פרשת הפדופיליה בבית הספר יסודי בתל אביב ממשיכה לעורר סערה ומעלה שאלות בנוגע לתפקוד הרשויות ופיקוחן על עבריינים. פרופסור ארנון אדלשטיין, קרימינולוג מהמכללה האקדמית לחינוך על שם קיי, שהתראיין היום (ראשון) בתוכניתם של לאה גולדין, דרור רפאל וספי עובדיה ב-103FM, הביע את דעתו על האופן בו המורה החשוד בפדופיליה, שאול שמאי הצליח להסתנן לבית הספר בתל אביב וטען כי המשטרה הייתה חייבת להזהיר את בית הספר מפניו ומתח ביקורת חריפה על תפקוד הרשויות בישראל.



"החוק להעסקת עברייני מין שנכתב ב-2001 קובע שכל עבודה הקשורה עם קטינים דורשת מהמעסיק שהוא משרד החינוך, לבקש  'תעודת יושר'  בה מתוארים רישומים פליליים בעברו. בנוסף, דורשים לדעת כי לא נעברה עבירה מין על ידי אדם. במקרה שלפנינו, אותו אדם טרם הורשע ולכן הדבר לא היה מצוין בתיקו במשטרה. לא ייתכן שבמדינה מתוקנת קורה דבר כזה. היה צריך להיות שדה במחשב שמתריע כי האדם יורשע בעבירת מין בקרוב", אמר אדלשטיין. 



הקרמינולוג הוסיף: "בארצות הברית מקבלים מה-FBI דיסק עם פרטים וכתובות של עברייני מין בעברם כך שאם אני רוצה לבחור את מקום מגוריי ויש לי ילדים קטנים אני יכול לוודא מיקומם בהתאם למקום מגוריי. בישראל שומרים על צנעת הפרט במקום ביטחונו של הילד".



בית הספר בו לימד שמאי בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני
בית הספר בו לימד שמאי בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני



עד כה הצליחו במרחב ירקון במשטרה לגבות עדויות באמצעות חוקרת ילדים מתשע מתלמידותיו של שמאי ובדרך ידוע על מתלוננת נוספת. כך עולה ממידע שהגיע ל"מעריב". עוד נודע כי במשטרה טרם החלו להרחיב את היריעה ולבחון האם חזרה התופעה גם בבתי ספר אחרים בהם לימד שמאי (49) תושב ראשון לציון והחקירה מתמקדת נכון לעת עתה אך ורק בבית הספר בצפון תל אביב שם נחשפו החשדות נגדו.



ל"מעריב" נודע כי מעבר לעובדת העסקתו בבית הספר בתל אביב והיותו מורה פרטי, הועסק שמאי גם כמורה מחליף בבית ספר בבני עטרות שם הוטל על ידי הנהלת בית הספר איסור לשוחח עם כלי התקשורת.



בתוך כך, במכתב שנשלח אל שר החינוך נפתלי בנט דרשו הורים לילדים הלומדים בבית הספר להדיח מתפקידה את מנהלתו. כך פורסם ביום שישי בערוץ 10. לטענתם, המנהלת כשלה בתפקידה כביכול כשלא הצליחה לזהות סימנים מהתנהגותו של המורה. "איננו מרגישים בטוחים עוד לשלוח את ילדינו לבית הספר לאחר שאנשי החינוך ובראשם המנהלת לא השכילו לזהות את כל הנורות האדומות שהיו אמורות להידלק במהלך השנתיים האחרונות, ולפעול בהתאם - זאת בהתאם לפרסומים באמצעי התקשורת".