שר הבריאות יעקב ליצמן העביר השבוע למנהל הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, מסמך הנחיות בנוגע להתנהלות המחלקה ההמטו-אונקולוגית ילדים בבית החולים הדסה עין כרם. במסמך דרש השר ממנהל הדסה שתהיה הפרדה מוחלטת בטיפול בילדים החולים מהטיפול במבוגרים חולים. ממשרד הבריאות נמסר שהמסמך הוא תוצאה של סדרת דיונים והתייעצות לגביי המשבר בין כל הצדדים המעורבים. שר הבריאות מבטיח במסמך שהטיפול בילדים לא ייפגע. 



כאמור, עיקר ההנחיה של משרד הבריאות היא שתתקיים הפרדת מלאה של המחלקה ההמטו-אונקולוגית לילדים מהטיפול במבוגרים והבטחה כי הטיפול בילדים יעשה על ידי מומחים בהמטו-אונקולוגיה ילדים בלבד. מדובר בחלק משמעותי מסלע המחלוקת בין הרופאים המתפטרים להנהלת הדסה. כמו כן התחייב משרד הבריאות לפקח על תיירות המרפא מחו"ל, כך שלא תפגע במטופלים תושבי ישראל וכן שתחול הקפדה שרק אנשי מקצועי ייעודיים יטפלו בילדים בכל עת.



שר הבריאות ומנכ"ל משרד הבריאות ציינו כי "אנחנו רואים במסמך שגובש, פתרון למשבר וקוראים לרופאים לחזור בהם מהתפטרותם". למרות הקריאה, יש לציין שרופא אחד שאין לו דרך לחזור למשרתו הקודמת הוא מנהל המחלקה המתפטר, פרופסור מיקי ויינטראוב ,שאותו מסרב מנהל הדסה לקבל חזרה כמנהל המחלקה ומציין שבמקומו כבר עובד במחלקה מנהל חדש מזה שבועיים.



משה בר סימן טוב, מנכ״ל משרד הבריאות אמר כי  "המתווה הוא תוצאה של עבודה אינטנסיבית של גורמי המקצוע במשרד ונועד להבטיח שהטיפול שיינתן לילדים יהיה ברמה הגבוהה ביותר. כל החששות שהועלו על ידי הרופאים בנוגע לאופן פעילות המחלקה קיבלו מענה במתווה. אנו מצפים שהרופאים המתפטרים יימשכו את מכתבי ההתפטרות ויחזרו לעבודה סדירה. תגובה רשמית מהרופאים המתפטרים לא פורסמה ומי שככל הנראה יזם את המהלך כולו פרופסור מיקי וייטראוב בחר לא לענות לפניית "מעריב".



מהנהלת בית חולים הדסה נמסר, כי "על סמך הנחיות משרד הבריאות בית החולים נערך להפרדות הנדרשות בין ילדים למבוגרים ולמינויים הנדרשים, כך שאכן ילדים יטופלו ביחידות ייחודיות לילדים בבניין הילדים בצורה נפרדת מהמבוגרים ועל ידי צוותי ילדים מומחים בהמטו-אונקולוגיה, לרבות אחיות מיומנות בילדים כנדרש. תוכנית מפורטת תועבר תוך מספר ימים להנהלת המשרד".



פרום' זאב רוטשטיין. צילום: גדעון מרקוביץ', פלאש 90
פרום' זאב רוטשטיין. צילום: גדעון מרקוביץ', פלאש 90



"הדסה מודיעה כי בעדיפות גבוהה ולמרות מצבה הכללי, היא מתגייסת לתכנן לגייס תרומות ולהקים מחלקה חדשה גדולה להשתלות מח עצם בילדים כדי להבטיח שילדים יטופלו ברציפות במסגרת הכוללנית של בית חולים לילדים".



עוד נמסר מהנהלת הדסה כי "לאור מכתבו של השר וההנחיות שניתנו להדסה, עין אחת של בית החולים תמשיך לצפות עדיין לחזרה של הרופאים כולם או חלקם לבית החולים באופן שבו לא יינטשו את הילדים חולי הסרטן הזקוקים כל כך לטיפול על ידם. במקביל, בעין השנייה ממשיכה ההנהלה בגיוס רופאים חדשים כדי למלא את השורות ואו להוסיף לשורות רופאים נוספים".



הורי הילדים החולים הגיבו באופטימיות: "סוף סוף שר הבריאות ליצמן הפנים את העובדה שמדובר במשבר דרמטי המתחולל בהדסה. רק חבל שזה קרה מאוחר כל כך ולא בינואר עם תחילתו של המשבר. מאז ילדינו עוברים סבל רב. נברך על כל פתרון שיביא לכך שהרופאים שלנו ימשיכו לטפל בילדינו בירושלים וכל פתרון אחר לא יהיה מקובל עלינו. נמשיך במאבקנו הצודק ביתר שאת עד שייחתם פתרון כזה. לא נתפשר על כך שילדינו לא יקבלו את הטיפול הטוב ביותר שיכול להציל את חייהם".



חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין, המלווה את ההורים והילדים חצי שנה אמרה בתגובה להודעת השר: "חבל ששר הבריאות התמהמה והחליט להתערב במשבר הנוראי הזה רק כשההורים הילדים והמחלקה כולה מוצאים עצמם ממש על פי תהום. המאבק והמשבר כולן נוהל על גב ההורים והילדים החולים. במקום להתרכז בהחלמת ילדיהם הם נגררו להילחם בבירוקרטיה ובמאבק לא להם. אף אחד מהצדדים לא גילה בגרות מספקת בזמן כדי לעצור את ההידרדרות".