ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק טען בגל"צ היום (חמישי) כי יש לפתוח בצעדים חד צדדיים במקרה שבו ייכשל המו"מ עם הפלסטינים. לדבריו, יש לאמץ את תכנית "ביטחון תחילה", הכוללת פתיחה ב"צעדים שלא תלויים בצד השני" במקרה שבו לא יושג הסכם. הוא הסביר כי "אין לנו מה להפסיד כי אנחנו המדינה הכי חזקה באזור ואין שום גורם, במיוחד לא המדינה המפורזת הפלסטינית, שיכול לאיים עלינו".



לטענתו, "הצד השני נושא באחריות המרכזית לכישלון המו"מ בעבר, אך מי שחושב שלנו אין חלק בזה משחק שח עם עצמו. אם נשיא ארה"ב יהיה נחוש כדי להציג תכנית לשלום בפני מועצת הביטחון במקרה שבו המו"מ ייכשל, שני הצדדים יעמדו על קצות האצבעות ויתאמצו יותר ממה שעשו ב-12 השנים האחרונות".



טראמפ (מימין) עם אבו מאזן (משמאל). "אם הנשיא האמריקאי יהיה נחוש שני הצדדים יתאמצו להגיע למו"מ". צילום: AFP
טראמפ (מימין) עם אבו מאזן (משמאל). "אם הנשיא האמריקאי יהיה נחוש שני הצדדים יתאמצו להגיע למו"מ". צילום: AFP



עם זאת, הוא הדגיש כי לדעתו הנשיא האמריקאי יכול להביא לקיומו של מו"מ בין הצדדים: "הנשיא הזה, מעבר למה שקרה או לא קרה עם הרוסים, הביא את הימין הישראלי מאופוריה לגילויי דיפרסיה בימים האחרונים, ובסוף אני לא יודע אם משהו בכלל השתנה מאז הפעם הראשונה שבה הוא דיבר עם נתניהו. היות והוא נשיא ארה"ב, והיות והוא נפגש עם שכנינו, אם הוא יהיה נחוש הוא יכול להביא את הצדדים למצב שבו ייאלצו לדון בהסכם".



מלבד זאת, הוא טען כי הוא תומך בהעברת השגרירות לירושלים, אך הדגיש כי אין סיבה להתעכב על כך במהלך ביקורו של טראמפ בישראל: "ביקור הנשיא האמריקאי הוא חשוב. גם אם הנשיא, כתוצאה מהאירועים האחרונים מגיע מוחלש, הוא עדיין נשיא ארה"ב. זו תהיה שגיאה קשה לרכז את כל הקשב שלנו בסוגיות כגון זמן ביקורו ביד ושם או אם יתלווה אליו פוליטיקאי ישראלי לכותל, או לחלופין בהעברת השגרירות ירושלים, מהלך שאני תומך בו דרך אגב".



"הזדמנות שקיימת פעם בדור"


ברק התייחס לאפשרות להגיע להסכם ככזו שלא תחזור בזמן הקרוב. לדבריו, "מזה שנתיים וחצי ממשלת ישראל מצטיינת בדיבורים ומדדה במעשים. ישנה הזדמנות כבר שנתיים וחצי לוועידה אזורית עם מדינות האזור. זו הזדמנות שקיימת פעם בדור. בישראל יש כאלה שיטענו שאין לנו מה לקבל מהעולם הערבי, אך הם טועים. יש עניין משותף לבלום את הטרור המוסלמי הקיצוני ולהחזיק בפינה את איראן עם הכוונות הגרעיניות. יש גם פרויקטים אדירים של תשתיות מים ותחבורה שיכולים לצאת לדרך בזכות הסכם. יש לנו המון מה להרוויח".



"מה שמתקיים לפנינו היום זה הנהגה לאומית שמתעתעת בציבור הישראלי ומספרת לו אגדות שבלי ההתנחלויות המבודדות אין קיום למדינה ישראל. אלה דברי הבל שהציבור הישראלי נשטף בהם יום אחרי יום. הממשלה מכסה על אג'נדה משיחית של מדינה אחת. האג'נדה הזו תביא אותנו למלחמת אזרחים או למדינת אפרטהייד".