לאחר הצהרתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, לפיה מדינתו תפרוש מהסכם האקלים "פריז", אמר היום (שישי) השר להגנת הסביבה זאב אלקין ברשת ב' כי ישראל תישאר חלק מההסכם. לדבריו, "אנחנו אשררנו את הסכם פריז בזמן שהייתי השר להגנת הסביבה, לאחר סקירתו של טראמפ שביטא את עמדתו במהלך מסע הבחירות. יכולנו לא לאשרר את ההסכם לאור תוצאות הבחירות ובחרנו לאשרר. קיבלנו החלטת ממשלה לגבי מה שעלינו לעשות כדי לתרום את תרומתנו".



הוא הסביר כי "נבחרתי לשם מימוש האינטרס הישראלי. אין ספק שעקרונות ההסכם טובים לאזרח הישראלי ולכן אין סיבה לשנות את החלטת הממשלה. אם תשאל את תושבי חדרה הם יגידו לך שהם שמחים שהביאו לסגירת תחנות מזהמות. בכל שנה מתים בישראל 2,500 איש מזיהום אוויר, זה פי חמישה ממספר המתים כתוצאה מתאונות דרכים".



טראמפ. זוכה לביקורת רבה בארץ ובעולם על החלטתו. צילום: רויטרס
טראמפ. זוכה לביקורת רבה בארץ ובעולם על החלטתו. צילום: רויטרס



בתוך כך, רוסיה הודיעה שלא תשנה את החלטתה להצטרף להסכם שנחתם בשנת 2015, זאת למרות פרישתה של ארה"ב ממנו, כך לפי סוכנות הידיעות RIA. "החלטנו להצטרף, ואנחנו לא חושבים שנשנה את ההחלטה הזו", אמר סגן ראש ממשלת רוסיה ארקדי דבורקוביץ'.



בעולם ובישראל ביקרו את החלטת טראמפ

בכירים ישראלים נוספים הגיבו להחלטת טראמפ, ביניהם השר לשעבר והמועמד לראשות העבודה, אבי גבאי, שחתם כשר להגנת הסביבה בשם מדינת ישראל על ההסכם. לדבריו, "החלטתו של הנשיא מצערת מאוד ומשמעותה היא פחות בריאות ופחות הזדמנויות כלכליות, בארה"ב וברחבי העולם. הסכם האקלים הוא לא רק עניין סביבתי לטווח הארוך אלא עניין כלכלי ובריאותי ממעלה ראשונה בטווח הקצר".



הוא הוסיף כי "ארה"ב היא המדינה המשמעותית ביותר בהסכם האקלים ולישראל אין את המותרות ללכת אחריה בעניין זה. עבור ישראל, החתימה על הסכם האקלים כבר פתחה אפיקים חדשים לייצוא ופיתוחים טכנולוגים, ולכן אני קורא לממשלת ישראל להמשיך בתוואי ובתכניות שאושרו ושיובילו את ישראל לחזית הטכנולוגיות בתחום".



מרקל. "החלטה מצערת מאוד". צילום: Gettiy Images
מרקל. "החלטה מצערת מאוד". צילום: Gettiy Images



ח"כ תמר זנברג הייתה חריפה יותר מגבאי, כשאמרה כי "בשילוב של בורות וחוצפה טראמפ מסכן את העולם כולו ומחזיר אותנו עשורים אחורה למחשבה הצרה והשגויה שעולם נקי ובר קיימא נוגד משרות וצמיחה כלכלית בעוד המציאות היא הפוכה לגמרי. בשם פייק ניוז ומורשת של החרבת הישגי אובמה הוא מחריב עבודה מורכבת ועדינה של שנים לטובת כל כדור הארץ והאנושות".



לרוח זו הצטרפה גם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל שאמרה בפרלמנט הגרמני כי "ההחלטה של נשיא ארה"ב לסגת מהסכם האקלים היא מצערת מאוד, ואני מבטאת את עצמי בצורה מאוד מאופקת". היא הוסיפה כי ההסכם הכרחי למען הגנה על הסביבה: "לכל אלו שעתיד כדור הארץ חשוב להם אני אומרת 'בואו נמשיך ללכת בדרך הזו שתסייע לכוכב הלכת שלנו'. אין דרך חזרה מההסכם".



גבאי. קרא לממשלה לא לסגת מההסכם. צילום: פלאש 90
גבאי. קרא לממשלה לא לסגת מההסכם. צילום: פלאש 90



כזכור, לפני כיומיים ביטל מנהיג העולם החופשי את חברותה של מדינתו בהסכם שמטרתו למצוא פתרונות להתחממות הגלובלית ולגרום להפחתת פליטות גזי החממה. הוא נימק את החלטתו בכך שבהסכם פריז יש סעיפים שפוגעים בארה"ב ומביאים לפחות תעסוקה, לסגירת מפעלים ולבירוקרטיה גוברת.



"מהיום אנחנו משתחררים מהמגבלות של ההסכם", אמר אז והוסיף כי "ההסכם פוגע בארה"ב ועולה לנו הון". כמו כן, הוא מתח ביקורת על סעיף הפחם בהסכם. "הוא לא מצמצם את הפקת הפחם, אלא מעביר אותה מאמריקה למקומות אחרים. זה לא עניין של איכות סביבה, אלא של תעסוקה", אמר, והוסיף: "ההסכם הוא חלוקה מחדש של העושר האמריקאי למדינות אחרות".