"זורקים אותנו מאחד לשני - העירייה למעסיק, המעסיק לבית הספר, בית הספר לעירייה – ואף אחד לא מתעניין בחוק שיש להיערך אליו. ספק אם החוק ייאכף", אומרים מאבטחים ל"מעריב־השבוע". ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), יוזמת החוק: "לא ייתכן שהמצב הזה יימשך. העיריות והמעסיקים נותנים להם להינמק בשמש". מרכז השלטון המקומי מסר כי"הוצאנו חוזר לכל העיריות על החובה להיערך לחוק".



לפני כחודשיים אישרה הכנסת בקריאה שלישית חוק ראשון מסוגו, שיחייב לראשונה מעסיקי מאבטחים לדאוג לתנאי עבודתם הפיזית. זהו ציבור עובדים גדול, ובמגזר הפרטי רובם ככולם הם עובדי קבלן המועסקים בשכר נמוך. רובם מבוגרים, חשופים בכל ימות השנה למזג אוויר קיצוני, בייחוד בימי הקיץ החמים. החוק, שיזמה מלינובסקי עבר בכנסת כבר במרץ האחרון, אבל הוראות החוק ייכנסו לתוקף רק באוקטובר. זאת, כדי לאפשר למעסיקים להיערך, אולם בשטח לא נראית כל התארגנות.



למרות המודעות שהחוק היה אמור לעורר בקרב החברות המעסיקות מאבטחים אזרחיים ובקרב הרשויות השוכרות את שירותיהן, בפועל היחידים שערים לקיומו הם המאבטחים עצמם. רבים מהם מודאגים מימי הקיץ הארוכים שלפנינו, וחלקם מאיימים בהתפטרות ובמחאה המונית נוכח ההזנחה המתמשכת והזילות של תנאי עבודתם. הם מתארים יחס מחפיר מצד חברות הקבלן המעסיקות אותם ומצד הרשויות המקומיות ששוכרות אותן.



בשבועות האחרונים הגיעו לידי "מעריב־השבוע" עשרות עדויות של מאבטחים המתלוננים על היעדר צל, עמדה, חשמל ומכשירי קירור ואפילו ביגוד מתאים.


הנריקה (45) עובד כמאבטח בבית ספר גדול וותיק בחיפה, שבו לומדים 1,200 תלמידים. "יש בוטקה, אבל חשמל אני לוקח בהסתר מבית הספר, כי אסור. מכיוון שיש כאן תנועה גדולה מאוד של אנשים אני לא יכול להיות בתוך הבוטקה. כל הזמן אני עומד בשער. אני מאוורר את עצמי עם עיתון, ופה ושם. בחורף אין לי שום מחסה חוץ מהבוטקה, ורק כשיש גשם חזק מותר לי להיות בתוכה. אני עובד עשר שעות רצופות מדי יום, ואין לי אפילו רבע שעה ללכת לאכול".



"כל העיריות יודעו בנוסח החוק"



ממרכז השלטון המקומי נמסר כי "כל העיריות יודעו בנוסח החוק ובחובה להיערך אליו". וכי כבר בחודש אפריל, מיד לאחר חקיקת החוק, הופץ חוזר מנכ"ל לכל הרשויות המקומיות ובו עדכון על החוק ועל הוראות האכיפה שלו.



לדברי ח"כ מלינובסקי, "החל מאוקטובר יוכלו מאבטחים לתבוע פיצויים בגובה של עד 200 אלף שקל ממעסיקיהם המפרים את אחד מתנאי החוק בבית המשפט. במקביל תחל אכיפה יזומה של משרד העבודה והרווחה, ומעסיקים שלא יספקו לשומרים ולמאבטחים תנאים נאותים יקבלו קנסות מנהליים בסך 20 אלף שקל. אבל עד אז אני פונה לרשויות ולמעסיקים - לא ייתכן שגם אחרי שהחוק חוקק עדיין מתקבלות פניות רבות ממאבטחים הסובלים מתת תנאים. אל תחכו שהחוק ייכנס לתוקף באוקטובר ולקנסות שיגיעו. יש יותר מדי שומרים ומאבטחים שנשרפים מחום הקיץ הכבד שרק החל, ואני דורשת מהרשויות המקומיות ומהמעסיקים בשוק הפרטי לדאוג לעובדים לעמדת אבטחה נורמלית וליחס מכבד כפי שמגיע להם עוד טרם כניסתו של החוק לתוקף. ויפה שעה אחת קודם".



גם מלשכתה של מלינובסקי נשלחו בחודשים האחרונים מאות מכתבים לכל הרשויות והגופים הרלוונטיים העוסקים בחוק בבקשה להחיל את יישומו כבר הקיץ. המכתבים נשלחו לכל הרשויות המקומיות ולמעסיקים העיקריים של המאבטחים במשק: חברות שמירה ואבטחה, חברות קניונים שונות, חברות קמעונאות ושיווק מזון, בתי חולים ציבוריים ופרטיים, התאחדות התעשיינים, לשכות המסחר, רכבת ישראל וקופות חולים. אבל גם מעסיקים שאליהם נשלח יותר ממכתב אחד ממשיכים בשלהם ומתעלמים מהמציאות הקשה ומהתנאים המחפירים של אלו ששומרים עלינו.