בשורות טובות להולכי הרגל בתל אביב: בחודש ספטמבר תחל העירייה לאכוף את חוק האופניים, ובראשם האופניים החשמליים, ותטיל קנסות שיגיעו עד 1,000 שקל על מי שייתפס רוכב על אופניו בניגוד לחוק. במקביל, הולכי רגל שייתפסו הולכים על שבילי אופניים עלולים לקבל קנס של 500 שקל. ברחבי העיר יסיירו עשרות פקחים עירוניים בפריסה רחבה, שיוכשרו למשימה שמטרתה צמצום מספר הפגיעות בהולכי הרגל, והפרדת השימושים בסוגי הדרך השונים. במקביל, הפקחים גם יהיו רשאית להחרים זוגות אופניים שרוכביהם ייתפסו מבצעים עבירות קשות.



בעירייה ציינו, כי בשל ריבוי התאונות בהן היו מעורבים רוכבי אופניים חשמליים והולכי רגל וכן היעדר אכיפה על המדרכות, הוחלט להוביל את החקיקה בכנסת להענקת סמכויות אכיפה נרחבות לפקחים העירוניים. בחודשיים הקרובים תפעל העירייה ליידוע הציבור בדבר תחילת החוק ואכיפתו, בחודש אוגוסט תתבצע אכיפה באמצעות רישום אזהרות בלבד ובספטמבר תיכנס האכיפה באמצעות דוחות באופן מלא.



במסגרת החוק שאושר, תבוצע אכיפה במדרכות, בשבילי אופניים, בנתיב שסומן כשביל אופניים, באזור שהנסיעה בו הוגבלה למהירות מרבית של 30 קמ"ש (אזור מיתון תנועה), בשביל המיועד להולכי רגל וסומן בתמרור וכן במעברי חצייה.



האיסורים שייאכפו על ידי פקחי העירייה יהיו:


איסור נסיעה על המדרכה ברחוב בו קיים שביל אופניים - לכל סוגי המשתמשים (אופניים רגילים וחשמליים, וכן קורקינט ממונע).


איסור נסיעה על המדרכה לרוכבי אופניים חשמליים בלבד ברחוב ממותן תנועה בו לא קיים שביל אופניים- למעט רוכבי אופניים רגילים מתחת לגיל 16.


איסור לחצות במעבר חציה ברכיבה. החצייה מותרת להולך רגל רק בהובלה של האופניים הרגילים והחשמליים או הקורקינט הרגיל או החשמלי.


איסור הליכה של הולכי רגל על נתיב המיועד לאופניים.



הקנסות שיוטלו על הרוכבים שייתפסו יהיו גבוהים, בדומה לנהגי כלי רכב:
איסור שימוש בטלפון נייד בעת רכיבה (איסור אחיזה, קריאת SMS) - קנס של 1,000 שקלים.


איסור על שימושים במדרכות, שבילי אופניים, מעברי חצייה וכדומה ברכיבה על ידי מי שהכביש או השביל לא יועדו לו: קנסות בין 100 ל-250 שקל, (משתמשי הדרך בהתאם לחוק: רוכבי אופניים חשמליים ורגילים, קורקינט חשמלי, אופנועים והולכי רגל).


איסור גרימת הפרעה לתנועת עוברי דרך במדרכה - 250 שקל.


איסור הליכת הולכי רגל על נתיב המיועד לרכיבת אופניים - 500 שקל.


עבירות הרכבה אסורות לרוכבים, קנסות בדרגות משתנות שבין 100 ל-250 שקל.


איסור שימוש באוזניות לרוכב במדרכה - 250 שקל.



"מדרכות העיר נועדו בראש ובראשונה להולכי הרגל. אנו מבצעים מאמץ הסברתי כדי להדגיש שהמדרכות אינן הפקר", ציין ראש העירייה, רון חולדאי, "אנחנו שמחים שהאופניים הפכו לאלטרנטיבה אמיתית לרכב הפרטי וכלי תחבורה שמיש וזמין. עם זאת לא ניתן להשלים עם תופעות של נסיעה פרועה המסכנת את הולכי הרגל. אנו משקיעים רבות בסלילת שבילי אופניים ופיתוח תשתיות ובקרוב תתווסף גם אכיפה כנגד נסיעה בניגוד לחוק".



סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי הוסיפה, כי "האכיפה תהווה עוד צעד חשוב ומתבקש על מנת להפוך את הרכיבה על אופניים בעיר לאלטרנטיבה של ממש לכלי התחבורה הממונעים ולצמצום הפגיעה במרחב של הולכי הרגל. אנו לומדים את הצרכים של משתמשי הדרך ומקווים שהראשונים להבין ולתמוך בצעד זה יהיו רוכבי האופניים עצמם. לצד זאת אני יוצאת בקריאה לנהגים שימו לב למשתמשים החדשים בכבישים וסעו בזהירות".