"נגד סתימת פיות": כמאתיים סטודנטים השתתפו היום (רביעי) בהפגנה שהתקיימה בקמפוס הר הצופים באוניברסיטה העברית, נגד הקוד האתי באקדמיה שחיבר פרופסור אסא כשר והצליח לעורר סערה מרגע שפורסם. "לא מקובל עלינו בשום צורה שמשתיקים מרצים ומרצות שלנו ופוגעים בחופש המחקר בצורה די ישירה כי זו אחת המשמעויות של הקוד האתי", אמרה ל"מעריב אונליין", דורון ארוך, חברה במעגל ירושלים בתנועת עומדים ביחד ומי שעומדת מאחורי ההפגנה שהתקיימה בשיתוף: תג מאיר, תאי מפלגות המרכז-שמאל באוניברסיטה העברית (תא אופק, תא מרצ, תא יש עתיד ותא חד"ש) וכן תנועת מאבק סוציאליסטי.



ח"כ תמר זנדברג וח"כ מיכל רוזין ממרצ, השתתפו בהפגנה וח"כ זנדברג אמרה כי ״מה שצריך לעשות עם ה'קוד האתי' הזה הוא פשוט להתנגד ולא לקיים אותו. הממשלה לא תכתיב צנזורה פוליטית למוסדות החינוך, לא למרצים ולא לחופש הביטוי של הסטודנטים. המחאה הרחבה שקמה מכל עבר רק מעידה על כך". ח"כ רוזין הוסיפה כי "הקוד האתי של שר החינוך ממשיך את הרדיפה הפוליטית וסתימת הפיות של הממשלה. החל משרת הצנזורה רגב ועד לחוק העמותות הבזוי של ראש הממשלה. אנחנו לא ניתן לאף אחד לצנזר אותנו או לשים לנו קווים אדומים. מפעל ההכחשה והצנזורה של מדיניות הכיבוש לא ייעלם ואנחנו נמשיך להתנגד לו".



ח"כיות תמר זנדברג ומיכל רוזין בהפגנה. צילום: תנועת עומדים ביחד
ח"כיות תמר זנדברג ומיכל רוזין בהפגנה. צילום: תנועת עומדים ביחד



ארוך, שיזמה את ההפגנה, הוסיפה כי "מרצים לא יכולים לדבר בצורה חופשית והמון קורסים שהם מלמדים זה המחקר שלהם כך שזה פוגע בחופש האקדמי. זה מסכן את מקום עבודתם". ארוך היא סטודנטית לתואר ראשון ולדבריה, "הקוד האתי יפגע בי כי אני לומדת היסטוריה ומדעי המדינה וזה קצת מצחיק לנטרל את השיח במדעי המדינה ולהתעלם מכוחות שקיימים בעולם. אמרנו שזה לא מקובל עלינו ואנחנו רוצים לעמוד בסולידריות עם המרצים שלנו".



כזכור, הקוד האתי נשלח בחודש שעבר לשר החינוך נפתלי בנט ועוסק בהתנהלות ראויה לדברי פרופסור כשר, בהקשרים אקדמיים שבהם יש אפשרות לחפיפה בין פעילות אקדמית לפוליטית. הקוד עוסק בכללים המומלצים להתנהלות הראויה באקדמיה, בין היתר בכך שעל מוסד להשכלה גבוהה להתרחק מהזדהות עם פעילות פוליטית וממתן חסות לפעילות פוליטית. כמו כן, עליו להימנע מהוצאת פרסום אקדמי ללא העדפת שיקולים הקשורים בפעילות פוליטית של חברי הסגל ואי השמעת דעות פוליטיות של חברי הסגל במהלך הרצאות או הדרת סטודנטים אותם הם מלמדים בשל השקפותיהם האישיות.