בזכות התערבות "מעריב": חולת מניה דיפרסיה פעילה אושפזה אתמול בכפייה לאחר שלא נמצאה לה מסגרת ואף גורם לא הסכים לקחת אחריות עליה. בעקבות פניית בתה לכתבת הבריאות של העיתון ופניית האחרונה למשרד הבריאות, נאות הפסיכיאטר המחוזי להורות על אשפוזה כדי לבחון את המצב. הפרטים המלאים של החולה ובתה שמורים במערכת, מפאת חיסיון רפואי. הסיפור חושף טפח מהחלמאות של מערכת הבריאות הישראלית בכלל, ובעיקר בריאות הנפש, שלא נותנת מענה אמיתי ומספק לחולים והנטל, הפיזי, הנפשי והכלכלי, נופל על המשפחות חסרות האונים, שאין להם את הכלים לטפל בחולה.

"בשבע השנים האחרונות אמא הייתה בהוסטל ברחובות", סיפרה הבת בבכי, כשהיא יושבת עם אמה בגן ציבורי כדי לחסוך לבנה הקטן מפגש טראומטי עם סבתו. "היא הגיעה לשם במצב דכאוני מאוד מבית חולים פסיכיאטרי נס ציונה. לקח המון זמן והמנהל ועובדת סוציאלית מדהימה טיפלו בה, עטפו אותה והיא עברה לתעסוקה מוגנת, הייתה שם וניהלה אורח חיים תקין".

"הפנו אותה לבית חולים פסיכיאטרי". צילום אילוסטרציה: אבשלום ששוני
"הפנו אותה לבית חולים פסיכיאטרי". צילום אילוסטרציה: אבשלום ששוני

בנוסף, הבת מספרת כי "אמא הייתה בסערת רגשות וזעקות חזקות והוסבר לי שהיא נזרקה מההוסטל כי היא כבר לא מתאימה למקום מבחינה תפקודית. הם גם דרשו ממני פיצוי כספי על נזקים שהיא עשתה שם. ניסיתי להעביר אותה למקום אחר.  יש מקום מקסים ומטופח בבאר יעקב. הוסטל מקסים. הגענו לשם בטיימינג גרוע. היא הייתה במצב מאני קיצוני. המצב הלך והתדרדר ושכנעתי אותה ללכת ולהתאשפז מרצון בבית חולים לחולי נפש. באשפוז נבהלו ממצבה והפנו אותה לבית חולים הפסיכיאטרי של משרד הבריאות בנס ציונה. היא הייתה תוקפנית וללא שליטה בצרכים. בית החולים הפיל עליי את הכביסות שלה. אני קורסת מכל זה, יש לי ילד בבית. אף אחד לא עוזר ואני עובדת עצות. אמרו לי שהמצב מאוד מורכב ושהם לא יכולים לטפל בה. שלחו אותה חזרה להוסטל. מנהלת ההוסטל לא אפשרה לה להיכנס והשאירו אותה בחוץ. אנחנו עכשיו בגינה ברחובות ואני לא יודעת מה לעשות". העידה הבת.

בנוסף, הבת ציינה כי האם סובלת ממחלות נוספות, כמו אי ספיקת כליות ובעיה של קרישיות דם.

לפניה של "מעריב"  לד"ר מרינה קופצ'יק , מנהלת המחלקה בה אושפזה החולה, הגיבה הרופאה: "אני לא חייבת לדבר אתך. אני לא רוצה להגיד כלום".

עם פנייה של "מעריב" למשרד הבריאות, ולאחר שעות מייסרות של הבת והאם בגן הציבורי, אושר לבת להביא את האם למיון מחודש בבית החולים הפסיכיאטרי בנס ציונה. אמש, בשעות הלילה המאוחרות, ולאחר קריאות חוזרות ונשנות של מצוקת הבת לגבי המצב אליו נקלעה עם אמא שלה, התבשרה הבת שהפסיכיאטר המחוזי אישר אשפוז להסתכלות באמא שלה ומסרה ל"מעריב": "אחרי תלאות וסירובים וסגנית מנהלת המחלקה הסגורה שהוקפצה להחליט לגבי אמא, הגיע בשנייה האחרונה טלפון מפסיכיאטר מחוזי, ואחרי השיחה הודיעו שיאשפזו אותה עד מחר-מחרתיים עד שימצאו לה מקום מתאים".