שר החוץ הקטארי, עבד א-רחמן אל ת'אני, התייחס היום (שבת) לעמדת מדינתו כלפי ארגון חמאס, שניתוק התמיכה בו נמצא ברשימת הדרישות של המדינות הערביות שפתחו בחרם על הנסיכות. "אנחנו תומכים בעם הפלסטיני ומתפלאים איך הפך ארגון חמאס לאשם עבור מדינות ערב", אמר בראיון טלוויזיוני בעת ביקורו ברוסיה, בניסיון לגשש אחר פשרה במשבר. "חמאס אולי נמצאת ברשימת הטרור של ארצות הברית, אך זו תנועת התנגדות לגיטימית מצידן של מדינות ערב", אמר. 

אל ת'אני טען כי המצור על ארצו נובע מנסיבות שאינן ידועות לו, ולכן כי הוא לא יכול 'להיכנע' להן כעת. "קטאר עומדת על כך שהיא מוכנה למשא ומתן במסגרת מועצת מדינות המפרץ", אמר אל ת'אני, שציין שאמר את הדברים גם בפגישתו עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב. הוא הביע ביקורת על מה שכינה 'מהלכים לא חוקיים' נגד ארצו. "לקטאר אין שום דבר להציג כעת, לפני שהיא תדע מה ההאשמות כלפיה, האשמות שהובילו לצעדים שלא נעשו בעבר אפילו כלפי מדינות אויב של המדינות הערביות", אמר. 

אתמול אמר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי קטאר מממנת טרור "ברמה גבוהה". "הייתה לנו יכולת לבחור בין לקחת את הדרך הקלה לבין לקחת סוף סוף את האפשרות הקשה אבל ההכרחית. אנחנו חייבים לעצור את מימון הטרור", אמר והוסיף כי הוא מתכוון לסייע לסעודיה ולמצרים להוביל את הפעולות נגד קטאר. לעומת זאת, מזכיר המדינה רקס טילרסון אמר כי "ארצות הברית מצפה מהמדינות להקל את המצור על קטאר", כיוון שזה פוגע במאבק נגד דאעש, בעסקים ובאזרחים קטאריים. 

טילרסון. מסרים סותרים מממשל טראמפ. צילום: רויטרס


כזכור, איחוד האמירויות, מצרים, בחריין, סעודיה ותימן הודיעו השבוע כי כי הן מקפיאות את יחסיהן הדיפלומטיים עם קטאר, מפני שהיא "מממנת גורמי טרור". באיחוד האמירויות הקציבו לדיפלומטים של קטאר 48 שעות לעזוב את שטחה, ובמצרים הודיעו כי יסגרו את המרחב האווירי ואת נמלי הים לכל התחבורה הקטארית. עוד הם האשימו את מדינת המפרץ בתמיכה בארגוני טרור, בין היתר ב"אחים המוסלמים", כך דווח בסוכנות הידיעות המצרית הממלכתית.
 
בנוסף לכך, סעודיה ניתקה את היחסים הדיפלומטיים שלה עם קטאר וגם את הקשרים באוויר ובים. במדינה אמרו כי המהלך בוצע כדי להגן על הממלכה ממה שהם מגדירים כ"טרור קיצוני". בסוכנות הידיעות הסעודית דווח כי הם דורשים מכל המדינות החברות לעשות אותו דבר. גם נסיכות בחריין הודיעה כי היא מנתקת את יחסיה עם הקטארים, תוך כדי שהאשימו אותם במתן רוח גבית לטרור וניתקו עמם את כל הקשרים הימיים ואוויריים. המשטר בבחריין הודיע כי הוא נותן לאזרחים הקטארים כ-14 יום לעזוב את שטחה. כחלק מהמהלך הדרמטי, הודיעה חברת התעופה איתיחאד של הנסיכות אבו דאבי, על השעיית כל טיסותיה היוצאות והנכנסות לבירת קטאר, דוחא.