האלימות במערכת החינוך. 62% מעובדי ההוראה היו עדים לאלימות מילולית שהופנתה נגד איש הוראה מצד תלמידים, כך עולה מסקר של "יציגים", עמותה לארגון עובדים שהוקמה לפני כחצי שנה על מנת לשמש איגוד לכלל עובדי ההוראה בישראל ונחשף היום (שני) ב"מעריב-אונליין", לקראת סקר האלימות השנתי של ארגון המורים שיפורסם מחר. מדובר בסקר שנערך על ידי חברת אקטיבטרייל בקרב 513 עובדי הוראה במהלך חודש אפריל.



עוד עולה מהסקר כי 13% מעובדי ההוראה היו עדים לאלימות מילולית כלפי עובדי הוראה אך בחרו לא לדווח על כך. מבחינת אלימות פיזית - 38% דיווחו שנתקלו בכך ודיווחו לגורם חינוכי, 8% נתקלו בכך ובחרו שלא לדווח אך ניתן להיות מעט אופטימיים כי למעלה ממחצית - 53% מהמשתתפים דיווחו שלא נתקלו באלימות פיזית.



פחות מ-10% נתקלו בהתעללות של עובד הוראה כלפי תלמיד


הסקר בדק גם אירועי אלימות או התעללות של עובדי הוראה כלפי תלמידים, אך פחות מ-10% מהמשתתפים ציינו כי היו עדים למקרים. מנגד, כשנשאלו המשתתפים האם היו עדים למקרה בריונות שכלל אלימות של ילדים כנגד ילדים, 58% ציינו כי נתקלו במקרה כזה וערבו גורמים חיצוניים, בעוד 37% לא נתקלו במקרים כאלה.



ארגון "יציגים" ערך את הסקר כחלק ממאבקו לקידום סביבת עבודה בטוחה יותר לעובדי ההוראה בישראל ובעקבותיו הוחלט להקים את "המלשינון" - דיווח אנונימי המאפשר לכל עובד לדווח על אירוע אישי או אירוע שקרה לקולגה במוסד החינוכי בו הוא עובד. "לצערנו אנו עדים למציאות בה עובדי הוראה חוששים להתלונן ולדווח על אירועי אלימות חמורים כתוצאה מפחד אישי וניסיון קודם של עובדים אחרים כי לא יקבלו הגנה ומתוך ידיעה כי הנהלת המוסד החינוך תעשה ככל שניתן על מנת להשתיק את האירוע במקום לפעול למניעה של האירוע הבא", נמסר מ"יציגים".