אפקט ביקור טראמפ: ועדת הכנסת בראשות חבר הכנסת יואב קיש תקיים בשבוע הבא דיון בנושא "הוצאת חברי כנסת מישיבת מליאה מיוחדת שבה נואם מוזמן שאינו חבר כנסת". על פי התיקון שמקדמת הוועדה לצד יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין, יוכל יושב ראש ישיבה להוציא לאלתר מהמליאה חבר כנסת שיפריע לנאום של אורח, ללא צורך בשלוש קריאות לסדר.



בחודש פברואר האחרון נידון הנושא בוועדת הכנסת לבקשתו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שהלין על היעדרותם והתנהגותם הלא ראויה של חברי כנסת בישיבות מיוחדות ובנאומים רשמיים במליאה ואף אמר "מצאתי את עצמי מונע לא פעם מנשיאים זרים לבוא לנאום בכנסת מחשש לביזיון". הנושא עלה השבוע שוב לסדר היום, כאשר יושב ראש הכנסת גילה שלשום בנאום במליאה, כי נאומו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לא התקיים בכנסת, בשל החשש מהפרעות וביזוי המעמד על ידי חברי הכנסת.

אורן חזן צילם סלפי עם טראמפ


בעקבות הדיון הקודם גובש על ידי הצדדים המעורבים מתווה לתיקון תקנון הכנסת, בו מוצע לקבוע כי כל הפרה של סעיף 41 לתקנון כללי התנהגות במליאת הכנסת, במהלך דיון שבו נושא דברים מוזמן חיצוני, כמו ראש מדינה זרה או נשיא המדינה, תיחשב הפרה חמורה, כך יתאפשר ליושב ראש הישיבה להוציא את חבר הכנסת מאותו דיון לאלתר וללא צורך בשלוש קריאות.



במכתב ששלח חבר הכנסת עודד פורר ליושב ראש ועדת הכנסת לאחר ביקורו של הנשיא טראמפ, ביקש להחמיר עוד יותר עם המפריעים ולהסמיך את ועדת האתיקה של הכנסת להטיל סנקציות על חברי כנסת שהוצא מדיון בנסיבות שלעיל, עד כדי הרחקתם ממשכן הכנסת למשך ששה חודשים ושלילת שכרם באופן מלא לתקופת ההרחקה.



יושב ראש ועדת הכנסת חבר הכנסת יואב קיש אמר בהתייחס לנושא כי "מיעוט מחברי הכנסת מוכנים לפגוע במעמד הכנסת לטובת פופוליזם זול. נפעל בוועדה לצמצם ככל שניתן את ההפרעות לנאומים של ראשי מדינות זרות במליאת הכנסת". הוא הוסיף: "הנשיא טראמפ צריך היה לשאת נאומו בכנסת ישראל".



בתוך כך, מוקדם יותר דווח היום כי עקבות "תקרית הסלפי" של חבר הכנסת אורן חזן בטקס קבלת הפנים לכבוד נשיא ארצות הברית, הנחה ראש הממשלה בנימין נתניהו, את מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם, לפעול להוציא את לחיצות הידיים של שרי הממשלה מטקסי קבלת פנים ממלכתיים.