שאול שמאי, המורה החשוד בביצוע מעשים מגונים בתלמידות בבית ספר היסודי "נעמי שמר" שבצפון תל אביב, הסתיר מהמנהלת שקלטה אותו לעבודה מידע אודות תיק אחר שהתנהל נגדו בגין עבירות מין לכאורה שביצע. כך עלה היום (חמישי) במהלך דיון שהתקיים בבית המשפט המחוזי בתל אביב בפני השופט ציון קפח, שהחליט להתיר לפרסם את שמו של המורה ותקף אותו על העלמת האמת. "די אם אצביע על כך שכאשר נשאל העורר בחקירתו האם עדכן את המנהלת כי קיים תיק עומד ותלוי נגדו בגין ביצוע עבירות דומות, אישר העורר שלא עשה כן וכי העלים ממנה את האמת", אמר. "העורר נתלה באישור ההעסקה אשר קיבל מהמשטרה בציר הזמן שבין קיום ההליכים המשפטיים לבין הרשעתו", הוסיף.



השופט קפח קיבל את ההחלטה אחרי ששמע את בקשתו של עו"ד רודה לעכב את פרסום שמו של מרשו בטענה שהמורה פוטר מעבודתו ולכן אין טעם לפרסם את שמו כשהחקירה מתנהלת והרי הפרסום לדבריו, "פוגע במשפחה". מנגד, טען נציג המשטרה כי יש מקום להתיר את פרסום שמו של החשוד בתיק של עבירות מין. "האינטרס הציבורי מחייב את פרסום פרטי העורר, וצריך להיזהר מפניו של העורר שלא ניתן לתת בו אמון כי הוא בעצמו הסתיר מידע חשוב מבית הספר, כשבהיותו מורה מחליף ומלמד קטינות ומבצע את העבירות שאנו דנים בהם, הוא הורשע בבית המשפט ולא אמר לאף אחד. חובה על המדינה להתערב ולפרסם את שמו, הנסיבות האישיות של העורר הן כאפס לעומת הקורבנות".



השופט קפח אימץ כאמור את עמדת המשטרה וציין בהחלטתו: "קיים חשד סביר לשורה של עבירות מעשים מגונים בקטינות מתחת לגיל 14. עיינתי היטב בתיק החקירה ומצאתי כי קיימת תשתית ראייתית הקושרת את העורר למיוחס לו". לעניין התרת פרסום שמו קבע השופט: "קיים אינטרס ציבורי מהמעלה הראשונה בפרסום שמו של העורר, הן בהיבט החקירתי שמא יש נפגעות נוספות והן על מנת להזהיר את הציבור".




"זה מפחיד ומוזר, שיחת היום בשכונה"




מאידך, בסביבת בית הספר ההורים מנסים להתמודד עם המצב ועדיין חלוקי דעות האם המורה ביצע את המעשים המדוברים. "אני לא יודעת אם הוא עשה או מה בדיוק הוא עשה, חבל לשפוט בן אדם וסתם להפיל אותו לתוך איזה בור", סיפרה סבתא של תלמיד הלומד בבית הספר והוסיפה כי "יכול להיות שהוא נגע בו לא בכוונה".




בית הספר בצפון ת"א. צילום: אבשלום ששוני
בית הספר בצפון ת"א. צילום: אבשלום ששוני





סבתא נוספת אמרה כי הסבירו לילדים בבית הספר על מעצר המורה והדגישה: "הנכד שלי אמר שאוהבים את המורה אבל הוא מעולם לא אמר שנגעו בו". אמא אחרת סיפרה כי "זה מפחיד, מוזר ומטריד וזה הנושא הכי מדובר בשכונה, זאת שיחת היום".



בתוך כך, גורמים במשרד החינוך מסרו כי מנהלת בית הספר סיפרה במהלך בירור שנעשה בעקבות הפרשה, כי היא לא חשדה שהוא יכול לבצע עבירות כאלו. מנגד, מורות בבית הספר טוענות במכתב שנחשף מוקדם יותר בחדשות 2, שהמנהלת ידעה כי שמאי ביצע עבירות מין בתלמידות משום שהן דיווחו לה על כך: "מספר מורות דיווחו למנהלת בית הספר לפני מספר חודשים על התנהגות חריגה ומטרידה של המורה. המורות דיווחו כי ראו אותו אוחז במותניה של ילדה ומצמיד אותה אליו בעודו יושב והיא עומדת לצידו וכן דיווחו כי ראו אותו מושיב על ברכיו תלמידה". עוד נכתב כי "לא ברור מה עשו המנהלת והיועצת עם המידע שהגיע לידיהן והאם דיווחו למשטרה ולרווחה על המעשים".