילו אצלנו את כמות ההשתלות (השתלות מח עצם - אא”ב) בלי לתגבר את כוח האדם אפילו עם תוספת של רופא אחד. בהדסה יש היום משתילה אחת שאחראית על כמות מטורפת של מושתלים. כשהרופאה הזו בחופשה, אין בהדסה רופא מוסמך שרואה את הילדים המושתלים ששוכבים במחלקת המבוגרים”. 

זאב רוטשטיין. המשבר מחריף. צילום: פלאש 90

מנהל הדסה פרופ' זאב רוטשטיין טוען שאתם מפקירים את החולים.
“המצב הוא בדיוק הפוך: אנחנו עוזבים כי בצורה הנוכחית יש סיכון לחיי החולים. יש לנו היום הרבה יותר חולים ממה שניתן לטפל. מכריחים אותי לטפל בתנאים בלתי אפשריים. המשמעות היא שאני אפגע בחולים שלי בזה שאני אשאר במחלקה, ואני לא רוצה לשקר להם. המנכ”ל הרי לא יעז להסתכל לי בעיניים ולהגיד שאני נוטשת חולים, זה כמו שהוא יגיד לי לרפא את החולים בלי תרופות. המנכ”ל מנסה להצטייר כצדיק, אבל הוא זה שיצר את המצב הבלתי־אפשרי הזה כי הוא זה שלקח מחויבויות שאנחנו כרופאים לא יכולים לעמוד בהן”.
אבל כל בית חולים צריך הכנסות כספיות נוספות.
“אז אני אומרת לפרופ' רוטשטיין – ‘אתה רוצה כסף? חפש אותו במקום אחר, לא על חשבון החולים’. כבר בנובמבר אשתקד ניגשנו להנהלה ואמרנו שלא נוכל לחיות במצב שחולים שמשלמים הון יקבלו טיפול, ואז לחלק מהחולים מקופות חולים יהיה פחות מקום. יצרו סיטואציה שאנחנו לא יכולים לעמוד בה. מי מלווה את החולים במשך שנים? אנחנו. יש סיבה שההורים אומרים שהם רוצים ללכת איתנו. הם מתעקשים על זה כי הם מבינים שמי שדואג להם זה אנחנו ומי שפוגעת בהם זו ההנהלה”.

איך?
“הנהלת הדסה עשתה בחירה שלפיה ילדים חולי סרטן ישראלים שווים פחות מילדים חולי סרטן מתיירות המרפא ממזרח אירופה. לכן אי אפשר לטפל בילדים חולי סרטן בירושלים. אנחנו מבקשים פינה לטפל בילדים בתנאים שהחולים והרופאים זקוקים להם, והפינה היחידה שאני רואה לזה היום היא בית החולים שערי צדק, אחרת הילדים הללו יצטרכו ללכת לטיפול במרכז הארץ. 
 
"חשוב להבין: יש הרבה חולים כאלה ממשפחות מעוטות יכולת שאין להן אפילו רכב פרטי. עכשיו לכו תגידו להורה של ילד חולה סרטן ללא מערכת חיסונית מתפקדת ועם 40 מעלות חום להגיע באמצע הלילה מירושלים לבית חולים במרכז הארץ”. 
 
מהם הפתרונות שהציעו לכם עד כה?
“אין להנהלת הדסה ולמשרד הבריאות שום פתרון למצב הקשה שהם עצמם יצרו. ואני שואלת אותם - האם האזרחים בירושלים שווים פחות מאלה שבערים אחרות? האם משום שהם יותר עניים הם יקבלו טיפול פחות טוב? אנחנו כולנו נרתעים מהחשיפה התקשורתית הזו והימים הללו הם סיוט לכולנו”.
 
הדסה בתגובה: ההתפטרויות לא ישפיעו על המחלקה
בהנהלת בית החולים הדסה טענו אתמול בתגובה כי מדובר בהתפטרויות של מתמחים, אשר אין בהן כדי להשפיע על הפעילות במחלקה ההמטו־אונקולוגית ילדים.
“מדובר במהלך מוכר וידוע שעליו הודיע מנהל המחלקה לשעבר כבר בנובמבר אשתקד, ולא נפל כרעם ביום בהיר”, נמסר בתגובת בית החולים. “המהלך תוזמן על ידי משרד יחסי הציבור רוני רימון, שנשכר בניסיון להמשיך להפעיל לחץ בדיוק ביום שבו החל לעבוד בהדסה ד"ר גל גולדשטיין, המנהל החדש של המחלקה ההמטו־אונקולוגית ילדים, שהחליף את פרופ’ מיקי וינטראוב. הנהלת הדסה תשחרר את המתמחים, ובכל מקרה אין בהתפטרותם כדי להשפיע על הפעילות במחלקה, המתבצעת ממילא על ידי רופאים מומחים”.
עוד נמסר מהדסה כי “צר לנו שהמתמחים, שעושים את צעדיהם הראשונים בתחום כל כך מיוחד, נסחפו אחרי מנהל המחלקה לשעבר והרופאים הבכירים ולא נתנו הזדמנות למנהל החדש. התפטרות המתמחים אינה משנה את גודל המשבר, שהיה ונשאר ההתפטרות של רופאי המחלקה”.