העיתונאי עמרי אסנהיים מהתכנית "עובדה" חשף בתכניתם של ברהנו טגניה וגלעד שלמור ברדיו 103FM כי לדעתו מאחורי חיסולו של מרגל הקג"ב שבתאי קלמנוביץ' עמדו גורמים רוסיים: "ההתנקשות בו לא הייתה תמימה. נורו כלפיו 21 כדורים. היו המון השערות אבל אני חושב שמישהו מהשלטון המקומי רצה להוריד אותו". בנוסף, הוא סיפר כי "כששלחנו תחקירן לפגוש חבר של קלמנוביץ' בשם אנדרי בורייאקוב, במהלך המפגש הגיע רוצח והרג את אנדריי לעיניו של התחקירן שלנו במסעדה".



" קלמנוביץ' שיחק משחק כפול, הוא ריגל גם עבור מוסקבה אבל גם עבור ישראל", הסביר אסנהיים, והוסיף: "עונשו הוקל כי ישראל ידעה שהוא סייע גם לשב"כ. האיש היה איש עסקים מוכר ואהוב. הוא היה אדם שהצליח להתברג במסדרונות הפוליטיקה הישראלית והכנסת ואף היה מעורב בבחירתו של פלאטו שרון בכנסת. הוא הגדיר את עצמו כציוני פטריוט וטען שתמיד ניסה להמעיט בסיוע לברית המועצות אך עשה נזק גדול לישראל". 



לדבריו, "משפחתו של המרגל התקשתה לעלות לישראל והוא קיבל אשרת עליה בתנאי שירגל לטובת ברית המועצות וכנגד ישראל. הוא לא גילה זאת לשלטונות בישראל וזו שאלה טובה מדוע. כמו כן, הוא אהב מאד כסף ויכול להיות שהשתיקה שלו הייתה קשורה לטובות הונאה שקיבל".



"בשירות הביטחון הכללי (שב"כ) עלו עליו באופן מקרי לגמרי. חשדו בו ב-FBI בגלל עסק שניהל באפריקה ולאט לאט נדלקו נורות אדומות לגבי פעילותו בארץ. בסופו של דבר הוא נשבר בחקירה של חיים בן עמי, אחיו של עודד בן עמי, שהיה ראש אגף החקירות בשב"כ. הוא אפילו הצליח לשחד את אחד ממנהלי הכלא". 


 


 


אסנהיים אמר גם כי במסגרת תחקיר שערך על מאמן הכדורגל אברהם גרנט הוא פגש את קלמנוביץ', פגישה שאותה תיאר כהיסטורית: "פגשתי אותו בשנת 2008 כשנסעתי לעשות סרט על גרנט. על הדרך תכננתי לראיין את קלמנוביץ' כשהיה איש עסקים מצליח במוסקבה ובמשרדו אף ראיתי פסלון הוקרה מהשב"כ".

לטענת אסנהיים, "סוד הקסם של האיש היה יכולתו להפעיל אנשים בצורה בלתי רגילה. היה לו כשרון אדיר והיה לו קסם אישי רב. כשביקרנו אותו סיימנו את הראיון עמו והוא הפנה אותנו למסעדה במרכז מוסקבה. המסעדה הייתה מאד מרשימה עם מפלים וקרונות ומסתבר שהוא שילם לנו על כל הארוחה. אנחנו כעיתונאים לא יכולנו להרשות לעצמנו לקבל כסף משבתאי והתעקשנו לשלם, אז העברנו מעטפה לנהג שלו. בשדה התעופה כשהמתנו לשוב לארץ הגיע הנהג של קלמנוביץ' והודיע לנו שאם לא ניקח את הכסף בחזרה הבוס ייפטר אותו ולמעשה לא אפשר לנו לשלם".
 
כזכור, שבתאי קלמנוביץ' נשלח לתשע שנות מאסר על ריגול לטובת ברית המועצות. לאחר ששוחרר חזר לרוסיה והפך לאיש עסקים מצליח, אך נרצח במרכז מוסקבה על ידי מתנקשים אלמוניים.