בכירים לשעבר בתוכנית הטילים של רפא"ל מזהירים: חוות מכלי הנפט החדשה שמתוכננת לצד בתי הזיקוק במפרץ חיפה תהווה סכנה ביטחונית חמורה. בנוסף, באותו אתר ממש, המיועד לאחסון כמות אדירה של דלקים בצמוד לבתי הזיקוק, משאירה לעצמה המדינה אפשרות להקים גם מתקני ייצור, ובכך להרחיב את תהליך זיקוק הנפט באזור. מדובר כאן בשני ענקי אנרגיה. מצד אחד, החברה הממשלתית תש"ן (תשתיות נפט ואנרגיה), האחראית על תשתיות אחסון והולכה של דלקים. מצד שני, קבוצת בז"ן (בתי זיקוק לנפט בע"מ), בעלת בתי הזיקוק בחיפה, שאחראית על ייצור תזקיקי הנפט והדלקים.



מחר תעלה תוכנית להרחבת בתי הזיקוק בחיפה (בז"ן), שאושרה כבר בעבר, לדיון חוזר במועצה הארצית לתכנון ובנייה. זאת, בהמשך להמלצת היועץ המשפטי לממשלה ולאחר מאבק ציבורי ארוך. לפי כל ההערכות, התוכנית צפויה להידחות ועל קבוצת בז"ן יוטלו הגבלות בכל הכרוך בבניית מתקני זיקוק חדשים בשטחה.



אלא שבז"ן כבר מסתכלת קדימה על אפשרויות עתידיות להרחבת יכולת הייצור, ואחת האפשרויות הללו יכולה לצמוח דווקא מתוכנית אחרת של תש"ן. בתחילת פברואר החליטה המועצה הארצית לתכנון ובנייה לקיים דיון חוזר רק באחת משתי תוכניות שאושרו להרחבת התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה - התוכנית להרחבת בתי הזיקוק בחיפה, שהדיון עליה ייערך מחר. אולם, יש תוכנית נוספת, חפאג/1139 א’ של חברת תש"ן, המכונה "תוכנית קרקעות הצפון". מדובר בשדה ריק הצמוד לבתי הזיקוק של בז"ן בשטח של 1,200 דונם, שבו מתוכננת לקום חוות מכלי אחסון נפט חדשה.



אלא שהחשש ש־1.3 מיליון קוב נפט ותזקיקיו עתידים להיות מאוחסנים בצמוד לבתי הזיקוק בחוות המכלים החדשה, מטרידה את מנוחתם של בכירים לשעבר בחטיבת הטילים של הרשות לפיתוח אמצעי לחימה (רפא"ל). בחוות דעת שניסחו חמישה מהם ושהוגשה לבית המשפט המחוזי בחיפה נכתב: "באזור בז"ן קיימים כיום מתקנים רגישים מרובים. רמת המיגון נמוכה מאוד (אם בכלל) והצפיפות של המתקנים עשויה להביא לתגובת שרשרת שתצית את האזור". החלופה שהם מציעים היא להטמין את חוות המכלים מתחת לאדמה ומחוץ לריכוזי אוכלוסייה, "חייבים להקטין ככל האפשר את מלאי הדלק המאוחסן ולאחסנו במקומות מוגנים, כמו במעבה האדמה".



בראיון ל"מעריב־השבוע" אומר אחד מהחמישה, שייקה שצברגר, ששימש ראש תחום המערכות של פרויקט טילי הקרקע־אוויר מדגם פופאי, סמנכ"ל מנהלת אוויר־שטח וסמנכ"ל פיתוח עסקי של חטיבת הטילים: "תוכנית קרקעות הצפון היא מחדל לאומי בהתהוות בסדר גודל של יום כיפור. חוות המכלים תהיה צמודה לבתי הזיקוק, תצמצם משמעותית את השטחים הפתוחים באזור וכיפת ברזל לא תוכל להתמודד עם מטח טילים לעבר מתחם רצוף וצפוף של מתקנים מסוכנים וחשופים".



שצברגר מדגיש: "בכל הנוגע לקרקעות הצפון, מעולם לא נעשה סקר ביטחוני לתוכנית. המטה לביטחון לאומי (מל"ל), שהיה מעורב ביחד עם רפא"ל בתכנון ההגנה האקטיבית על מכל האמוניה שייסגר בחודש הבא, לא היה מעורב בשום שלב בייעוץ ביטחוני למיגון חוות מכלי הנפט (תוכנית קרקעות הצפון). לחיזבאללה יש היום 2,500 רקטות בעלות טווח הגעה למפרץ חיפה. במלחמת יום כיפור, צה"ל, באמצעות 400 פגזים, חיסל את בתי הזיקוק וחוות הנפט בסואץ שבערו שבוע. מה שעושים כאן זאת הפקרה של תושבי מפרץ חיפה. מישהו מורח את האזרחים, שמאמינים שהמדינה מגנה עליהם".לכאורה, התוכנית להרחבת הייצור בבתי הזיקוק נעצרה כבר ב־17 בינואר, כשהושגו הסכמות בין קבוצת בז"ן לעיריית חיפה (שאותן הבאנו אז בפרסום ראשון), שלפיהן הרחבת הבינוי למתקני ייצור חדשים לא תתקיים כפי שביקשה בז"ן על תוספת שטח של עוד 20% משטח המתחם הקיים, אלא בתוכו על חשבון מתקנים ישנים.



מכל האמוניה בחיפה. צילום: מקס ילינסון



אלא שעל אף שתוכנית הקמת חוות מכלי הנפט החדשה מתוארת בכל המסמכים "רק" כתוכנית אחסון נפט במכלים חדשים ובטוחים מאלה שבחוות המכלים הישנה שליד קריית חיים, צלילה לנבכי התוכנית מגלה כי בתוך שטח חוות המכלים החדש שומרת לעצמה תש"ן את האופציה גם להקמת "מתקנים ומכלים הקשורים לתהליך הייצור ומערכות הייצור". בז"ן, שכלל אינה חלק מתוכנית קרקעות הצפון, היא היחידה שתוכל בפועל לממש בעתיד את ייעוד הקרקע לייצור, אם הוא יכלול זיקוק, דבר שמעלה יותר מתמיהה אחת.



בעתירה שהגישו לבית המשפט המחוזי בחיפה (ובינתיים הוקפאה מטעמים כלכליים) פעילי הפורום הישראלי לשמירה על החופים וארגון אמהות ואבות מצילים את חיפה והקריות מעלים העותרים חשש שהסעיף מעניק תשתית אפשרית לבז"ן "לפלוש" בעתיד למתחם קרקעות הצפון של תש"ן באישור המדינה ובחסות התוכנית שאושרה. זאת, כדי להרחיב גם את פעילות זיקוק הנפט במפרץ, על כל המשתמע מכך מבחינת פוטנציאל הגדלת זיהום האוויר והסכנות לבריאות הציבור שבצדו, וכל זאת מתחת לרדאר הציבורי. בעתירה נטען עוד כי בדלת האחורית מתירה המדינה התרחבות עתידית של בז"ן, שהיא בנוסף גם בעלים בחלקה אחת של הקרקע המיועדת לחוות המכלים.  



חנה קופרמן, יו"ר הפורום הישראלי לשמירה על החופים, אמרה ל"מעריב־השבוע": "תוכנית קרקעות הצפון היא תוכנית הליבה להקמת תעשיית ייצוא אדירה של נפט ממאגרי הגז הטבעי. זאת תעשייה שהמדינה מקדמת בכל מחיר, ללא ידיעת הציבור, תוך הטעייתו והתחמקות מבדיקת הסיכונים האדירים הצפויים לבריאות ולחיים של כמיליון תושבי האזור, מחשש שחשיפת הסיכונים האמיתיים לא יאפשרו את מימוש התוכנית"



מתש"ן נמסר בתגובה: "הוראות התוכנית קובעות במפורש כי חוות המכלים החדשה תכלול אחסון דלקים בלבד, וזאת מבלי להגדיל את נפח האחסון הקיים היום. תש"ן אינה עוסקת בייצור או בזיקוק דלקים ובקרקעות הצפון לא יהיה כל תהליך ייצור דלקים. ייעוד הקרקע הנו לאחסון בלבד ולמתקנים נלווים הקשורים לאחסון הדלקים ולניפוק דלקים. אם מדובר בניסוח שאיננו ברור, החברה תפעל להבהיר זאת מול רשויות התכנון. באשר לעניין הביטחוני, במסגרת אישור תוכנית קרקעות הצפון בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, בוצעו כל התסקירים הנדרשים על פי דרישות הגורמים. נציג שר הביטחון הנו חבר בוועדה והחלטת הוועדה היא גם על דעתו".



מבז"ן נמסר בתגובה: "לקבוצת בז"ן אין כל קשר לתוכנית קרקעות הצפון. הקרקעות האלו אינן בבעלותה ואין לה כל תוכניות בינוי או תוכניות אחרות לגביהן. קבוצת בז"ן מקדמת את תוכנית המתאר למתחם בז"ן, שתגביר את השקיפות מול הציבור ותאפשר הקמת מתקנים סביבתיים והחלפת מתקנים ישנים במתקנים חדשים, תוך הפחתה ברמת הפליטות לסביבה".