בית הדין לעבודה בירושלים דחה היום (חמישי) את בקשת הנהלת הדסה להוצאת צו שיימנע את עזיבת ארבעה מתוך ששת הרופאים המתפטרים מהדסה. עוד קבע בית המשפט שבית חולים הדסה ישלם הוצאות משפט לצדדים בסך 30 אלף שקלים.



בפנייתה לבית המשפט, הנהלת הדסה טענה שהתפטרות כל הרופאים הבכירים במחלקה היא בגדר צעד קיבוצי שאינו שונה באופן מהותי מעיצומים פראיים, שייגרמו לדברי הדסה, לנזק חמור לחולים המטופלים ולבית חולים הדסה, כמו גם לשם הטוב של בית החולים. "בשל הקושי לגייס רופאים בתחום מומחיותם של הרופאים הבכירים - המטו-אונקולוגיה ילדים, הרי שהרופאים הבכירים אינם יכולים להתפטר, בטרם יימצאו רופאים אחרים שיבואו בנעליהם", נכתב בבקשת הנהלת הדסה מבית המשפט.



ההנהלה ביקשה מבית המשפט לחייב ארבעה מבין ששת המתפטרים להמשיך בעבודתם: ד"ר איריס פריד, ד"ר מירה חריט, ד"ר יאיר פלד וד"ר טל בן עמי. את ההתפטרות של מנהל המחלקה פרופסור מיקי ויינטראוב וסגניתו פרופסור שושנה רבל וילק קיבלה הנהלת הדסה. את מקומו של פרופסור ויינטראוב, החליף מנהל אחר שנמצא בתפקיד כבר כשבועיים. הדסה גם הסבירה את הצעדים שננקטו על ידי ההנהלה בהם מתבצעים השתלות במחלקת המבוגרים בבית החולים, כצעדים שנבעו מצורך בהתייעלות כלכלית, זאת לאור מצבו הכספי הקשה של בית החולים.



לטענת המתפטרים השתלות מח עצם בילדים במחלקה של מבוגרים אינם בגדר טיפול מספק לילדים וזו גם העילה המרכזית לצעד החריג בו נקטו. מאחר שהדסה גם טענה כנגד ההסתדרות הרפואית בישראל על כך שלא מנעה את הצעד החריג בו נקטו הרופאים, השיבה ההסתדרות הרפואית שהמשבר בין רופאים המחלקה ההמטו-אונקולוגית ילדים, לבין הנהלת הדסה נעוץ במה שהם מגדירים כהחלטות חד צדדיות של הנהלת הדסה ובהתנהלות "פוגענית וכוחנית שהובילה להרס מרקם יחסי העבודה בין הנהלת הדסה לבין הרופאים הבכירים במחלקה להמטו-אונקולוגית ילדים". כך כתבו בתשובתם לבית המשפט.



עוד הדגישה ההסתדרות הרפואית: "זכותו של כל רופא לבחור את המעסיק שלו ולהחליט מתי הוא מעוניין לסיים את יחסי העבודה, ובוודאי זכותו שלא לעבוד אצל מעסיק שפגע בו. או לעבוד בניגוד לצו מצפונו". ההסתדרות שבה והדגישה שבין היתר ההתפטרות נובעת להגדרתה מ"התעמרות והתנכלות של הנהלת הדסה כלפי הרופאים ומשבר אמון חריף בין הרופאים הבכירים לבין הנהלת הדסה". כאשר סיבת ההתפטרות לדברי ההסתדרות נבעה מחילוקי דעות מקצועיים ולא מתנאי ההעסקה, כדברי ההסתדרות הרפואית.



המחלקה ההמטו־אונקולוגית לילדים בהדסה עין כרם. צילום: מתוך אתר בית החולים הדסה עין כרם
המחלקה ההמטו־אונקולוגית לילדים בהדסה עין כרם. צילום: מתוך אתר בית החולים הדסה עין כרם



כאמור, בית המשפט דחה את בקשת הדסה וציין שלא מדובר בהתפטרות שנחשבת קיבוצית אלא התפטרות אישית שנעשתה על ידי כל רופא על פי צו מצפונו. בית המשפט הדגיש שאין לכפות על אדם להמשיך לעבוד בניגוד לאמונתו ועקרונותיו המקצועיים בפרט כשמדובר בתחום מורכב כמו המטו-אונקולגיה ילדים. עוד הוסיף בית המשפט שההתפטרות הוגשה לפני שלושה חודשים מה שהיה אמור לאפשר להדסה מספיק זמן להתארגן. כמו כן קרא בית המשפט לשר הבריאות להתערב מיידית במשבר ולהביא לפתרון ראוי.



"סיום קטסטרופלי"



מהדסה נמסר בתגובה: "הדסה מקבלת בעצב את החלטת בית המשפט, ונערכת בהתאם. גם ב-4.6 לאחר תאריך הפרישה, המחלקה תמשיך לפעול באופן המיטבי. הדסה שוב פונה לרופאים שהתפטרו לתאם מול ההנהלה את מועד עזיבתם על מנת להעביר את הטיפול בילדים באופן מסודר לידיהם של הרופאים החדשים שיגיעו בשבועות ובחדשים הקרובים".



ח"כ איילת נחמיאס ורבין המלווה את ההורים והילדים במשבר בחודשים האחרונים: "החלטת בית הדין מהיום היא סיום קטסטרופלי למשבר שכאילו נגמר, אבל בעצם רק מתחיל. עכשיו ההורים והילדים יודעים בוודאות כי החל משבוע הבא לא מובטח להם רצף טיפולי. שר הבריאות חייב לאפשר לילדים הזקוקים לטיפול תרופתי להמשיך לקבל טיפול בבית חולים אחר בירושלים. לגבי ילדים הזקוקים להשתלות מח עצם, עליו לפעול לאלתר על מנת שהילדים יטופלו במחלקה ייעודית לכך - בירושלים. פתרונות של טלטול כ-300 ילדים בשנה בין בתי חולים אחרים במרכז הוא בלתי מתקבל על הדעת. לבי עם הילדים האמיצים המטופלים המחלקה, שהמשבר כולו התנהל ועדיין מתנהל על גבם".