לתחנות המשטרה ברחבי הארץ מגיעות מדי יום עשרות תלונות על נעדרים. לעתים אלו צעירים ששכחו להודיע להוריהם המודאגים, לעתים אלו דרי רחוב או ישישים חולים שאיבדו את דרכם. לא פעם החיפושים מביאים עמם בשורה לא נעימה, אבל יש גם הצלחות והישגים שבהם המשטרה יכולה להתגאות.



מהנתונים המצויים במחוז החוף במשטרה עולה תמונה קודרת ביותר של כמות נעדרים אדירה, המצטיירת במרבית מחוזות במשטרה. ב־2016 הוכרזו 652 בני אדם כנעדרים. הנתון המדהים יותר הוא שכולם אותרו, למעט בגיר אחד, שהחיפושים אחריו נמשכים עד היום.  מתחילת 2017 הוכרזו כ־260 אנשים כנעדרים. כולם אותרו, למעט שני נעדרים בגירים, שהטיפול בעניינם נמשך.



המקרה המרגש של רפאל אמיגה בן ה־85, שהתרחש בשבוע שעבר, הפך לשיחת היום במחוז החוף של משטרת ישראל, שמקדיש משאבים רבים לאיתור נעדרים. רפאל, חולה אלצהיימר, יצא בשבוע שעבר בשעות הבוקר מביתו בקריית ים ללא ידיעת משפחתו וללא הטלפון הנייד שלו. לאחר שעתיים של חיפושים ובירורים, פנתה המשפחה למשטרת זבולון ודיווחה על היעדרותו.



"להשתמש בכל הכלים שברשותנו"





עם קבלת התלונה החלו שוטרי תחנת זבולון לנהל חיפושים נרחבים, שכללו סיוע אווירי והשתתפות של כלבנים, מפעילי רחפנים, שוטרים רכובים על סוסים ומתנדבים רבים. כדי להאיץ את האיתור הוקם חפ"ק משטרתי בפיקוד נצ"מ קובי קרני, מפקד תחנת זבולון, שכלל אמצעים טכנולוגיים מתקדמים שיש בהם כדי לסייע בחיפושים. יממה לאחר שהחלו החיפושים, יחידת כלבנים מצאה את רפאל שוכב תשוש בין שיחים, רחוק מעיניהם של עוברי אורח.



"המסר שלי לשוטרי הוא לראות לנגד עיניהם את האדם שבנעדר, את משפחתו ואת קרוביו ולעשות כל שיש בידינו כדי לאתרו", אמר השבוע מפקד מחוז חוף, ניצב עמוס יעקב, שהדגיש כי בחיפושים הושקעו מרב הכוחות והאמצעים. עוד ציין "כי כמות איתורי הנעדרים הגבוהה של המחוז בשנתיים האחרונות מוכיחה את המסירות, ההשקעה והמחויבות של שוטרינו ומפקדינו כלפי הנעדרים ובני משפחותיהם".



השבוע שיגר האחראי על יחידת הכלבנים המתנדבים מכתב לניצב משנה קרני, ובו נכתב כי תוענק לו תעודת הוקרה על פעילותו למען הנעדרים וכי הוא יוכרז כ"שוטר השנה" באיתור נעדרים. "פגשתי עשרות קציני משטרה, צבא וכבאות בעשרות החיפושים שבהם השתתפנו השנה ברחבי הארץ. מגיעה לך הכרה והוקרה על קבלת החלטות נבונות ורגישות, על מתן הדוגמה האישית ועל המסירות למען המטרה", לשון המכתב.