המודעה שעוררה גלים: יממה לאחר שפורסמה מודעת ענק ובה מופיעה בת שנתיים חולת סרטן לצד הכיתוב "במקום להיאבק בסרטן, היא צריכה להילחם בליצמן", החליטו צוות השתלות מח העצם בבית החולים להשיב מלחמה שערה. בתגובה לטענות שעלו מהמודעה, שלפיהן מנהל בי"ח הדסה פרופ' זאב רוטשטיין, בגיבויו של שר הבריאות ליצמן, מפקיר את ילדי ישראל החולים "מכיוון שהוא מעדיף לקבל כספים של תיירי מרפא מחו"ל", טענו הרופאים מבית החולים כי מדובר בהצהרות שקריות.

במכתב שהופץ לתקשורת מטעם צוות יחידת השתלות מח עצם, נכתב בין היתר: "הואשמנו בביצוע השתלות ממניעים כלכליים, בחוסר מקצועיות ובסיכון ילדים. התעלמנו מכך והמשכנו לעבוד מתוך תחושת ייעוד ושליחות, כשאנו מתרכזים במה שאנחנו עושים הכי טוב, לטפל בחולים - במקצועיות ללא דופי ובאהבה". 

"הפקרת חולים תוך ניצול חולשתם"

הרופאים החתומים על המכתב טוענים כי מנהל המחלקה שהודיע על פרישתו, פרופ' מיקי ויינטראוב, הדיח לכאורה רופאים נוספים לנטוש את המחלקה: "זהו מעשה בריונות אלים, העולה כדי הפקרת חולים!", נטען במכתב. "זוהי הפקרת חולים תוך ניצול חולשתם, ניצול העובדה שהם והוריהם נמצאים ברגע הקשה והפגיע ביותר בחייהם, ובמאבק על עצם הישרדותם. התנהגות זו היא כתם מביש עלינו כקהילה רפואית, ולכן קשה לנו לעמוד מנגד ולא להגיב", נכתב.
 

ד"ר בתיה אבני, אחת ממנסחות המכתב החריף, הסבירה אתמול בשיחה עם "מעריב־השבוע" כי "החלטנו להגיב כי נחצה הקו האדום. צוות המחלקה שלנו סופג את הסיפור הזה כבר חודשים ושותק. מעולם לא קרה מצב שבו חולה ישראלי לא נכנס להשתלה וחיכה להשתלה של חולה מחו"ל. מוסד שלם שותק לנוכח עוול גדול שנעשה לרופאים נהדרים ולצוות נפלא שעובד פה".
 
בתוך כך, הדיווחים בשבועות האחרונים, שלפיהם פרופ' ויינטראוב ויתר הרופאים שהודיעו על פרישה מהמחלקה בהדסה יפתחו מחלקה דומה בבית חולים שערי צדק בירושלים, זכו אתמול להכחשה מוחלטת מצדו של מנהל בית החולים פרופ' יונתן הלוי, שטען כי אין בכוונתו לפתוח מחלקה המטו־אונקולוגית לילדים והאיץ בכל הצדדים המעורבים "להגיע לפיוס ולהבנות". עוד הוסיף הלוי כי "חצי שנה אני פועל מאחורי הקלעים כדי שהרופאים הללו יישארו בהדסה. אינני מעוניין במחלקה הזו כרגע. מדובר בשישה רופאים שמקדישים את חייהם לחולים, ובמקום להרגיע את מצפונם, מאשימים אותם ומבקרים אותם". 

הרופאים מתכוננים ללכת הביתה

זאת ועוד, בפעם הראשונה מאז פרוץ המשבר סביב עתיד המחלקה בהדסה, הסכימו אתמול מקורביו של פרופ' ויינטראוב להגיב להאשמות נגדו. לדבריהם, ויינטראוב, שסירב עד כה להתבטא בנושא, מתנגד לאופי המחאה שבה נוקטים הורי הילדים המאושפזים במחלקה בבית החולים: "הוא מתנגד לקו המיליטנטי שננקט על ידי הוריהם של הילדים המאושפזים במחלקה", טענו המקורבים, שהוסיפו כי פרופ' ויינטראוב מתנגד גם לחשיפת פניהם וזהותם של הילדים החולים.

לדברי מקורביו, אין לויינטראוב "שום קשר לקמפיין הנוכחי ושרבוב שמו לנושא הזה ייענה בתביעה משפטית: "ויינטראוב נערך בימים אלו, יחד עם הרופאים הפורשים הנוספים, ללכת הביתה בדיוק בעוד שלושה שבועות", הוסיפו המקורבים.