שתי ועדות בין־משרדיות מונו מאז תחילת 2017 מטעם הממשלה לטפל בשתיים מהאוכלוסיות המוחלשות ביותר בישראל. ועדת זליכה, שמונתה על ידי שר האוצר משה כחלון, אמורה הייתה להציג את מסקנותיה לגבי העלאת קצבאות הנכות כבר לפני פסח, אך השר שמינה את הוועדה עיכב שוב ושוב את המסקנות תחת לחץ הדרג המקצועי במשרדו. לבסוף, הנושא הגיע לפתחו של ראש הממשלה נתניהו, שגנז את מסקנות זליכה ומינה ועדה נוספת ללא כל התנגדות של השר כחלון. כאשר השיק לאחרונה את תוכניתו למשפחות עובדות הבטיח פתרון גם לנכים "בתוך שבועות ספורים".



במקביל, ועדה שמינו כחלון ושר הבריאות יעקב ליצמן לפתרון המחלוקות בין משרדיהם על מימוש של לפחות חלק מרפורמת הסיעוד של ליצמן, שהאוצר מתנגד לה, החלה בדיוניה בתחילת מרץ - באיחור של יותר משנה מאז הציב ליצמן "תאריך אחרון" לגיבוש מסקנות כאולטימטום פוליטי לראש הממשלה, שמעולם לא מומש. הוועדה, בראשותם של ראש אגף התקציבים באוצר אמיר לוי ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימנטוב, התחייבה להגיש לשרים מסקנות ראשוניות עוד לפני פסח באשר לתוכנית או לחוק ביטוח סיעוד ממלכתי ולהשתתפות המדינה בעלויות אשפוזים סיעודיים, אך חלפו מאז חודשיים וחצי, מסקנות לא נראות באופק ותהום עדיין פעורה בין המשרדים בסעיפים רבים.



מסקנותיו נגנזו על ידי נתניהו. ירון זליכה, צילום: אבשלום ששוני
מסקנותיו נגנזו על ידי נתניהו. ירון זליכה, צילום: אבשלום ששוני



"דנים מיליון וחצי אזרחים לחיי מחסור ועוני"



ארגוני הנכים והקשישים קצו בסחבת של הממשלה, שלדבריהם מתעללת באוכלוסיות החלשות ביותר בישראל, והם יקיימו היום שתי הפגנות זעם נפרדות בתל אביב.



לפנות ערב תקיים הקואליציה החדשה שהקימו כלל ארגוני הנכים בישראל הפגנה מול קריית הממשלה בתל אביב. יו"ר מטה מאבק הנכים נעמי מורביה הסבירה בשיחה עם "מעריב־השבוע": "קצה נפשם של האנשים עם מוגבלות בישראל במשחק הרולטה הרוסית האכזרית של ממשלת ישראל. אנחנו משוכנעים שנתניהו פשוט לא רוצה שינוי במצב עד 2019, תוך כדי התקציב הנוכחי, ומנסה למרוח אותנו עד אז. אין רצון להכניס את היד לכיס והממשלה מעדיפה לדון כמעט מיליון וחצי אזרחים לחיי מחסור ורבים מהם לחרפת עוני".



בעמותת כן לזקן קצו בהבטחות השר ליצמן ובעמידה האיתנה של האוצר נגד רפורמת הסיעוד, ובצהריים הם יקיימו הפגנה בבית ההסתדרות בתל אביב. עו"ס נתן לבון מכן לזקן הסביר: "עלינו לעמוד על משמר זכותנו לחיות בכבוד וברווחה במדינה שלנו, שבה עבדנו ושילמנו מיסים כל חיינו. אנחנו נקרא בהפגנה לשני המתמודדים להנהגת ההסתדרות להתייצב בנחישות לצדנו עד להשגת תביעתנו להכללת הטיפול והאשפוז הסיעודי בסל הבריאות ולהצמדת קצבאות הזקנה לשכר הממוצע במשק".



ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "הצוות הבין־משרדי קיים מספר דיונים עם הגורמים הרלוונטיים בתחום הסיעוד ומיפה את הסוגיות והבעיות המבניות בתחום. מדובר בנושא חשוב בעל מורכבויות רבות ועל כן הנושא נמצא בדיונים בין המשרדים".



ממשרד הבריאות נמסר: "משרדי הבריאות והאוצר מקיימים דיונים רבים בנושא על מנת להגיע להסכמות על אודות רפורמה משמעותית בביטוח הסיעודי הציבורי. טרם גובשו כל פרטי הרפורמה".