ראשי האוניברסיטאות הכריזו היום (שבת) כי יתנגדו לקוד האתי שכתב פרופ' אסא כשר בנוגע להתנהגות פוליטית של מרצים במוסדות אקדמיים. הקוד, שחלקים ממנו נחשפו בסוף השבוע בעיתונות, מגביל, בין היתר, את האפשרות של הפרופסורים להתבטא בנושאים פוליטיים במהלך הרצאות. "ועד ראשי האוניברסיטאות מתנגד בתוקף לקביעת קוד אתי ל'התנהגות ראויה' של חברי סגל אקדמי. ההצעה מפקיעה מן המוסדות את החופש לפגוע בעצמן את כללי ההתנהלות וההתנהגות ומפרה באופן חמור ויסודי את תפיסת החופש האקדמי". 

כזכור, מדובר במסמך שנשלח בחודש שעבר לשר החינוך להתנהלות ראויה לדברי המחבר, בהקשרים אקדמיים שבהם יש אפשרות לחפיפה בין פעילות אקדמית לפוליטית. הקוד עוסק בכללים המומלצים להתנהלות הראויה באקדמיה, בין היתר בכך שעל מוסד להשכלה גבוהה להתרחק מהזדהות עם פעילות פוליטית וממתן חסות לפעילות פוליטית, הוצאת פרסום אקדמי ללא העדפת שיקולים הקשורים בפעילות פוליטית של חברי הסגל ואי השמעת דעות פוליטיות של חברי הסגל במהלך הרצאות או הדרת סטודנטים אותם הם מלמדים בשל השקפותיהם האישיות.
המסמך נכתב לאחר שפרופסור כשר נפגש עם אנשים רבים בהשכלה הגבוהה, נשיאים באקדמיה, נציגי התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות ועוד. בין היתר נכתב במסמך כי "מוסד להשכלה גבוהה יגן על הסטודנטים שלו מפני פעילות פוליטית או פעילות אחרת של חבר הסגל האקדמי שלו החורגת ממסגרת חופש ההוראה במסגרת החופש האקדמי".

עוד נכתב כי במהלך שיעורים בכיתה, על "חבר הסגל האקדמי להקפיד על הוראה בהתאם לסילבוס ולא ירשה לעצמו לסטות מן הסיליבוס ומדיסציפלינה של היחידה האקדמית, לא לשם פעילות פוליטית ולא לשם הטפה דומה, מעבר לסטייה רגעית של מה בכך. סטייה משמעותית, לשם פעילות פוליטית או הטפה דומה, היא בלתי ראויה ואף עלולה להיות בגדר ניצול סמכות לרעה במצב של יחסי מרות". בנוסף, "חבר הסגל האקדמי ייזהר מן האפשרות שדבריו בכיתה יתפרשו ע"י סטודנטים באופן טבעי כפילות פוליטית".
מיד לאחר הפרסומים ביום שישי תקפו אנשי אקדמיה רבים את הקוד ועוררו סערה. בתו של כשר, שירית, העלתה פוסט לעמוד הפייסבוק ובו כתבה כי אלה התוקפים את המסמך כלל לא קראו אותו ולא מבינים אותו לעומקו.
"אין לכם שום ידיעה על תוכנו, מבנהו, המרכיבים של הקוד, הנחות היסוד שלו, מה מהותו ומה הווייתו. לא כלום, זה מה שפורסם כרגע. ולמרות זאת, יש לכם דעה מוצקה וברורה תוך שתי שניות על משהו שעוד לא קראתם בכלל", נכתב בפוסט.
"יכול להיות שאתם כל כך עסוקים בלריב ולשנוא את הצד השני שבכלל לא הקדשתם מחשבה מעמיקה על משמעות של כללים", כתבה והוסיפה כי "אתיקה מקצועית זה מקצוע, לא פוסט אינטואיטיבי. תניחו שהוקדשה מחשבה רבה לכל מילה. שהדברים נעשו ביסודיות וברצינות הראויה, לא משנה אם דעתכם בעד או נגד".
שר החינוך נפתלי בנט התייחס לפרסומים וכתב כי "הרעיון הוא להפריד בין אקדמיה לפוליטיקה. מרצה רשאי להביע את עמדותיו הפוליטיות באופן פרטי ללא מגבלות כמובן, אבל לא בתוך כיתה אל מול תלמידיו מתוך עמדת סמכות". עוד כתב כי "הקוד מיועד למנוע פוליטיזציה ונכתב בהשראת קוד אתי דומה שמיושם מזה עשרות שנים במוסדות ההשכלה הגבוהה בארה״ב".
ברשת כאמור, פרסום הקוד הביא לסערה: "עכשיו רוצים למדוד לנו מהו שבגדר הבעת דעה. אולי גם נציב בשיעורים תצפיתנים בוגרי אסא כשר?", כתב אחד המגיבים. "ככל שהוא ימנע ממני לדבר מול הסטודנטים שלי ככה אני אהפוך ליותר פעילה במקומות שבהם אני יכולה לצרוח את מה שאני חושבת ללא פחד מהשלטון", כתבה מרצה אחרת ומגיב אחר הוסיף: "הטיפול של הנושא על ידי אסא כשר הוא מקארתיזם למתקדמים. הוא הגיוני כמו לאסור על מרצים למתמטיקה להזכיר מספרים בהרצאותיהם". 
מנגד, מנכ"ל תנועת "אם תרצו", מתן פלג, הגיב למסמך ואמר כי "הקוד האתי שגיבש פרופסור כשר הוא צעד ראוי ונכון בדרך למטרה - הפסקת הפוליטיזציה באקדמיה. אנו סומכים ובטוחים ששר החינוך בנט ישכיל להעביר את הקוד האתי במל"ג, ידאג ליישום ואכיפת הקוד ויהיה מי שיחזיר את השפיות לאקדמיה".