מקרה מזעזע בחדרה: נער בן 14, ככל הנראה בעל מוגבלות, שלא יצא מביתו מאז גיל שנתיים נמצא היום (חמישי) על ידי שוטרי תחנת חדרה כשהוא בתוך בית אטום בברזלים וערימות זבל, תוך הזנחה פושעת שלצדו הוריו. הנער פונה על ידי צוות מד"א לבית החולים ואילו הוריו עוכבו לחקירה. 

 
על פי הידוע, הגיעו ליחידת איכות הסביבה בעיריית חדרה תלונות על ריח העולה מאחד הבתים ברחוב שבטי ישראל בעיר, ולמקום יצאו פקחי היחידה. כשהגיעו לזירה ממנה עלה אותו ריח, מצאו מבנה אטום בברזלים ופסולת, ולמקום הוזעקו כוחות המשטרה ואנשי אגף הרווחה בעירייה.

הבית בו הוחזק הנער, צילום: אבשלום ששוני


כשפרצו לתוך הבית הם הזדעזעו לגלות את המראה המצמרר, שעה שלצד ערימות זבל ופסולת שכב בסלון הדירה על הרצפה נער כבן 14 כשלצדו כאמור שני הוריו, כשהם נמצאים ברמת הזנחה גבוהה. בבירור שנערך עלה כי הנער והוריו אינם מוכרים לרשויות הרווחה וכי הוא לא לומד בשום מוסד חינוכי מאז ומעולם. הנער פונה לבית החולים להמשך בדיקות ואילו הוריו עוכבו לחקירה.

הנער עבר בדיקה רפואית בבית החולים ומצבו הוגדר טוב. גורמים המעורים בפרטים מסרו כי מדובר במשפחה שהתמקמה בחדרה בשנת 2009 ובנסיבות שטרם הובררו נעדרים שמו של הילד ופרטיו מכל רשומה בעיריית חדרה. כמו כן, הוא כאמור לא רשום בשום מוסד חינוכי בעיר מאז הגיעו לשם. עוד עולה כי כשהפקח הגיע למקום, המשפחה לא פתחה לו את הדלת למרות קריאותיו. הוא הזעיק שוטרים ושתי עובדות סוציאליות למקום והשוטר חדר מבעד לחלון לדירה, שם על פי החשד הותקף על ידי ההורים. לאחר שהצליח להשתלט עליהם זיהה באחד החדרים בתוך זוהמה וצחנה את הנער כשבגדיו מרופטים. יחד עם זאת, בתוך הדירה היה מצבור אוכל לא מבוטל.

הבית בו הוחזק הנער, צילום: אבשלום ששוני


ההורים נעצרו לחקירה והנער נשלח מיד לבדיקות רפואיות בבית חולים, הן בדיקות גופניות והן בדיקות להערכת מצבו הנפשי. ההורים אינם משתפים פעולה עם החקירה ועם הניסיון לסייע לבנם.
 
משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים מסר בתגובה למקרה הקשה כי המשרד נרתם מיידית לסייע לנער. "ראשית, אנו ממתינים להערכת מצבו הגופני והנפשי עם תום הבדיקות הרפואיות, כדי להעריך נכונה את מצבו", נכתב. "שנית, פנינו לבני משפחתו הנוספים של הנער כדי לבדוק את יכולתם ומסוגלותם לטפל בו, וכן אנו בודקים מסגרות נוספות שיוכלו לקלוט את הנער ולטפל בו בצורה הטובה ביותר. במקביל אנו אוספים פרטים על המשפחה ועל התנהלותה דרך הרשות המקומית בחדרה, וכן מהרשות המקומית נתניה בה התגוררה המשפחה קודם לכן. מבררים דרך מערכות החינוך האם הנער היה מוכר להם והאם אי פעם ביקר במסגרת חינוכית זו או אחרת".

ח"כ יפעת שאשא ביטון (כולנו), יו"ר הוועדה לזכויות הילד, אמרה בתגובה למקרה: "על-פי המדווח, מדובר במקרה מצמרר וחולני של החזקת ילד בבידוד מגיל שנתיים, שממחיש שוב ושוב את הצורך של הסביבה הקרובה, ושל כולנו כחברה, לגלות עירנות ותשומת לב על מנת להגן על חסרי ישע, ובכלל זאת, על פעוטות, קשישים וחוסי".

עוד הוסיפה שאשא ביטון: "נשגב מבינתי ואני תמהה על כך שאיש לא חיפש אותו, לא בני משפחתו, לא שכניו ולא מערכת החינוך שהיה חייב להופיע ברישומיה בגיל הגן או ביה"ס. אני קוראת למשטרת ישראל ולפרקליטות לבצע חקירה יסודית ומקיפה בנושא. הריבוי בגילויי האלימות וההתעללות במוסדות ובתים פרטיים הוא סרט אימה שהם הקורבנות בו. עלינו מוטלת החובה לא רק לצפות בו, אלא לגייס את כל הכוחות ולעשות את כל המאמצים כדי לצמצם את הפגיעה בהם".