טרגדיה בתל אביב: תינוק הגיע היום (שלישי) לחדר המיון בבית החולים איכילוב ללא רוח חיים לאחר לידת בית. במהלך פינויו לבית החולים נעשו בתינוק מאמצי החייאה על ידי צוותי מד"א אך ללא הועיל.



פרופ׳ יריב יוגב, מנהל בית החולים ליס ליולדות ונשים קורא לנשים המעוניינות ללדת באווירה ביתית, לא לקחת סיכון מיותר וללדת בבית החולים. ״אנו מאפשרים ומכבדים היום לידות טבעיות לנשים המתאימות לכך, ללא התערבות רפואית, בחדרים מיועדים תוך פיקוח רפואי ומתן מענה מידי של רופאי ילדים וטיפול נמרץ במקרה של סיבוכים. מקרים מצערים מסוג אלו יכולים להימנע ברובם לו הנשים היו יולדות בבתי החולים״.



מקרה דומה התרחש לפני כשנה, כאשר לבית חולים הדסה עין כרם פונתה תינוקת מיד לאחר לידת בית, כשהיא ללא רוח חיים. אז היתה זו יולדת בת 38, שעברה לידה ללא כל סיוע של מיילדת או איש מתחום הרפואה. גם במקרה זה הגיע למקום צוות מד"א שביצע החייאה בתינוקות בדירה ולאחר מכן, במהלך הנסיעה לבית חולים הדסה, שם נקבע מותה של התינוקת.

800-600 לידות בית מדי שנה

כיום מתקיימות בישראל בין 600 ל-800 לידות בית מדי שנה. ארגון הבריאות העולמי ציין שעל סמך מחקרים רבים שנערכו בעשור האחרון, הוא מכיר בבטיחותה של לידת בית. במדינות מתקדמות שונות בעולם מתקיימות לידות בית כחלק משרותי הבריאות הציבוריים. בשנת 2013, בעקבות מחקרים בנושא, הגדילה לעשות ממשלת בריטניה, כשהחליטה להמליץ לנשים בריאות עם הריונות תקינים ללדת בביתן או בבית יולדות, המנוהל על ידי מיילדות, שכן תוצאות הלידה לאם ולעובר היו שוות לתוצאות לידות בבית חולים, עם פחות התערבויות רפואיות ויותר שביעות רצון. יש להדגיש שהלידות הביתיות בישראל הם בדרך כלל בעזרת מיילדת מוסמכת, ולא כפי שהיה ככל הנראה במקרה הנוכחי.
ד"ר יעל ברקן, רופאת נשים בכירה בשרותי בריאות כללית, הגיבה לאירוע ומסרה ל"מעריב אונליין": "הדעות על לידות בית חלוקות. בהולנד ובאנגליה זה רוטיני אבל יש שם בחירה קפדנית של הנשים שמתאימות לזה. בארץ אין פיקוח וזה לא נוהל ממוסד. יש הרבה לידות ביתיות שמצליחות, אבל כשזה מסתבך, זה עלול להסתיים בכי רע לאם וליילוד. ההמלצה שלי היא שמרנית: לדעתי המקום הבטוח ביותר ללדת הוא בבית החולים. בעבודה שלי בבית חולים מאיר לא נתקלתי במקרה כזה, אבל כן נתקלנו בסיבוכים קשים שניתן היה למנוע בלידה בבית חולים ביניהם הן סיבוך לאמהות והן סיבוך לתינוקות כגון פגיעה מוחית".
לידות ביתיות קיבלו לפני כשנה לאחרונה רוח גבית מכיוונה של חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ), שקידמה מענק לידה מלא עבור לידות בבית. זנדברג יזמה חוק שיאפשר מענק לידה לנשים היולדות בבית כשהיא מסתמכת על מחקרים שמראים כי ההצדקה הרפואית אינה תקפה כאשר מדובר בהריון בסיכון נמוך המלווה על ידי מיילדת. 
"אסור למנוע מאשה לבחור באפשרות האישית הטובה ביותר בשבילה באמצעות סנקציה כלכלית. יש מקום לאלטרנטיבה של לידה ביתית ועלינו כמחוקקים לדאוג לבטיחות לידות אלה באמצעות החזר כספי בגין שימוש במיילדת מוסמכת", אמרה בזמנו זנדברג בהתייחס לחוק שקידמה. 

קידמה את לידת הבית. ח"כ זנדברג. צילום: פלאש 90
קידמה את לידת הבית. ח"כ זנדברג. צילום: פלאש 90
ההנחה עליה התבססה זנדברג בקידום החוק היא שמחקרים שנעשו בשנים האחרונות מצאו כי כאשר מדובר בלידה בסיכון נמוך, ויש להדגיש שכשהלידה הזו מלווה על ידי מיילדת מוסמכת - אין ללידת בית השפעה שונה על בריאות היולדת או הילוד לעומת לידה בבית חולים. בשנים האחרונות יותר ויותר נשים בוחרות ללדת בבית במרחב טבעי ומוכר, ועדיין שיעור הלידות הביתיות בישראל נמוך ומסתכם בפחות מאחוז מכלל הלידות.