תכננתם מדורת ל"ג בעומר ושכחתם את המצית בבית? ייתכן כי יש לכך תחליף: לקראת ל"ג בעומר, הודיעה היום (ראשון) רשות העתיקות כי אותר ממצא נדיר המדגים כיצד ניתן להדליק אש בתנאי שטח. למעשה, מדובר בלוח עתיק, שנראה כי שימש את תושבי הארץ הקדמונים להצתת אש לפני כ-9,000 שנה, ונחשף במהלך חפירה ארכיאולוגית המתבצעת בצומת כביש 38 וצומת וירג'יניה בבית שמש.



החפירות המתקיימות על ידי של רשות העתיקות בהשתתפות חניכי המכינה הקדם צבאית חנתון, מתבצעות במסגרת פרויקט שדרוג והרחבת הכביש במימון חברת נתיבי ישראל. הממצאים, המעידים על קיומה של טכנולוגיה מפותחת להדלקת אש, הפתיעו גם את ותיקי הארכיאולוגים.



"האנשים הקדמונים שחיו כאן בתקופה הניאוליתית הקדם קראמית ב' (תקופת האבן החדשה), הכינו לוח עבה עשוי מאבן גיר, ובו שני שקעים וחריתות אשר חיברו בין התאים. יש שסוברים שמדובר בלוח משחק קדום, אך לפי חוקרים באוניברסיטה העברית בירושלים, לוחות כאלה שימשו להצתת אש. המנגנון הזה אפשר סיבוב של ענף עץ בשקע במהירות גבוהה (כמן מקדחה)", סיפרה מנהלת החפירה מטעם רשות העתיקות, אייריך רוז.



חניכי המכינות הקדם צבאיות מסייעים בחפירות ליד בית שמש. צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות
חניכי המכינות הקדם צבאיות מסייעים בחפירות ליד בית שמש. צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות



לדבריה, "אנרגיית הסיבוב תורגמה לחום, וכאשר זו באה במגע עם חומר דליק שהונח בפנים השקע, הוא ניצת, והאש נדלקה. רק כעשרה לוחות דומים מתקופה זו ידועים באוצרות המדינה, כך שמדובר בממצא נדיר". הממצאים נוספים שנחשפו בחפירה הם שבר צמיד, כלי צור, ועצמות רבות של בעלי חיים.



חברת אקרשטיין, המנהלת את פרויקט כביש 38 מטעם חברת נתיבי ישראל, מסרה בעקבות ההודעה על איתור הממצאים כי "מרגש כל פעם מחדש למצוא פיסת היסטוריה נדירה בזכות עבודות תשתית חדשניות שנתיבי ישראל מובילים בבניית את הארץ".



למעשה, עדויות להפקת אש באזור, בדמות אפר ופחם, קיימות כבר מתקופת האבן הקדומה – לפני כ-800 אלף שנים; זרעים ושבבי צור שרופים נחשפו בגשר בנות יעקב שבצפון הארץ. השימוש באש הפך להיות משמעותי יותר לפני כ-10,000 שנה, במהלך התקופה הניאוליתית. עדות לכך מספקים ממצאים מגוונים מתקופה זו, הקשורים בטכנולוגיות שונות להפקת אש.