ארגון המורים פרסם היום (שלישי) את נתוני סקר האלימות השנתי במערכת החינוך, שנערך בשיתוף עם גאוקרטוגרפיה, ולפיו מעל למחצית מהמורים נתקלו באלימות מילולית שהופנתה כנגדם מצד תלמידים, 42% נתקלו בביטויי פגיעה מצד הורי תלמידים ובנתון זה יש עלייה בכל המגזרים. לאור הנתונים האלה הודיע יו"ר ארגון המורים, רן ארז כי הם יוזמים חקיקה בכנסת שתרתיע מהמשך ביצוע מעשים כאלה.



עוד עולה מהסקר כי חמישה אחוזים מהמורים נתקלו בפגיעת תלמידים ברכושם האישי, חמישה אחוזים נתקלו באלימות פיזית שהופנתה כנגדם מצד תלמידים ו-87% מהמורים נחשפו בבית ספרם לאלימות כלשהי. ארגון המורים הציג נתונים מהמשטרה לפיה בשנת 2015, 773 היו מעורבים באלימות במוסדות חינוך - 472 מתוכם בגירים-נפגעים ו-289 קטינים-חשודים. בשנת 2017 הייתה ירידה - 749 היו מעורבים, מתוכם: 433 בגירים-קורבנות ו-307 קטינים-חשודים.



מסיבת עיתונאים של ארגון המורים. צילום: עפר לבנת



ארז פתח ואמר: "זה 13 שנה שאנחנו עושים כל שנה סקר של אלימות תלמידים או הורים נגד מורים. הגענו למסקנה שהתוכניות של משרד החינוך לא פותרות את הבעיה, ההיפך הוא הנכון - לא רק שהאלימות לא פוחתת אלא שמעשי האלימות חריפים יותר ויותר. החלטנו לומר די. הדרך בה נקטנו עד היום שבכל פעם שיש מעשה אלימות בבית ספר אנחנו משביתים אותו כמחאה לשעה-שעתיים. החלטנו שאנחנו רוצים לנקוט בדרכים אחרות".



יושב ראש ארגון המורים הוסיף כי לצערו הרב "משרד החינוך לא השכיל להתמודד עם הסוגיה הזו". הוא ציין כי "כבר בשנת 2000 מונתה ועדת וילנאי אשר המליצה המלצות לאחר שנה של עבודה כיצד לטפל באלימות בבתי הספר ונגד מורים בפרט. המסקנות עד היום לא יושמו אבל לא רק זאת. כל הפניות שלנו למשרד החינוך נתקלו בהתנגדות בגלל חוק התלמידים, בגלל רצון לשרת את המורים". לדבריו, לתלמיד שמרים יד על מורה, אין אפשרות להמשיך להתחנך באותו המוסד החינוכי. "זה משדר שאפשר להכות מורה, אפשר לפגוע ברכוש בית הספר ולא קורה לו כלום. הכי הרבה הוא מורחק לשלושה ימים ולמעשה זכה לחופשה והופך לגיבור", הסביר.



ארז טען: "החלטנו די - אין אפשרות להמשיך ללכת בדרך הזו כי אנו עלולים לפגוע במקצועיות של אנשי החינוך. החלטנו שמפני שתוכניות משרד החינוך לא מועילות, הצפיפות בכיתות עולה, ההפקרות בבתי הספר עולה, חריפות מעשי האלימות עולה, למעשה החלטנו ליזום חקיקה בכנסת שאמורה להרתיע".



מורה שחווה אלימות: "אבא של תלמידה דחוף אותי לקיר, הרגשתי מושפל ובודד"



מחמיד ואל, מורה כבר 24 שנים, שמלמד בבית הספר העירוני י"ב ביפו, סיפר כי הוא חווה על בשרו מקרה אלימות מצד הורי תלמידה: "הערנו לתלמידה לצאת מהכיתה כי היא השפילה את אחת המורות ואמרנו שנזמין את המורים שלה. ההורים הגיעו, האמא הגיעה בצעקות והאבא הגיע אחרי חמש דקות למשרד שלי, נתן לי אגרוף לפנים, דחף אותי לקיר ונפלתי על ארון המשרד. הקללות ששמעתי הן קללות שאי אפשר לשמוע באף מקום אחר".



המורה הוסיף: "הוכיתי על ידי אותו האבא מול המורים, התלמידים, העובדים בבית הספר. ההרגשה הייתה זוועתית, הרגשתי מושפל ובודד. הלכתי הביתה סגרתי את עצמי בתוך החדר ולא יצאתי כי ידעתי שלמחרת לא אוכל להרים את העיניים שלי ולהסתכל לתלמידים בעיניים. החלטתי שהשנה אני אולי אעזוב את מערכת החינוך ואמצא מקצוע אחר. לא אוכל להמשיך בחינוך בצורה כזו".