כ־160 אלף תלמידי כיתות י"א־י"ב ייבחנו היום (שני) בבחינת הבגרות הנחשבת לקשה ביותר - מתמטיקה. מתוכם 34,664 תלמידים ייבחנו ברמה מוגברת של 5 יחידות לימוד - גידול של כ־18% ביחס לקיץ הקודם, שבו נבחנו 29,464 תלמידים. כ־38 אלף תלמידים ייבחנו ברמת 4 יחידות ו־87,500 תלמידים ברמה של 3 יחידות לימוד.



שנת הלימודים לוותה בתוכנית הלאומית לחיזוק לימודי המתמטיקה, שהנהיג שר החינוך נפתלי בנט, והיא כללה שורה של השקעות תקציביות ופעולות להגדלת מספר התלמידים הניגשים לרמה מוגברת. במשרד החינוך מציינים כי בשנה הבאה התוכנית תורחב גם לרמה של 3 ו־4 יחידות לימוד.



נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יבקר היום בירושלים ויגרום ל־15 אלף מתלמידי העיר שייבחנו להיות לחוצים עוד יותר בדרכם לבחינה ויוסי שפרבר, מנהל קמפוס ברשת החינוך אנקורי, מציע טיפים שיגרמו לתלמידים להיות מוכנים ורגועים לרגע הגדול:



1. זכרו כי הציון במבחן לא מגדיר את מי שאתם - מבחן הוא רק מבחן, כישלון או הצלחה בו מעידים על דברים רבים אך לא על מי שאתם או על מעלותיכם. ידיעה זו תאפשר לנו להגיע רגועים יותר ובמסוגלות גבוהה להתרכז במבחן עצמו בלי לשקוע בלחצים מיותרים.


2. פעילות פיזית קצרה לפתיחת היום תמריץ את מחזור הדם, תגרום לשיפור במצב הרוח ותאפשר יכולת ריכוז מיטבית.


3. הגיעו ערוכים לבחינה - זכרו מתי היא מתחילה וחשבו את הגעתכם בהתאם. אל תשכחו תעודה מזהה, שני עטים, מחשבון וסרגל. מי שסובל מקור או מחום, כדאי שיבוא לבוש בהתאם.


4. קחו אתכם בתיק בננה, חטיף אנרגיה או שוקולד שירעננו אתכם אם תחוו אובדן ריכוז או נפילת אנרגיה במהלך הבחינה.


5. נצלו את הבחינה עד הרגע האחרון. גם אם סיימתם לפני הזמן, עברו שוב על התשובות וודאו שעניתם נכון.


8. אל תשקעו - במידה שנתקעתם בשאלה קשה, דלגו לבאה. פתרון של שאלות אחרות יעלה לכם את הביטחון ויסייע בפתרון השאלה הקודמת.




בחינת בגרות, אילוסטרציה. צילום: פלאש 90
בחינת בגרות, אילוסטרציה. צילום: פלאש 90





משרד החינוך פרסם שורה של הנחיות לגבי התייצבות התלמידים לבחינה בירושלים בשל הגעת הנשיא טראמפ: המשרד ממליץ לתלמידים להגיע לבתי הספר כשעתיים לפני תחילת הבחינה ולהמתין שם עד לתחילתה. נוסף לכך, המשרד ממליץ להשתמש בתחבורה ציבורית ולא להגיע לבחינה ברכבים פרטיים, מאחר שברחובות החסומים לתנועת רכב פרטי תתאפשר תנועה של אוטובוסים. המשרד גם ממליץ לתלמידים הלומדים בבתי הספר המצויים על צירי התנועה, אשר עתידים להיסגר, לעקוב אחר פרסומי משטרת ישראל.




מחקר: בנות לומדות יותר אך פחות מאמינות בעצמן




בנות למדו יותר זמן בממוצע לבגרות במתמטיקה ובמחשבים בהשוואה לבנים, נעזרו במורים פרטיים כפליים מבנים ומאמינות פחות ביכולתן להצליח - כך עולה מסקר חדש שנערך לאחרונה על ידי המרכז לחינוך סייבר של קרן רש"י לקראת מבחני הבגרות במחשבים, שהתקיימו בשבוע שעבר, ובמתמטיקה, שיתקיימו היום.



הסקר נערך בקרב 389 תלמידים בכיתות י"א ו־י"ב בחודש שעבר ובדק את ההבדלים בין המינים מבחינת הרגלי הלמידה לבגרויות בשני מקצועות אלה. עוד עולה מהסקר כי 14% בלבד מהתלמידים העידו כי נעזרו במורים פרטיים, לעומת 30% מקרב התלמידות. הבדל נוסף הוא מקור הלחץ לקראת הבחינות - שני המינים רואים בעצמם את מקור הלחץ העיקרי, 59% מצד הבנים ו־65% מצד הבנות, אך יותר בנים (32%) ציינו את הוריהם כגורם המפעיל עליהם את הלחץ הגבוה ביותר, לעומת 24% מקרב הבנות.



כמו כן, 58% מהתלמידים העידו כי סיכוייהם להצליח גבוהים מאוד, לעומת 39% מהתלמידות שהאמינו ביכולתן להצליח. כשנשאלו התלמידים כיצד הם מעריכים את סיכוייהם להמשיך לעסוק בתחומי המחשבים והמתמטיקה בעתיד, באקדמיה או בתעשייה: 71% מהבנים רואים עצמם עוסקים במקצועות אלה בעתיד לעומת 54% בלבד מהבנות.



טלי בן־ארויה, מנהלת קהילת "סייבר גירלז" מטעם המרכז לחינוך סייבר של קרן רש"י: "הסקר מחזק את הידוע לנו ממחקרים קודמים כי לסביבה החברתית יש השפעה גדולה מאוד על תחושת המסוגלות של בנות. ניתן לראות כי כאשר הסביבה החברתית פחות תומכת, מעודדת ודוחפת את התלמידות לעומת התלמידים, אז על אף ההשקעה הגדולה שלהן בלמידה, עדיין הן פחות מאמינות בעצמן וביכולת שלהן. דבר זה משתקף גם באחוז נמוך של תלמידות הלומדות את תחומי המחשבים והטכנולוגיה. לצורך שיפור מציאות זו נדרשת תשתית שתמחיש כי מקומן של הבנות הוא בתחום הטכנולוגיה, ובכך תגדיל תחושת המסוגלות ותעודד את אלו אשר נמצאות בתחום לעשות זאת בהצלחה גם בהמשך חייהן".