“מה שברור מתוך השיחות שלי עם ג’ייסון גרינבלט הוא שנשיא ארה”ב לא מגיע ארצה כדי להשתזף באילת ולא יסתפק גם בביקור במקומות הקדושים”. כך אמר ל"מעריב־השבוע" השר לשיתוף פעולה אזורי צחי הנגבי, שנפגש בשבוע שעבר בבריסל עם שליחו של דונלד טראמפ. “נשיא ארה”ב מגיע לביקור בהקשר המדיני”, אמר עוד הנגבי. “טראמפ מעוניין להתניע תהליך, והוא מאמין שביכולתו לגשר בין הצדדים. הוא מאוד נלהב מהאפשרות שיש חלון הזדמנויות שיאפשר לחדש את המשא ומתן, שתקוע כבר מאז אפריל 2014. כשאין דו־שיח, אין תקווה להתקדמות. זה הדבר הראשון שהנשיא רוצה לעשות. לחדש את המשא ומתן הישיר בין ישראל לפלסטינים, והוא מציע את שירותיו כמתווך הוגן”.



בנוגע לאפשרות של פסגה משולשת בין טראמפ, נתניהו ויו”ר הרשות אבו מאזן במהלך הביקור, אמר הנגבי: “אין לי מושג. זה דבר שלדעתי, גם טראמפ לא יודע. במהלך הכנת הביקור הוא יבחן אם זה רלוונטי או לא. לא תמיד פסגה היא דבר נכון. לעתים היא רק הזדמנות צילום”.



בתוך כך גורמים מערביים מסרו לעיתון “אל־חיאת” הלונדוני כי הממשל האמריקאי סירב להצעה ישראלית לדחות את הביקור הצפוי באזור של טראמפ לתחילת יוני. זאת כדי שיתקיים במקביל לציון יובל למלחמת ששת הימים וחגיגות 50 שנה לשחרור ירושלים.



לפי הגורמים, הבית הלבן סירב להצעה משתי סיבות. הראשונה היא שהעיתוי עלול להזיק למעמדה של ארה”ב כמתווך הוגן במשא ומתן, משום שהיא תיראה כמוטה מאוד לצדה של ישראל. השנייה היא שביקורו של טראמפ באיזור משולב עם ביקור באירופה, שם ישתתף בפסגת נאט”ו ובפסגת G7.



עוד הוסיפו המקורות כי ביקורו של טראמפ בסעודיה וההכנות לכך יהיו בראש סדר העדיפויות של הממשל האמריקאי. שכן טראמפ צפוי להיפגש בריאד עם מנהיגי מדינות מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ והארגון לשיתוף פעולה אסלאמי.



הנשיא טראמפ. לטענת הנגבי הוא יגיע לכאן בהקשר המדיני. צילום: רויטרס
הנשיא טראמפ. לטענת הנגבי הוא יגיע לכאן בהקשר המדיני. צילום: רויטרס



בישראל הכחישו אתמול את הדיווח ב”אל־ חייאת” ואמרו שאינו נכון. לדברי גורמים בירושלים “לא הייתה פנייה לארה”ב לדחות את הגעת הנשיא כפי שנטען. נשמח לארח את הנשיא בכל עת שיבחר”.



שר החוץ הסעודי עאדל אל־ג’ובייר כינה את ביקורו של טראמפ בסעודיה “ביקור היסטורי”, במהלכו אמורה וושינגטון להדק את שיתוף הפעולה עם המדינות המוסלמיות במאבק בטרור. כמו כן, הוא הדגיש כי הנשיא טראמפ עשוי להוביל להצלחה גדולה בתהליך השלום בין הפלסטינים וישראל“בשל הדיפלומטיה החדשה שלו”.



ג’ובייר, שהגיע לוושינגטון כדי להכין את הביקור של הנשיא, אמר כי “הדיפלומטיה המסורתית נכשלה בתיווך למען השלום, ולכן אני סבור כי בשל מחשבותיו החדשניות ודרכו הלא מסורתית של טראמפ בנוגע לקונפליקט הזה – הסבירות להצלחה היא גדולה מאוד”. שר החוץ הסעודי הוסיף כי ארצו מחויבת להביא לידי השגת שלום על בסיס היוזמה הערבית ופתרון שתי המדינות.



העיתון, המקורב לבית המלוכה הסעודי, הדגיש כי ביקורו של טראמפ בסעודיה – כביקור הראשון שלו בעולם – מחזק את הברית בין וושינגטון וריאד במלחמה בטרור וכן נגד איראן.



ואילו סגן שר החוץ הכווייתי חאלד אל־ג’ארללה, אמר לעיתון המקומי “אל־ג’רידה” כי ביקורו של טראמפ בסעודיה יכלול דיון בכמה סוגיות באזור, בעיקר המצב בסוריה, עיראק ותימן וכן המתיחות הקשה ביחסים בין מדינות המפרץ ואיראן. “מדובר בפסגת התמודדות עם האתגרים הביטחוניים באזור”, הוסיף הבכיר הכווייתי. “העובדה שהוא מתחיל את הביקור שלו בסעודיה, מראה שוושינגטון מעניקה חשיבות גדולה לתפקיד של ריאד בעולם האסלאמי והמלחמה בטרור”.