"לאורך השנים חל גידול ניכר בהיקף הכניסות של הולכי רגל פלסטינים לשטחי ישראל, בלי שחל גידול במספר המעברים, או שינוי מהותי בתשתיות המשמשות אותם", מתריע מבקר המדינה יוסף שפירא, בדו"ח ביקורת על פעילות המעברית בין ישראל לאזור יהודה ושומרון. בין ישראל לאיו"ש פועלים 33 מעברים באמצעות שלושה גופים: רשות המעברים היבשתיים שבמשרד הביטחון, המפעילה 13 מעברים; המשטרה, באמצעות מחוז ירושלים, המפעילה 16 מעברים בגזרת 'עוטף ירושלים' וצה"ל, שמפעיל ארבעה מעברים באמצעות המשטרה הצבאית.



מהביקורת עולה, כי בשנים 2015-2009 חל גידול של 60% ו-171% במספר הולכי הרגל הפלסטינים שעברו במעברי עוטף ירושלים וביו"ש בהתאמה.


עוד עולה מהביקורת שמעברי ירושלים משמשים גם את תושבי מזרח ירושלים שהינם תושבי קבע בישראל, במעבר בין שכונות העיר אשר הופרדו בתוצאה מהקמת "מרחב התפר".



שפירא מותח ביקורת על חוסר האחידות הבטחונית וההבדלים באופן ניהולם של המעברים. זאת, בשל אי אישור תכנית מוסכמת מגובה במקורות תקציביים למימוש אזרוח המעברים בירושלים. "עדיין לא הוקם גוף מרכזי לניהול כל המעברים ושלושה גופים שונים – ניהלו את המעברים, כל אחד על פי תפיסת הפעלה שונה, התשתיות ואמצעי בידוק שונים ועל בסיס תקציב נפרד", מציין שפירא – "יש לכך השפעות כבדות משקל על היכולת המבצעית והשירות במעברים השונים".



מהביקורת עולה עוד, שקיים מחסור בכוח אדם ביחידת המעברים של משטרת ישראל בגזרת 'עוטף ירושלים' והדבר משפיע על תפקוד היחידה ופוגע ביכולתו של מג"ב 'עוטף ירושלים' לעמוד ביתר המשימות שעליהן הוא מופקד. עוד עולה מהביקורת שהמשטרה עדיין מתנגדת לקבל את הנחיות השב"כ בתחום הטיפול הבטחוני בנוסע ולמצב זה עלולה להיות משמעות בטחונית מהותית והוא אינו עולה בקנה אחד עם כללי מינהל תקין.



בדו"ח גם נמתחת ביקורת על אי הפעלת נוהל "סגירת מעגל" בכל המעברים בין ישראל לאיו"ש, שאמורה ליצור בקרה על מועד חזרתם של פלסטינים השוהים בישראל ולהגביר את יכולת ההרתעה של פלסטינים השוהים בישראל ללא היתר שהייה תקף. עם זאת, מבקר המדינה מציין גם לחיוב פעולות ושיפורים שעשו המשטרה, רשות ההגירה והאוכלוסין ומשרד הפנים בחלק הנושאים, בהם מאמץ לגיוס שוטרים להשלמת מצבת כוח האדם במעברים ב'עוטף ירושלים'.


"למעברים בין ישראל לאיו"ש, המיועדים לפקח על מעבר בני אדם, כלי רכב וסחורות, יש השפעה ניכרת על הקשר בין ישראל לאיו"ש", מסכם שפירא – "נוכח חשיבותם של המעברים לבטחון תושבי מדינת ישראל והבטחת מרקם חיים תקין לעוברים בהם, יש לקיים בהקדם האפשרי עבודת מטה מקיפה ושלךמה ולהמליץ על פתרונות לתיקון הפערים הארגוניים והתפעוליים בדו"ח".



בסיום הדו"ח ממליץ שפירא להמשיך במאמצים להשלמת גדר 'קו התפר' ולתיקונה בקטעים הנדרשים וזאת, על מנת שתמלא את ייעודה בהקטנת יכולת החדירה של מפגעים ובמניעת חדירת מסתננים מאיו"ש לישראל.