ועדת החינוך הודיעה השבוע על הקמת ועדת משנה בראשות ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) שתיבחן את ימי החופשה לתלמידים במערכת החינוך, זאת בעקבות הפער שנוצר בין ימי החופש הנהוגים במשק לאלו של התלמידים ומאז מסתמן שעובדי הוראה רבים חוששים מהתוצאות ומנגד, רבים אחרים חושבים שהגיע הזמן לעשות סדר בימי החופשה ולהפחיתם.



מייה מושקוביץ, מחנכת ומורה לאזרחות מצור הדסה, העלתה אתמול פוסט בנושא, הקורא לא לגעת בימי החופשה של התלמידים ועובדי ההוראה וטוענת כי מדובר ב"פופוליזם זול". מושקוביץ כתבה את הפוסט לאחר ששלומית ראונר, מורה מירושלים, כתבה שלשום בפייסבוק כי יש לקצץ את ימי חופשות המורים וגרפה תמיכה רבה מאנשים רבים אך הביאה לתסיסה בקרב עובדי ההוראה החלוקים בנושא.


"יש להגדיל את ימי החופשה להורים במשק" 

משוקוביץ טוענת בשיחה עם "מעריב אונליין" הבוקר (שישי) כי "הפוסט של ראונר מלא באי דיוקים, אימפולסיבי והצעות שאינן ברות יישום. המציאות בה עובדת הוראה שתומכת בפגיעת הזכויות של סקטור שלם נחשבת לאמיצה, חרוצה ומורה לדוגמא היא מציאות עגומה כאשר לעומתה, מורה שמתנגדת לפגיעה בזכויותיה ונאבקת במהלך השנה למען זכויות עובדי ההוראה נחשבת לפרזיטית, עצלנית ובכיינית. המטרה שלנו משותפת לתלמידים, הורים ועובדי הוראה - יש להגדיל את ימי החופשה להורים במשק ולהבין כי התרעננות זו חשובה קודם כול לבריאותם הנפשית, הרגשית והפיזית של תלמידי ישראל וכן, גם להתרעננות הכרחית של עובדי ההוראה אשר מנצלים זמן זה להתארגנות מקצועית וגם לטעינת מצברים הכרחית כדי שהלמידה תהיה איכותית ואפקטיבית יותר".

עוד אומרת מושקוביץ כי "הדיון הזה הוא הרבה מעבר לדיון בימי החופשה, אלא הוא דיון על מעמד עובדי ההוראה בישראל אשר מעולם לא היה בנקודת שפל כמו היום. עובדי ההוראה הפכו להיות לשק החבטות של ההורים המתוסכלים, ובצדק, מיוקר המחייה". בפוסט עצמו היא כתבה כי "מעמד עובדי ההוראה נמצא בנקודת שפל. כיום, יוני 2017 כשסוף השנה מתקרבת, עדיין ישנם עובדי הוראה שלא מקבלים את שכרם במלואו. שפרטיהם לא מוזנים כראוי ונלחמים מול המשרד כדי לעדכנם. מדובר במאות ואלפי שקלים. תוסיפו לכך את ההתייחסות המזלזלת בקרב חלק נכבד בציבור הישראלי וקיבלתם תוצאה הרסנית. נקודת המוצא המידית היא שיש לשפר את תנאי העסקה של עובדי ההוראה שנפגעו רבות לאורך השנים ולאורך מחדלים מתמשכים". 

 

מנגד, כאמור, ראונר החליטה לצאת בפוסט גלוי נגד כמות ימי החופשה של עובדי ההוראה וכתבה בין היתר: "אני אוהבת להיות מורה ובאתי לעבוד. אם אני עובדת קשה? כן, בהחלט. אם יש לי עבודה בערב? יש. ולפעמים גם בשבת. אני מחנכת 34 תלמידים בכיתה י', אני מורה למתמטיקה ואני רכזת חברתית, ואת כל הדברים האלו אני עושה באהבה רבה ובהשקעה גדולה. אבל נחשו מה? גם במקצועות אחרים עובדים. לא פחות קשה, לא פחות שעות. ובלי ארבעה חודשי חופשה בשנה. אף אחד לא צריך כל כך הרבה חופש. התרגלנו, זה כיף, אבל זה לא הוגן".

עוד כתבה ראונר כי לדעתה הפתרון צריך להיות קיצוץ בחצי בחופשים: "אנחנו נקבל חצי מהחופשים שאנחנו מקבלים עכשיו, ועוד חודשיים (במצטבר, לא רק בקיץ) נעבוד. המשכורת שלנו תעלה בהתאם. העבודה לא תהיה נטו ללמד עוד. לילדים צעירים יהיה 'בית ספר של החופש הגדול', אבל לבוגרים יותר יהיו 'קורסי קיץ'".