שר הפנים, אריה דרעי, הודיע הערב (ראשון) שהוא שוקל לאמץ את המלצת הוועדה על איחוד הערים תל אביב ובת ים, בשנת 2023. המשמעות של החלטת דרעי היא שבבחירות לרשויות המקומיות שיתקיימו בנובמבר 2018, ייבחרו ראשי הערים והמועצות בשתי הערים בנפרד, אולם חמש שנים לאחר מכן תושבי שתי הערים יצביעו לאותו ראש עיר.



הודעתו של דרעי לבג"ץ נמסרה בתגובה לעתירה שהוגשה בשנת 2014 על ידי עיריית בת ים בדרישה למינוי ועדת חקירה לחלוקת הכנסות בין עיריות בת ים, ראשון לציון, חולון ותל אביב. ועדה מיוחדת שהוקמה על ידי שר הפנים לשעבר, גדעון סער, המליצה לאחד בין תל אביב לבת ים, כאשר האיחוד יתרחש הלכה למעשה בבחירות לעירייה המאוחדת בשנת 2023. הוועדה המליצה עוד שעד אז עיריית בת ים תהיה תחת תכנית הבראה מיוחדת, שתכלול היערכות לקראת האיחוד.



"זהו צעד משמעותי לחיזוק העיר בת ים השרויה בגרעון כלכלי עמוק", ציין דרעי. "אני שוקל לאמץ את המלצות הוועדה המקצועית שבחנה את הנושא ולאחד את הערים בת ים ותל אביב, בשנת 2023 בתום תהליך ארגוני סדור. משרדי הפנים והאוצר יפעלו ביחד בכל התקופה שעד האיחוד, להכין את התשתית והמנגנון לביצוע האיחוד באופן מקצועי עם דגש עם השירותים לתושבים".



בעיריית תל אביב תומכים באיחוד עם בת ים, אך בעיריית בת ים מתנגדים למהלך. "אנחנו דורשים פתרון מיידי לבעיית התקציב, שנוצר כתוצאה מהסחבת בקבלת ההחלטות בממשלה", ציינו הערב בעיריית בת ים, "אנו דורשים משר האוצר, משה כחלון, פתרון מיידי בכדי למנוע נזק לעיר ולתושביה, אשר נמצאים בתנופה פיתוח אדירה. כל מהלך יעשה אך ורק בהסכמה ועל דעת תושבי בת ים".



מעיריית תל אביב נמסר: "עמדת משרד הפנים משמעותה היא שאיחוד הערים לא יצא לדרך. עיריית תל אביב נתנה את הסכמתה לביצוע איחוד בצורה מהירה כדי שיושלם עד סוף 2018 ולא עד סוף שנת 2023. כך גם המליצה ועדת החקירה שדנה בנושא. קצבנו את לוחות הזמנים המיועדים לקבלת החלטות עד פסח 2017 ולצערנו לאחר שהושגו כבר הסכמות משרד האוצר, משרד הפנים לא קיבל החלטה ונקט עמדה חסרת משמעות מעשית". 
"הייתה זו הזדמנות חד פעמית שבה התגייסה עיריית תל אביב באופן תקדימי לביצוע האיחוד באופן מהיר כדי לקיים בשנת 2018 בחירות לעיר מאוחדת. כל בר דעת מבין שדחיית האיחוד לשנת לשנת 2023 משמעותו שהאיחוד בוטל ולא יתבצע. במדינת ישראל לדחות כך את המהלך הזה, כמו לחתום על הקרח. אנו מצרים על כך".