עיריית כפר קאסם הודיעה היום (שבת) על החלטתה להשבית את הלימודים בבתי הספר בעיר עד סוף שנת הלימודים, במחאה על האלימות שגבתה את חייהם של שישה בני העיר מאז תחילת השנה. בנוסף, הוחלט לקיים עצרות מחאה בכל הישובים הערבים בכניסה לנקודות ותחנות המשטרה, ביום שלישי אחר הצהריים. ראש עיריית כפר קאסם, עו"ד עאדל בדיר, הודה בכינוס חירום של ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, כי בעיר יש כנופיות ומשפחות פשע, ואלימות גואה.

"כאשר אנו אומרים שמדובר באלימות גואה, זה אומר שיש בעיה בחברה", הוסיף בדיר. "לכן, כפר קאסם החליטה לצאת במלחמת חורמה על הפשע והפושעים, והחל ממחר, בתי הספר יהיו סגורים עד סוף השנה, עד שנמצא פתרונות שניתן ליישם בשטח". ראש העירייה איים, כי אם לא ימצאו פתרונות "בתי הספר לא ייפתחו גם בתחילת שנת הלימודים הבאה".

כנס החירום נערך לאחר שבתוך שלושה ימים נרצחו במגזר הערבי חמישה בני אדם – שניים בתל אביב, שניים בכפר קאסם ואחד בנצרת. במהלך הכנס הביעו כמה מתושבי העיר זעם רב על המצב הקיים, האשימו את הנהגת הציבור במצב הקיים ואף הפריעו לחלק מהנהגת ועדת המעקב, במיוחד לראש עיריית רהט טלאל קרינאווי, שדיבר על "פתיחת מרכזי משטרה בכל ישוב וגיוס שוטרים ערבים למשטרה".

הירי בכפר קאסם. צילום: קנוז.נט



"רשלנות מצד המשטרה"

יושב ראש ועדת המעקב, מוחמד ברכה, אמר כי "הפשע פושה בתוך החברה הערבית, ויש רשלנות מצד המשטרה, אך לא ניתן להאשים את הנהגת הציבור הערבי במצב, כי אנחנו לא יכולים להיכנס לבתים, לאסוף את הנשק ולחנך את הילדים, אם כי בוחנים תוכניות למאבק בפשיעה".

ברכה הוסיף, כי אין הדבר מצביע על כך שההנהגה של הציבור הערבי מתנערת מאחריות, אך "במקביל אנו מפנים אצבע מאשימה כלפי מנגנוני המדינה שמפיצים את הפשיעה והרצח כדי לפרק את החברה הערבית, כדי שלא נעמוד יחד ולדרוש את הזכויות שלנו". עם זה, הוא גם הפנה אצבע מאשימה כלפי החברה הערבית.

ח"כ חנין זועבי (הרשימה המשותפת) אמרה, כי "יש לפעול יחד ולהפסיק עם הנאומים, כדי שהזעקה שלנו תגיע לכל הגורמים. יש להקים ועדות איסוף מידע על מקרי השימוש בנשק. עלינו לצאת יחד למאבק בתופעת הפשיעה". ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) אמר כי "אין פתרון קסם, ויש להעניש את הפושעים בדרכים המקובלות. ישנם ארגוני פשיעה בחברה הערבית, ואני תקווה שהמצב לא ידרדר עוד יותר".

 מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, השייח' ראאד סלאח, הגיב:  "אנחנו לקראת הקמת 50 ועדות סולחות בערים וביישובים הערבים, שמטרתן לטפל בבעיות ובקטטות לפני שיתפתחו".