"כולנו ממש מיואשים ומנסים עד עכשיו למצוא פתרונות, אף אחד לא באמת יודע מה לעשות", כך מספרת ל"מעריב-אונליין" אהב חן, תלמידת כיתה י"א בבית הספר אוולינה דה רוטשילד – תהילה בירושלים, שתיגש היום (שני) לבחינת הבגרות במתמטיקה בשלוש יחידות לימוד. חן גרה בגבעת זאב ובשל הגעתו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, היא חוששת כמו תלמידים רבים שניגשים לבחינה בירושלים, שבגלל השינויים בהסדרי התנועה, הלחץ להספיק להגיע בזמן לבחינה ישפיע על הציון.



"כל הדרכים לירושלים יהיו חסומות, זאת אומרת שבשביל שאני אגיע בזמן אני צריכה לצאת מהבית ב-11:00 ולהיות בבית הספר בערך שלוש שעות לפני הבחינה שזה זמן יקר של מנוחה ומחשבה, יהיה המון זמן להתייבש בבית הספר", היא אומרת בתסכול. חן היא סגנית יו"ר מועצת התלמידים והנוער במחוז ירושלים ומתוקף תפקידה היא יודעת שמרגע שידעושהנשיא טראמפ יגיע לבירה ביום הבחינה, נעשו ניסיונות רבים מטעם מנח"י (מינהלת חינוך ירושלים במשרד החינוך) ומועצת התלמידים והנוער על מנת למצוא פתרון שיקל על התלמידים. "הייתה ישיבה ארוכה וניסו למצוא פתרונות כדי לעזור לתלמידים ובסופו של דבר אחרי כל המאמצים שהם ניסו לעשות, הפתרון שהגיעו אליו זה להגיד לתלמידים להגיע לבתי הספר לפני ולחכות שם".



פורסמו הנחיות של משרד החינוך לגבי התייצבות התלמידים


כדי למנוע בעיות ביום הבחינה, משרד החינוך פרסם שורה של הנחיות לגבי התייצבות התלמידים. המשרד ממליץ לתלמידים להגיע לבתי הספר כשעתיים לפני תחילת הבחינה ולהמתין שם עד לתחילתה. נוסף לכך, המשרד ממליץ להשתמש בתחבורה ציבורית ולא להגיע לבחינה ברכבים פרטיים, מאחר שברחובות החסומים לתנועת רכב פרטי תתאפשר תנועה של אוטובוסים. המשרד גם ממליץ לתלמידים הלומדים בבתי הספר המצויים על צירי התנועה, אשר עתידים להיסגר, לעקוב אחר פרסומי משטרת ישראל.



האם הביקור של טראמפ ישפיע על התלמידים בבחינה? תלמידים בבחינת בגרות, ארכיון. צילום: פלאש 90
האם הביקור של טראמפ ישפיע על התלמידים בבחינה? תלמידים בבחינת בגרות, ארכיון. צילום: פלאש 90



אבל חן אומרת כי "זה המון זמן לשבת בבית הספר, זמן יקר שאפשר לשבת ולנוח או ללמוד בבית. זה לא כמו לשבת בבית, זה לשבת עם עוד תלמידים לחוצים בכיתה שגם הם מנסים להירגע". לדברי חן היא לא מכירה תלמידים שלא ייגשו לבחינה בעקבות החשש מהביקור, "אבל אני יודעת שניגשים בהרבה מאוד עצבים והרבה תסכול".



"זה מוציא את הריכוז"


רועי שרון, תלמיד כיתה י"א בבית חינוך בירושלים, ייגש היום גם לבחינה בשלוש יחידות לימוד והוא גר ממש במרכז העיר כך שהחל מהשעה 12:00, אף אחד לא יוכל לצאת או להיכנס לרחוב שלו. "אני אצטרך לצאת בסביבות 10-11 מהבית כשהבחינה ב-15:30. אני מתכנן להיות קודם אצל חבר אבל זה לא טוב כי זו בגרות וזה מוציא את הריכוז". שרון מוסיף כי הוא, חבריו והוריו חשבו שתאריך הבחינה ידחה: "היינו בטוחים שיידחו את הבחינה, הייתי בטוח במאה אחוז וחבל לדעתי שלא עשו את זה. זה מכניס ללחץ".



ברשת התגובות של התלמידים סביב ביקורו של הנשיא טראמפ ממשיכות להיות סוערות: "רוצים שנגיע הרבה זמן לפני זמן הבחינה? סבבה. תדאגו לנו לאוכל לפני הבחינה שיסדר לנו את הראש לפני, כי ארוחה בבית לא נוכל לעשות. מקרר שהמים יישארו קרים למבחן ושהשוקולדים שתלמידים מביאים לריכוז לא ימסו. תדאגו לנו לכיתות עם מזגן שלא באזור של בגרות אחרת, שנוכל לדבר אחד עם השני בלי להפריע לאחרים במבחן שלהם. תסדרו את כל זה ונגיע שעתיים לפני הבחינה", כתב אחד התלמידים. תלמיד נוסף כתב: "למה שתלמידים יגיעו שעתיים לפני בחינה? תדאגו לתלמידים שלכם במקום לטרטר אותם ולגרום להם להיות בלחץ יותר ממה שהם, תחליפו מועד' תעשו משהו. נראה לכם נורמלי שנלך לבית ספר ב-12 בגלל הבגרות שמתחילה בשלוש וחצי? תחליפו יום, תתחשבו קצת".



משרד החינוך מסר כי כ-15 אלף תלמידים בעיר ירושלים צפויים להיבחן היום. מטה הבחינות של המשרד נפתח במערך מתוגבר של צוות מקצועי כדי לתת מענים לבתי הספר. מטה הבחינות ילווה את הבגרות במתמטיקה והוא ערוך לתת מענים לכלל בתי הספר בארץ, בדגש על בתי הספר הנבחנים בעיר ירושלים. המשרד ציוות לבתי הספר הנבחנים בעיר אנשי פיקוח שילוו באופן צמוד את מוסדות החינוך ויתנו להם מענים לצרכים או לבעיות שיעלו.