נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הפך היום (שני) לנשיא האמריקאי הראשון שמסייר בעיר העתיקה בירושלים במהלך כהונתו, כאשר הטמין פתק בין אבני הכותל המערבי – ללא נוכחות של גורמים ישראליים רשמיים למעט רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ.


ביקור היסטורי של הנשיא טראמפ בכותל המערבי

לאחר פגישתו של טראמפ עם הנשיא ראובן ריבלין, הגיעה השיירה הנשיאותית המאובטחת לשער יפו בכניסה לעיר העתיקה. על אף החום ששורר בעיר, עשו הנשיא ורעייתו מלניה את דרכם ברגל בסמטאות העיר, דרך הוויה דולורוזה, אל כנסיית הקבר ברובע הנוצרי. הם התקבלו על ידי נציגים של הכנסייה הקתולית, הכנסייה הארמנית והכנסייה היוונית-אורתודוכסית ולאחר מכן קיימו תפילה במקום שבו על פי האמונה הנוצרית קבור ישו.



לאחר מכן, עשתה השיירה את דרכה לעבר הכותל המערבי, הפעם הראשונה שבה נשיא ארצות הברית מכהן מגיע למקום הקדוש ביותר לעם היהודי. רב הכותל שמואל רבינוביץ וראש הקרן למורשת הכותל סולי אליאב קיבלו את פניהם של הנשיא שחבש כיפה, של הגברת הראשונה, של בתו היהודייה של הנשיא איוונקה טראמפ-קושנר ובעלה ג'ארד קושנר.



המשפחה הנשיאותית קיבלה הסבר קצר על ההיסטוריה של הכותל המערבי ולאחר מכן ניגש הנשיא לאבני הכותל, נשא תפילה קצרה, הניח פתק בין האבנים ונישק אותן. במקביל, ביקרו הגברת הראשונה ובתו של הנשיא בעזרת הנשים של הכותל, שם נראתה איוונקה טראמפ מוחה דמעה בעוד מלניה טראמפ הניחה את ידיה על האבנים. בתום הביקור הקצר, שנמשך כרבע שעה ובסיומו חתם הנשיא בספר המבקרים של הכותל, עזבה השיירה את העיר העתיקה.



מאחר שהסיור בעיר העתיקה הוגדר כאירוע פרטי, לא הצטרפו בכירים ישראלים לנשיא טראמפ, למעט רב הכותל. בלשכת העיתונות הממשלתית ציינו כי הבית הלבן הוא שתיאם את כל הביקור ההיסטורי ועל כן גם לעיתונאים הישראלים לא התאפשר לסקר את הביקור מקרוב.



האבטחה לקראת הביקור בעיר העתיקה הייתה חסרת תקדים. מחסומים הוקמו באזור שער יפו, כולל המעבר מכיוון שדרת ממילא, כאשר כוחות משטרה גדולים הוצבו במקום. גם בתוך העיר נאלצו תושבים לפנות את בתיהם שהיו לאורך המסלול, בעוד שנחסמה העלייה למבנים שצופים לעבר הכותל המערבי.



עשרות בני אדם המתינו לשיירה הנשיאותית מתחת למגדל דוד, בהם תלמידי ישיבה ותיירים אמריקאים, שחלקם נשאו שלטים שעליהם נכתב "טראמפ" וכובעים עם הסיסמה של הקמפיין "להפוך את אמריקה לגדולה מחדש". בשלב מסוים, הפכה האווירה במקום לסוריאליסטית כאשר אדם נעמד במקום והחל לקרוא "ישו הוא המשיח", ונענה בקריאות "לך הביתה" מצד תלמידי הישיבות שגם פתחו סביבו בריקודים תוך שירה "עוד אבינו חי". למרות המתח, האירוע עבר ללא עימותים פיזיים.



מוקדם יותר התקיימה בבית הנשיא קבלת הפנים הממלכתית, לאחריה קיימו השניים פגישת עבודה מדינית ונשאו הצהרות משותפות. טראמפ אף חתם בספר האורחים בבית הנשיא וכתב: "זה כבוד גדול להיות בישראל עם כל חבריי הטובים". ריבלין הציג לנשיא טראמפ בפתח דבריו את תמונותיהם של הנעדרים הישראלים בעזה וביקש את עזרתו בהבאתם חזרה לישראל. לאחר מכן סייר טראמפ בעיר העתיקה בירושלים, בין היתר הגיע לכנסיית הקבר והפך לנשיא האמריקאי הראשון שהגיע לכותל המערבי, שם הטמין פתק.




טראמפ התייחס לביקורו בסעודיה ולנושא המדיני: "מה שקרה עם איראן הביא מדינות ערביות רבות במזרח התיכון להתקרב לישראל. בסעודיה הרגשתי תחושה שונה לגבי ישראל. יש עכשיו הזדמנות מצוינת, לאנשים נמאס משפיכות הדמים. הדברים הולכים ומתגבשים".



צילום: גטי אימאג'ס
צילום: גטי אימאג'ס



הנשיא ריבלין אמר בפתח דבריו: "אדוני הנשיא, אני מעריך את ההזדמנות שניתנה לי ללמוד אודות מחשבותיך וחזונך. אני מאמין שהקשר האמיץ בינינו, לצד נחישותך, יפתחו בפני מדינת ישראל והאזור כולו אפשרויות חדשות. אדוני הנשיא, אנו שמחים לראות שארצות הברית שבה לאזורנו. אמריקה חזרה". 




טראמפ בישראל. צילום: גטי אימג'ס
טראמפ בישראל. צילום: גטי אימג'ס




ריבלין: "לשקול פעולה נוספת בסוריה"




ריבלין התייחס למדיניות החוץ של טראמפ ולמלחמתו בטרור: "סימנת את תבוסת דאעש כאחת המשימות העליונות שלך וזהו יעד חשוב ביותר. ישראל תעשה כל שביכולתה לסייע לך במשימה זו. אנו מעריכים את המנהיגות האמריקאית בהובלתך, בפעולה בה נקטתם בסוריה ישנם קווים אדומים שאין לחצותם. על אלו הרומסים את הערכים הבסיסיים ההופכים אותנו לבני אנוש לשלם מחיר ויש לשקול פעולות נוספות לנוכח הזוועות שעוד מתרחשות מצדו השני של גבולנו". 



הנשיא ריבלין התייחס לנושא המדיני ואמר: "אדוני הנשיא, העם היהודי שב למולדתו ההיסטורית לאחר אלפיים שנות גלות. חוללנו נס. נס טכנולוגי, נס כלכלי, נס אנושי. גם בתקופות הקשות ביותר שלנו, לעולם לא ויתרנו על החלום לחיות בשלום לצד שכנינו. חתמנו על הסכם שלום עם שכנינו בירדן ועם שכנינו במצרים. אך טרם הצלחנו במשימתנו לחיות בשלום עם שכנינו, הפלסטינים ועם יתר העולם הערבי". 

טראמפ וריבלין. צילום: גטי אימג'ס
טראמפ וריבלין. צילום: גטי אימג'ס
"הגורל שלנו, פלסטינים ויהודים, הוא לחיות כאן יחד על האדמה הזו. עלינו לבנות אמון ושיתוף פעולה בינינו, אך כדי להשיג זאת אנו זקוקים לרעיונות חדשים ואנרגיה חדשה, שיעזרו לנו להתקדם - יחד. אזורנו יכול להיות נווה מדבר. מרכז תיירות בינלאומי, ארץ סטראט-אפ, 'עמק סיליקון מהירדן לים'. אך עלינו לוודא שאיננו הולכים לישון עם חלום ומתעוררים לסיוט, עם איראן, דאעש וחמאס בגבולותינו. בכדי להצליח בכך עלינו לוודא שאיראן מחוץ לגבולותינו, מחוץ לסוריה, מחוץ ללבנון", הוסיף ריבלין. 
 לסיום אמר הנשיא: "אנחנו רוצים להתקדם ועלינו לעשות זאת יחד. אדוני הנשיא, ברוכים הבאים לירושלים. שהאל יברך אותך ואת הגברת הראשונה".



טראמפ: "יש הבנה גוברת בקרב מדינות ערב שיש איום משותף - איראן"

טראמפ אמר בתחילת נאומו כי "ישראל זאת ארץ מדהימה. מה שעשיתם לעולם לא נעשה בעבר. באתי לארץ העתיקה כדי לאשרר את הידידות העמוקה בין ארצות הברית לישראל. אנחנו בעלי ברית חזקים ונעמוד ביחד תמיד". לדבריו, ארצות הברית וישראל מתמודדות עם איומים משותפים כמו דאעש ואיראן שממנת פעולות טרור בכל העולם. "יחד נוכל לסיים את האלימות שגבתה כל כך הרבה חיים", הוסיף, "ארצות הברית וישראל יכולות להצהיר בקול אחד שאסור שלאיראן יהיה נשק גרעיני".

נשיא ארצות הברית הוסיף: "קיבלתי עידוד מהשיחות עם מנהיגי ערב בסעודיה. המלך סלמאן ישמח לקראות שלום בין ישראל לפלסטינים. רבים הביעו רצון לסייע לסיים את הטרור. יש הבנה הולכת וגוברת בקרב מדינות ערב שיש איום משותף - איראן". לדבריו, ילדים ישראלים ופלסטינים צריכים לגדול בשלום בלי אותה אלימות שגבתה כל כך הרבה חיים. "יש לנו הזדמנויות רבות ואני מקווה שבביקור הזה ננצל כל אחת מהן", אמר, "אני יודע שאמריקה וישראל חולקות את אותן מטרות ואני בטוח שנעמוד בהן".