מאות מתושבי הדרום שנטלו הלוואות בשוק האפור ולא יכלו לעמוד בהחזר שנקבע להם נפלו על פי החשד קורבן למעשי אלימות, סחיטה, איומים, הצתות רכבים ובתי עסק ואפילו ניסיון לרצח. כך סבורים במשטרת מרחב לכיש בתום חקירה סמויה שהתנהלה במהלך החודשים האחרונים. הבוקר (שני), עם היציאה לשלב הגלוי של החקירה, פשטו עשרות שוטרים, בלשים, לוחמי מג"ב , יואב ויס"מ מלווים בכלבני משטרה על בתיהם של 20 חשודים תושבי אשדוד, להם מייחסת המשטרה מעורבות בארגון פשיעה וביצוע עבירות חמורות. בין העצורים, אשתו של ראש ארגון הפשיעה המרצה עונש מאסר בכלא בן 15 שנים מאז 2010 בגין עבירות של חברות בארגון פשיעה, עבירות סחיטה ואיומים וניסיון לרצח.



על פי הערכת המשטרה, מדובר בחובות שהצטברו בהיקפים של מיליוני ש"ח. במהלך הפשיטה על בתי החשודים נתפסו סכום כסף רב, המחאות של בעלי חוב שנסחטו , רכוש רב וכן מספר כלי רכב שהמשטרה תבקש לחלט אותם. ״מעצרם של החשודים הלילה, מהווה נדבך חשוב בלחימה הבלתי מתפשרת בשוק ההלוואות האפור המשמש כמקור כלכלי לגורמים עברייניים תוך שהוא מנצל ופוגע באנשים שומרי חוק שנקלעו למצוקה כלכלית ונזקקו להלוואה" ציין מפקד המחוז הדרומי במשטרה, ניצב דוד ביתן לפנות בוקר עם השלמת מעצרם של החשודים במבצע שזכה לכינוי - "קוד כניסה".



מהמשטרה נמסר כי המהלך נועד בראש ובראשונה להשיב את תחושת הביטחון למאות האזרחים שנפלו קורבן להתנהלות העבריינית הקשה של אותם חברי ארגון הפשיעה מהדרום שנהגו לכאורה לנצל את מצוקתם של המתלוננים שנזקקו להלוואות חוץ בנקאיות. על פי החשד פעלו החשודים מול אותם אזרחים ובעלי עסקים שנקלעו למצוקה כלכלית, נטלו הלוואות בשוק האפור ומשלא עמדו בהחזר שנקבע להם החלו להפעיל נגדם שיטות לחץ לגבייה , אלימות ועבירות חמורות נוספות לרבות הצתת עסקיהם או כלי הרכב שלהם ואף ניסיון לחסל את אחד החייבים.



כל החשודים הועברו לחקירה במשטרה בה שותפים גם חוקרי יחידת יהלו"ם מרשות המיסים. במשטרה ציינו כי "עשרות רבות של לווים, שנקלעו לקשיים כלכליים, הפכו כבולים לזרועותיו האלימות של ארגון עברייני זה שלא בחל בנקיטת אמצעים שסיכנו את חיי הציבור. פעילות סיכול כנגד גורמים שכאלו, המטילים מורתם תוך סיכון חייו של ציבור נורמטיבי, תימשך כל העת תוך שימוש באמצעים ויכולות מתקדמות העומדות לרשות משטרת ישראל על יחידותיה המקצועיות והייחודיות".



עלייה חדה במקרי האלימות



הפעילות המשטרתית החלה בעקבות עלייה חדה שנרשמה במהלך החודשים האחרונים במקרים של אלימות חמורה בגזרת לכיש, ורצף אירועים שכללו בין היתר, הצתות כלי רכב ועסקים, השלכת רימונים ניסיון רצח ועבירות נוספות וכדי להתחקות אחר המעורבים החלה חקירה סמויה ומורכבת. במסגרת חקירה זו שהתנהלה ביחידה המרכזית (ימ"ר) של מרחב לכיש במחוז הדרומי עלה החשד לפיו בכל האירועים נמצא מכנה משותף והוא הרקע לאירועים שנסוב על חובות לשוק האפור בגין הלוואות שניטלו מארגון פשיעה שהעומד בראשו הינו אסיר המרצה עונש מאסר ממושך.



במשטרה מבהירים כי ארגונו של אותו אסיר באמצעות יד ימינו ורעייתו, העניקו על פי החשד הלוואות לכל דורש. להערכת המשטרה "מדובר במאות כאלו שמרביתם ככולם אזרחים נורמטיביים תושבי אשדוד, אשקלון, קריית מלאכי והסביבה, וכי מדובר בהלוואות הנושאות עמן ריבית חודשית גבוהה מאוד. משאיחרו החייבים בתשלומיהם, הופעלה כנגדם וכנגד משפחתם אלימות חמורה שסיכנה לא אחת את חייהם באופן ממשי. במספר מקרים אלימות זאת הפכה אף לניסיונות רצח, ביניהם ניסיון שסוכל בחודש פברואר השנה בעיר אשדוד בו הגיעו שני חשודים אל ביתו של תושב העיר כשבאקדח שברשותם כדור בבית הבליעה. פעילות מקצועית של יחידות המשטרה הביא לסיכול ניסיון חיסול זה ולמעצרם".



כלל החשודים הועברו לחקירה במשטרה ובהמשך היום יובאו בפני בית המשפט באשקלון בבקשה להאריך את מעצרם.