המשבר במחלקה ההמטו-אונקולוגית בבית החולים הדסה: מובילי המאבק למען מציאת פתרון למצב קיימו היום (ראשון) מסיבת עיתונאים בגן סאקר בירושלים, בו הוקם בית חולים שדה לילדים החולים, שנועד לספק להם ולהוריהם ייעוץ על ידי הרופאים שהתפטרו מהמחלקה.



במהלך מסיבת העיתונאים הפנו ראשי מטה המאבק אצבע מאשימה לשר הבריאות יעקב ליצמן, כמי שלא מספק פתרון ראוי לילדים חולי הסרטן בירושלים. עורך הדין אליעד שרגא, שהגיש בשבוע שעבר בשם הורי הילדים עתירה לבג"ץ לפתיחת מחלקה בבית החולים שערי צדק בעיר, הציג במסיבת העיתונאים את המאבק כמאבק על ערכים: "רופאים קמו, השאירו קריירות ואת יכולת ההשתכרות שלהם ויצאו למאבק. זו מלחמה על ערכים ועל הרפואה הציבורית במדינת ישראל".



עו"ד שרגא טען שיש ניסיון להפוך את הדסה למרכז רווח, כדבריו. "במדינת ישראל 2017 מה שמשחק זה רק הכסף", אמר, "לקחו מרכז רפואי, ומנסים לעשות ממנו מרכז רווח". לדבריו, "יש קשר בין ליצמן למנכ"ל הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין. שר בריאות רגיל לא היה נותן כזה גיבוי להרס מחלקה".



פרופסור מיקי ויינטראוב, מנהל המחלקה המתפטר אמר: "נאלצנו לשלם מחיר אישי כבד. אנחנו אוהבים את המקצוע שלנו, אך לא נסכים להתפשר על הסטנדרטים הטיפוליים. בית הדין בירושלים גיבה אותנו, כשקבע שלא רק זכותו של רופא להתפטר במצב כזה - אלא מחובתו לעשות זאת".



"הנחתי את תג העבודה היום בהדסה", הוסיף ויינטראוב, "אבל המחיר שאנחנו משלמים הוא כאין וכאפס לעומת מה שהילדים נאלצו לשלם. אנחנו באוהל מחאה ומכאן נזעק את זעקת המטופלים. לא ניתן מהאוהל טיפול, אלא רק עצה ותמיכה. תאפשרו לנו לחזור למקצוע בתנאים ראויים. אני מייחל מאוד שהיום הזה קרוב".



כרזה נגד השר ליצמן בגן סאקר. צילום: אורית א. בראון
כרזה נגד השר ליצמן בגן סאקר. צילום: אורית א. בראון



בתשובה לשאלה לגבי המחיר אותו משלמים הילדים בעקבות ההתפטרות של הרופאים, ענה ויינטראוב: "אם הייתי נשאר בהדסה, הפגיעה בילדים היתה גדולה בהרבה. ילד שייסע עכשיו לאיכילוב, שניידר או רמב"ם, מצבו עדיף מטיפול מרופא שהתקרנף כדי לקבל את מרות בית החולים".



לטענת אורי יקיר, נציג ההורים לילדים החולים, המתווה שהציע משרד הבריאות לא יצא לפועל. "תתעוררו. רוטשטיין לא מקבל את המתווה", אמר. לדבריו הצטרפה ד"ר איריס פריד, מהרופאים המתפטרים: "הרגולטור לא יפקח על המתווה. משקרים לציבור בעיניים".



לשאלת "מעריב" האם הרופאים יסכימו לחזור ולעבוד במחלקה ההמטו-אונקולוגית בהדסה אם יתקבלו התנאים שלהם לעבודה, בסטנדרטים שהם מבקשים, ענה פרופסור ויינטראוב: "אנחנו מוכנים לעשות ריסטרט, אבל הנהלת הדסה מסרבת".



בתוך כך, היוםפ הגיע שר הבריאות ליצמן, יחד עם מנכ"ל משרדו וראש מנהל רפואה במשרד הבריאות לבית חולים הדסה בירושלים בכדי לפגוש את הרופאים החדשים במחלקה ההמטו-אונקולוגית ילדים ולעמוד מקרוב על היערכות המחודשת של בית החולים ועל הטיפול הניתן לילדים.



השר הודיע שהבטחתו לתוספת מיטות תיושם למרות הקושי, וכי המתווה שגובש על ידו לכדי מסמך הנחיות בין המשרד לבית החולים הדסה יקויים במלואו.


השר הדגיש כי "יש להצטער על דחיית המתווה בידי הרופאים שהתפטרו וכי האחריות מוטלת כעת על בית החולים לדאוג לילדים באמצעות הצוות החדש שגויס לשם כך. אנו כאן בכוחות מחודשים ובתחושת שליחות גדולה תוך ראייה לעתיד לטובת הילדים היקרים וההורים המסורים".



לגבי נושא בית החולים השדה, ממשרד הבריאות נמסר כי "חשוב להדגיש כי על פי החוק (תקנת בריאות העם) מרפאה אונקולוגית חייבת רישיון כדי להבטיח את בטיחות הטיפול הרפואי בחולים. מהבחינה הרפואית מוטב שהילדים יקבלו טיפול בבית חולים. בהדסה ערוכה מחלקה הכוללת למעלה מ-40 אנשי צוות ו-5 רופאים נוספים, לטפל בכל עת, בכל ילד בתנאים הנדרשים".