בעקבות סדרת התקלות במפעלי בתי הזיקוק בחיפה (בז"ן) בחודשים ספטמבר ואוקטובר 2016 עליה דווח בעבר במעריב בהרחבה, הודיע היום (ראשון) המשרד להגנת הסביבה כי הוא מנהל חקירה פלילית נגד קבוצת בז"ן ובפרט מפעל כרמל אולפינים (כאו"ל) בו התרחשו מרבית התקלות. עם זאת, יצוין כי תקלה נרחבת וחמורה מאז באותו מפעל ממש שארעה כבר בפברואר 2015 ונודעה לציבור באיחור של חודשים ארוכים מהמשרד להגנת הסביבה עצמו, נחקרת על ידי המשרד עד עצם היום הזה וטרם פורסמו כל החלטות לגביה.



בכל זאת, השר הנוכחי להגנת הסביבה, זאב אלקין (הליכוד), מנסה לייצר מצג של רוח חדשה שבבסיסה מאבק חסר פשרות בתעשיות מזהמות, גם כאלה שנהנו עד היום מהגנות והנחות בזכות קשרים לא כשרים בין בעלי הון לפוליטיקאים ופקידי ממשל. על פי הודעת המשרד להגנת הסביבה, החקירה נפתחה נגד קבוצת בז"ן ובעלי תפקידים בה "בחשד לתפעול לקוי של לפידי החברה (מתקני בערת הגזים המשמשים לבטיחות במקרה של תקלה – י"ב והפרות נוספות על היתר הפליטות של החברה" במשרד מציינים עוד כי במשך כמה חודשים התקיימה חקירה סמויה במסגרתה גובשו הראיות, והחקירה הפכה לגלויה בחודש שעבר, עם התחלת שלב החקירות.



בנוסף, הוחלט להטיל עיצום כספי גבוה מאד על בז"ן בגובה 2,718,300 שקל בשל הפרת תנאים ודרישות בהיתר הפליטה מתוקף חוק אוויר נקי ובשבועות האחרונים נעשתה בחינה ראשונית של טענות המפעל בתגובה לדרישה להטיל עיצום. זאת ועוד, המשרד החליט להקשיח את הדרישות בהיתר הפליטה של החברה כך שהפעלת הלפיד תהיה יעילה יותר ותפחית את ריכוז החומרים האורגניים הנפלטים לאוויר. בימים הקרובים תועבר טיוטת התנאים למפעל ולאחר מכן תפורסם להערות הציבור בהתאם לקבוע בחוק אוויר נקי.



השר אלקין הדגיש: "בעקבות האירועים הקשים בכאו"ל, החלטתי להוביל מדיניות אכיפה כוללת במשרד להגנת הסביבה - שימוש בכלל הכלים האפשריים להפחתת הזיהומים, לרבות חקירות פליליות כנגד מנהלים אחראים. כדאי שיידעו המזהמים כי המשרד לא יהסס לפעול כנגדם בהמשך באופן דומה. מדיניות זו הופעלה גם לפני מספר ימים מול איגוד ערים שרון מזרחי עקב הזיהום החמור שהוא גרם לנחל הירקון". יונה יהב ראש עיריית חיפה אמר בתגובה: "אנחנו מברכים את השר על הגישה התקיפה ובעיקר על הקו לפיו יש לנקוט התייחסות פרטנית למפרץ חיפה, יש להשיט גישה זו לגבי כלל המפעלים במפרץ".



השר זאב אלקין. צילום: באדיבות ירוק עכשיו



אזרחים למען הסביבה: "המשרד להגנ"ס – חזקים בהצהרות, חלשים באכיפה"



בעמותת אזרחים למען הסביבה אומרים: "על זה נאמר מעט מדי מאוחר מדי. המשרד להגנת הסביבה מקבל ציון מצוין בניסוח הודעות לתקשורת, אבל בכל הנוגע ליישום האכיפה בפועל, בעיתוי הנכון ובצורה אפקטיבית, הציון כרגיל הוא נכשל. הציבור כבר איבד אמון מזמן באמיתות הכוונות של המשרד להפעיל ענישה אמיתית נגד מפעלים שעוברים על החוק, כאשר הוא רואה שבפועל ההליכים מתמשכים ומתמשכים, ובסוף לא מגיעים לענישה אמיתית של האחראים".



עו"ד ג'מילה הרדל ואכים, מנהלת אזרחים למען הסביבה, מוסיפה: "אם למשרד להגנת הסביבה יש מספיק הוכחות כדי להטיל את הסנקציות הנ"ל היום, מדוע הוא חיכה מאז השימוע באוקטובר 2016 ועד היום? נציגי המשרד ישבו בדיוני בית המשפט בבקשה לצו הפסקת העבודה שיזמה עירית חיפה מיד אחרי האירועים ונמנעו מלתת לשופטת כל הסבר או פירוש לסעיפי ההיתרים שהם נתנו למפעל ובפועל סיכלו את האפשרות להפעלת סנקציה מיידית ומרתיעה נגד המפעל והעדיפו להמשיך לבצע אכיפה בדרך המתפשרת והרכה, תוך הענקת כל הזמן הדרוש למפעל כדי להתמקח ולנהל משא ומתן, בכל הסובלנות ולא ב'אפס סובלנות'".



מקבוצת בז"ן נמסר בתגובה: "כפי שהובהר בשימוע, במהלך האירועים המדוברים לא היו פליטות החורגות מתקני איכות הסביבה החלים על קבוצת בז"ן, שהינם מהמחמירים בעולם, ולא נפל כל דופי בתפעול המתקנים ובפעולת הלפיד שהינה אמצעי בטיחותי וסביבתי נועדה לצמצם פליטת מזהמים לאוויר. במידה והמשרד מעוניין להחמיר בעתיד את הרגולציה (המחמירה ממילא) שחלה על התעשייה הרי שהנושא ראוי שיעמוד לדיון ציבורי רחב, על המשמעויות הנובעות מכך".