מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימון-טוב התראיין היום (חמישי) בתכניתה של איילה חסון ברדיו 103FM לתופעת האלימות כלפי קשישים בבתי אבות: "אנחנו אכן מזועזעים מהמראות הקשים. תפקידנו לייצר תוכנית עבודה שתביא לפתרון בנושא. צריך לזכור שהבעיות נוצרו לא על פני יום או יומיים אבל אנחנו נחושים להתמודד עמן. יש לנו אחריות לקשישים ולילדיהם ואנחנו צרכים לתת להם מענה כחברה וכמדינה. הוספנו עוד מפקחים, ביצענו המון ביקרות כשכמעט כולן היו ביקורות פתע. בנוסף לכך צירפנו תקני כוח אדם חדשים. אני הלכתי לבקר בבתי אבות והייתי גם בבית האבות המדובר בקריית ים. היכולת שלנו לדאוג שדברים כאלו לא יקרו תלויה בגיוס כוח אדם איכותי יותר במחלקות. מחלקה בה נמצאים רק מטפל אחד ואחות היא מחלקה המיועדת לפורענות. אנחנו משקיעים מתוך התקציב שניתן לנו ומקצים עוד משאבים".



אילו צעדים ננקטו בעקבות הפרסום הקודם בחדשות 2 על בית האבות בחיפה?


"לבית האבות בחיפה ולבית האבות בקריות ישנם אותם בעלים. אנחנו בודקים את העניין ויש לנו את היכולת לשלול רישיונות. בינתיים, אנחנו יכולים לסייע בהפסקת האשפוז בבית האבות הנוכחי ולאפשר למשפחות המעוניינות בכך, להעביר את יקיריהם למקום חדש. אנחנו נדאג לסדר להם לשיבוץ אחר. יש הרבה מאד בעיות בנושא הטיפול בקשישים בישראל, חלקן גם אצלנו במשרד. כל פעם שהיה לנו איזשהו חשש בנוגע להדלפות על ביקורות הפתע, הנושא טופל באמצעות חקירה במשטרה. מלבד זאת, יש להעלות את השכר לעובדים. אמנם המטפלים הם אנשים מסורים אבל יש שבוחרים בו כמקצוע ברירת מחדל ואנחנו צרכים להעלות את רמות השכר כדי לאפשר לאנשים טובים יותר לבחור במקצוע הזה. עלינו ליישם את רפורמת הסיעוד, אם יהיו לנו יותר שעות סיעוד ומעטפת תומכת בבני המשפחה והמטפלים אז המצב היה נראה אחרת. השיח הציבורי שנוצר כיום הוא המפתח שלנו לעשות רפורמה גדולה בסיעוד שתאפשר לנו לאורך זמן לא רק להזדעזע אלא גם לתת מענה".




איילה חסון הוסיפה הפצירה במנכ"ל: "הבעיה היא שאין טיפול מדינתי בנושא. המדינה מקשה מאוד בהעסקת מטפלים ומטפלות שימנעו את מעבר הקשישים לבתי אבות לא ראויים. זוג מבוגרים יכול להגיע לסכום של 30-20 אלף שקל בחודש כדי להחזיק מטפלים להוריהם. גם אנחנו נזדקן ונזדקק לטיפול. מדינה שנשארת אדישה לנושא מזעזעת אותי".

אלי לוי, כתב חדשות 10, סיפר על הפרשה שנחשפה בתחילת השבוע: "ביום ראשון פרסמנו תמונות קשות וצילומים בחדרה של קשישה בת 91 מתוך בית האבות 'נאות ים' אשר בקריית ים. את הצילומים שהשגנו בעקבות חשד שעלה אצל המשפחה שהתקינה מצלמה במקום ולא סיפרו על כך לאיש. בצילומים רואים את ההתעללות הפיזית והנפשית, הצעקות והקללות. לאותה אישה ניתקו את לחצן המצוקה מזרם החשמל כך שלא תוכל לזעוק לעזרה בשעת לילה. איש משטרה החוקר את הנושא סיפר לנו: 'ניתוק לחצן המצוקה הוא גזר דין מוות'".

עוד שיתף אלי לוי: "יומיים לאחר הכתבה המשטרה פתחה בחקירה ועצרה ארבע עובדות שהובאו אתמול למעצר בבית המשפט 'השלום' בקריות. בית המשפט החליט להאריך את מעצרם ביום אחד אך בית המשפט המחוזי בחיפה החליט למרות עמדת המשטרה לבצע מעצר בית בלבד, זאת בנימוק כי אין עילה למעצר וכי ניתן להמשיך את החקירה ללא מעצר. ניסינו לברר מדוע שוחררו המטפלים החשודים למעצר בית בלבד ואף התברר לנו כי הנאשמים הודו במעשיהן".

איילה חסון התייחסה לסיפור: "אני לא רוצה לערער על דברי השופט ששחרר את החשודים למעצר בית אך העניין גורם לי לתחושות רעות מאוד. על כל דבר במדינה מאריכים מעצרים. הסיפור הזה הכולל רוע ואכזריות נוראית וניתן לברר עם החשודים על מידע נוסף ומקרים נוספים בעת מעצר".

נעמי ביטון הצטרפה לשיחה ושיתפה את סיפורה האישי אמה: "יש לי אמא בבית האבות הזה הסובלת מדמנציה ואלצהיימר. לא הייתה לי את היכולת להחזיק את אמא שלי בבית. לאחר סקר שעשיתי על בתי אבות, 'נאות ים' היה נראה לי הכי מתאים. ביקרתי את בית האבות המון פעמים ונשארתי עם היד על הדופק. לפני מספר חודשים, ראיתי את אמי עם יד שבורה. איש לא סיפר לי על כך וגיליתי זאת לבד. מצאתי את אימי זועקת מכאבים וקוראת בקול 'שברו לי את היד'. באותו הרגע פניתי לבדוק מדוע לא קראו לי ולא סיפרו לי. מצאתי אותה כשידה לא הייתה חבושה. נאמר לי שבבדיקה רפואית שנעשתה במקום נמצא שהכל בסדר. למרות טענת הרופאה בבית האבות, החלטתי ללכת עם אימי לצילום מחוץ לבית האבות ובצילום מיד התברר שהיד אכן שבורה. ביקשתי לדעת מי היה המטפל ומי היה איתה במשך היום ולא קיבלתי תשובות עד היום". נעמי והתייחסה לפרשה שפורסמה אמש: "אני חושבת שמה שנעשה בבית המשפט הוא פשע. לא ייתכן שכך נתייחס לדור המייסדים שלנו וניתן להם הזדקן בצורה שפלה, אני קוראת לשר הבריאות יעקב ליצמן להתערב ולפעול".

עריכה תוכן 103FM: איתמר זיגלמן